Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 22:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Trådløs Streaming af, FLAC, HD osv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
_Johansen_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har siddet længe og kigget frem og tilbage og tror jeg er ved at være sikker på hvad mit setup skal indeholde, jeg har dog et par spørgsmål

Først lidt om mit fremtidige setup

Planen er at skulle kunne tilgå musik (mp3, FLAC), film (avi, dvd, blu-ray) billeder og diverse filer (dokumenter, installationsfiler osv.) fra en central server i huset.

Alt dette skal gerne fungere trådløst, blu-ray dog kun denne ene fil og ikke andet imens.

Planen er at have en D-link 855 dual band router koblet sammen med modemmet og dette skal stå under sofaen i stuen, som er det mest centrale sted i huset.

I stuen benyttes en 2 GHz Mac Mini installeret med PLEXapp som mediecenter software. Denne software styres med apple remoten, min Iphone eller måske en Logitech Harmony One på sigt. Mac minien bliver koblet til en D-link DAP-1522 eller 1555. Jeg kan ikke helt finde ud af hvad forskellen er, men den skal fungere som accesspoint for mac minien, så det hurtige netværk kan benyttes.

I soveværelset benyttes i første omgang en ældre mac mini 1,43 GHz uden intel cpu. Denne installeres ligeledes med PLEXapp og denne kan benyttes til alt andet end BLu-ray afspilningen og kommer til at fungere ligesom den i stuen. Denne kobles ligeledes til et accespoint iform af D-link Dap-1522/1555.

På kontoret skal opsættes server og printer, samt eksterne skærme der kan sluttes til de to bærbare i huset.
Serveren skal være af Windows Home Server-typen er jeg kommet frem til efter mange overvejelser med NAS. Men er kommet frem til at jeg har bedre muligheder med en sådan. Jeg påtænker at benytte enten en Fujitsu-Siemens Scaleo Home server eller en HP mediasmart server. Jeg kender i øjeblikket ikke andre der laver tilsvarende produkter, så derfor står valget mellem disse to. Denne server kobles ligeledes på et accespoint fra D-link af typen DAP-1522/1555.

På badeværelset er planen at opsætte et minianlæg der kan afspille musikken på netværket. Jeg har ikke taget stilling til hvordan dette skal fungere, men det kunne være en Squeezebox eller noget af det nye fra Linksys.

Derudover er de to bærbare ikke istand til at benytte N-netværket i sig selv, derfor købes to stk. DWA-643 som er xpresscard adaptere.

Jeg har desuden en nintendo Wii og en Iphone og jeg har et par overvejelser i forhold til disse. De kan kun benytte 802.11g netværket og derfor er mit spørgsmål om dette kommer til at fungere optimalt?
Det jeg har tænkt er at, eftersom at D-link routeren er af dual-band typen, om det er muligt at køre det ene bånd som 802.11n og det andet bånd som 802.11g. Eller kan dette slet ikke lade sig gøre?

Eller er der andre muligheder for at få dette til at fungere.?

Det var godt nok lidt af en skrivelse, men håber der er nogen der vil tage sig tid til at læse og kommentere på mine tanker.

_Johansen_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Ingen der kunne tænke sig at hjælpe og give sit besyv med

SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Hej Johansen

Din tråd handler mest om PC og Mac, hvilket nok er skyld i at du ikke har fået så mange kommentarer .........men jeg har dog et par stykker.

Din ide med at bruge en PC i stedet for NAS, er jeg enig med dig i. Du har flere muligheder med en PC og den er også kraftigere i processor og hukommelse.

Hvis du opbygger dit netværk med N standard router og access point, behøver du ikke være bange for  din WII og Iphone. Netværket vil være bagud kompatibelt med G og B udstyr også.

Du fortæller kun lidt om hvad der skal ske efter alle dine PC'er og MAC. Badeværelset er det eneste der bliver nævnt med et mini anlæg. Har du gjort dig nogle tanker om hvordan dine musikfiler skal komme videre ud til dine højttalere?

_Johansen_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Planen er at installere Plexapp på begge mac minier, som jeg skrev i indlægget

For dem som ikke kender dette program, så er det et mediecenter software til mac, det har muligheden for at afspille og vise praktisk talt alt hvad man giver det.

Lyden føres til et Harman Kardon Anlæg og billedet via HDMI til henholdvis et panasonic plasma i stuen og et Sony LCD i soveværelset

Sdp1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Januar 2009 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Kan lige hjælpe dig med et af punkterne. På dit badeværelse er en Airport Express + et par aktive højtallere jo idèelt. Det fungerer super med iPhone! 

Kræver selvfølgelig at iTunes er tændt. Hvorfor bruger du egentligt ikke bare din Mac Mini som server? Strømforbrug eller? Jeg påtænker nemlig at købe den nye Mac Mini,(når den engang dukker op!), og bruge den som medie-server, sammen med en række Airport Express'.

Til top Vis Sdp1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sdp1

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart lyder det ganske omfattende, men det skal ikke holde nogen tilbage.

Jeg ville nok køre straight Mac - ingen pc til mig, tak. Hvorfor ikke smække nogle eksterne harddiske til en af de to Mac Minis? F.eks. denne med to 2,5" i raid 1 - de larmer minimalt, så de kan sagtens være i stuen. Så slipper du for NAS. Og hvorfor ikke bruge Mac Minien i stuen som router, så sparer du en D-link router?

Jeg ville bruge airport express alle de steder, du ville have musik ud, og airport extreme, hvis du ville have f.eks. printer og eksterne harddiske tilsluttet "simpel" enhed i steden for til Mac Minis. Jeg ville bruge iPhone til at styre musikken med.

Hvad er grunden til, at du vil have alle disse selvstændige access points tilsluttet dine Mac Minis? Hvis du bruger den nyeste Mac Mini som medieserver, så kan du jo kable den til dit tv, så du ikke behøver bekymre dig om nethastighed (med mindre, du vil streame direkte fra nettet).

Resten af dine enheder behøver jo ikke et sygt hurtigt net. Det er jo blot musik, printerdeling, lidt udveksling af filer osv.

Keep it simple!

PS: Jeg er ikke så meget nørd, at jeg ved, om internetdeling vil fungere optimalt med Mac Mini som "router". Hvis det fungerer ad helvede til, så kan du købe dine D-link. Måske du kan få mere tekniske svar på macforum eller eksperten.dk?

Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes