Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 19:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: LP’en på vej tilbage (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv set det her;

mvh

http://nyhederne.tv2.dk/video/index.php/nodeId-19797522.html

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

sjeffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Det er sg sejt KUN at udgive et nyt album på vinyl!
Til top Vis sjeffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sjeffe

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Også smartere at sælge på vinyl. - Ikke helt så let at kopiere! ^^

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Javel ja 63 % af hvad . Så når cd salget er raslet ned under 10000 stk, overhælder LPen    .
Bruger vi penge på at uddanne Journalister, der ikke kan fortage et simpelt regnestykke .
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

sjeffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:
Javel ja 63 % af hvad . Så når cd salget er raslet ned under 10000 stk, overhælder LPen    .
Bruger vi penge på at uddanne Journalister, der ikke kan fortage et simpelt regnestykke .

Vinyl er det eneste musikmedie i fremgang. Brutto tallet for solgte vinyler er vist 0,3 pct af det samlede salg, altså lig med ingenting, men salget går FREM - al anden musik taber. Det er historien...

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

sjeffe skrev:

André Jensen skrev:
Vinyl er det eneste musikmedie i
fremgang. Brutto tallet for solgte vinyler er vist 0,3 pct af det samlede salg, altså lig med ingenting, men salget går FREM - al anden musik taber.
Det er historien...

Nu er tallet, så latterligt lavt, at der som udgangspunkt ikke er nogen historie, eller det skulle da lige være,
hvis dette er succehistorien for branchen, så er fiaskoen til at tage og føle på    . Var det ikke den historie
der skulle være fortalt, og ikke engang medløber halleluja.De skulle have undersøgt tallene der lå bag, ellers
er de ikke deres uddannelse værdig.
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

sjeffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Andr� Jensen skrev:
sjeffe skrev:

Andr� Jensen skrev:
Javel ja 63 % af hvad . S� n�r cd salget er raslet ned under 10000 stk, overh�lder LPen    .
Bruger vi penge p� at uddanne Journalister, der ikke kan fortage et simpelt regnestykke .
fremgang. Brutto tallet for solgte vinyler er vist 0,3 pct af det samlede salg, alts� lig med ingenting, men salget g�r FREM - al anden musik taber.
Det er historien...

Nu er tallet, s� latterligt lavt, at der som udgangspunkt ikke er nogen historie, eller det skulle da lige v�re,
hvis dette er succehistorien for branchen, s� er fiaskoen til at tage og f�le p�    . Var det ikke den historie
der skulle v�re fortalt, og ikke engang medl�ber halleluja.De skulle have unders�gt tallene der l� bag, ellers
er de ikke deres uddannelse v�rdig.

Musikbranchen er sg da en bunke l**t, for at blive i din jargon. De har ALDRIG fattet at navigere i internettets udfordringer og svaret i dag er blevet, at forære alt væk for fast pris og lade TDC, Nokia, Sony Ericsson, TouchDiva med flere sælge alt flatrate.

Det er IKKE musikbranchen der har leveret Napster, Kazaa, iTunes samt alle de ovennævnte løsninger. Det har IT-industrien.

Det svarer til, at cykelfabrikkerne skulle lære BMW at sælge biler.

Men følg debatten her. Masser af folk roder med vinyl - modsat for ikke mange år siden, hvor det samme formentlig ville blive mødt med en vis latter...

Det er sådan set nok for mig.

At stigning er fra et lille tal til et andet lille tal ændrer vel ikke på tendensen. Omvendt falder CD salget 23 pct. på et år. I det lys er det i særdeleshed en sjov ting at et så gammel medium går frem.

Men bevares, lad os endelig snakke om uddannelser af journalister. Det har bare ikke en skid med sagen at gøre.!

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:
sjeffe skrev:

André Jensen skrev:
fremgang. Brutto tallet for solgte vinyler er vist 0,3 pct af det samlede salg, altså lig med ingenting, men salget går FREM - al anden musik taber.
Det er historien...

Nu er tallet, så latterligt lavt, at der som udgangspunkt ikke er nogen historie, eller det skulle da lige være,
hvis dette er succehistorien for branchen, så er fiaskoen til at tage og føle på    . Var det ikke den historie
der skulle være fortalt, og ikke engang medløber halleluja.De skulle have undersøgt tallene der lå bag, ellers
er de ikke deres uddannelse værdig.

Jeg tror du overfortolker indslaget - det er vist mere tænkt som en anekdote, en kuriositet i dagligdagen.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

sjeffe skrev:

Det svarer til, at cykelfabrikkerne skulle lære BMW at sælge biler.

Det var dog en frygtelig tanke!

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Interessant indslag, men for mit vedkommende en gammel nyhed. Den tendens har jeg kunnet se blandt mine
jævnaldrende lige siden jeg selv blev inspireret til det på efterskolen. Så det har været undervejs nogle år. Jeg blev godt
nok overrasket da jeg første gang så en pladespiller i en BILKA reklame.

Og drenge, hold lige tonen på et ordentligt plan, ikke?

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
Interessant indslag, men for mit vedkommende en gammel nyhed. Den tendens har jeg kunnet se blandt mine
jævnaldrende lige siden jeg selv blev inspireret til det på efterskolen. Så det har været undervejs nogle år. Jeg blev godt
nok overrasket da jeg første gang så en pladespiller i en BILKA reklame.

Og drenge, hold lige tonen på et ordentligt plan, ikke?

Det er jeg ret enig med dig i. Det har været længe undervejs. Personligt har jeg længe selv haft det i tankerne, men først sidste år jeg fik taget mig sammen til det. Tror altså de konstante reklamer for usb-pladespillere har noget med det at gøre. Man ser billige pladespillere i reklamer fra Harald Nyborg, Føtex, Bilka, Kvickly etc. Spørgsmålet er bare, om folk køber disse til at overføre deres gamle plader til mediacenteret, eller om de også bruger dem til at spille musik? Har svært ved at forestille mig, at de lyder godt.

Min tese er altså som følger: En betydelig del af den "modne" generation køber disse billige pladespillere for at indspille de gamle LPer, og generation Y bliver inspireret heraf, og begynder at købe plader selv. Derfor tror jeg også, at salget af pladespillere er steget relativt meget mere end salget af plader. Hvad mener I?

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Med et samlet salg på 0,3% af omsætningen, fremgang eller ej, er det vel ikke helt det store tilløbsstykke.

Næste år er det måske 0,6 %, så 1,4%, senere flader det måske ud på omkring 4-5% MAKS!

Det som er det sørgelige i denne historie er cd'ens tilbagegang. Fortjent eller ej. Jeg tror ikke tilbagegangen skyldes den dårlige lyd, nogle nye cd'er skulle lide under.

Jeg tror den største grund er kopiering, men selvfølgelig også download (lovlig) Og her ser jeg det tragiske. For hvor mange downloader et helt album, og hvor manger tager bare "udvalgte numre"?

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Dette er en tåbelig diskussion, for når LP salget er 0,3 % af det samlede salg, må CD udgøre 99,7 %, det betyder at der sælges ca. 330 CDer for hver LP. Selvfølgelig under antagelse af at tallene er excl. download.

Derfor bør alle købere både LP og CD køberne støtte op om faste formater, for det er her den reelle skillelinie er. Det er også et tab for LP folket at CD salget går ned for konkurrenten er download, oftest uden betaling. LP fansene ønsker næppe at pladeselskaberne lukker, for dem der undlader køb af CDer køber ikke vinyl, de downloader typisk ulovligt. 

Teenagerne har slet ikke en CD afspiller, de har heller ikke en pladespiller, den kender de overhovedet ikke, de har udelukkende MP3 og andre skodformater. De bruger computeren og slutter så den til en forstærker med højtalere eller de bruger deres mobil med små højtalere i tændstiksstørrelse, der lyder skrækligt.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

hej

Jeg er enig i det har været undervejs længe (intet nyt i det)...syntes bare det var sjovt at se en pladespiller i TV-avisen. Tænk bare på reklame værdien.

mvh

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

hej

Jeg er enig i det har været undervejs længe (intet nyt i det)...syntes bare det var sjovt at se en pladespiller i TV-avisen. Tænk bare på reklame værdien.

mvh

LP folket må græde over at CD salget falder for det går også ud over dem, når pladeselskaberne ikke kan klare sig.

LP har idag en fin plads i mange lidt ældre musiklytteres bevidsthed. LPen er et slags svar på 70ernes kassettebånd, den kan købes second hand for 10 - 25 kr for perfekte eksemplarer, og hvis den så slår an, kan man altid købe den på CD. Det er helt fint for det betyder at de gamle plader bliver spillet igen. Jeg har selv købt mange plader på den måde. Derfor er LP ikke en konkurrent til CD, men et supplement.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

"LPen er et slags svar på 70ernes kassettebånd".

Øhh, hovedparten af mine LPér er fra før 1980. Mig bekendt kom kasettebåndet efter LPén - man kunne måske sige at CDén er svaret på kasettebåndet.

LP-ens klare fordel er den holder ( og lyder bedre ), flere af mine få år gamle CDére er begyndt at fejle , var ellers startet på at få fat på de tilsvarende CD, men har ændret mening, tilbage til LP.

Det var den gamle spille i sin tid der gjorde udslaget, blev træt af akustisk tilbagekobl, etc fra SME 2000 plinten - hvis bare jeg havde anskaffet SL-1200 dengang, kunne man helt have undgået CD ræset. Men - der er nok nogle nyere ting der kun fås på CD,

men - fremtiden er en lille USB dims eller en ipod/MP3 spiller der tages med rundt - den afløser CD-en, derfor falder CD-salget, derfor er CD-ens dage talte. Men LPén overlever.

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
LPen er et slags svar på 70ernes kassettebånd

Det er den da bare overhovedet ikke. Kassettebåndet var aldrig ment som værende et medie på højde med spolebånd og LP af lydkvalitet(?). Yderligere overlevede LPen hvilket vel netop er essencen af denne debat. Så LPen er lige så meget 80erne, 90erne og 00erne. En sammenligning af kassettebånd og LPer er grotesk.

Du bliver ved med at snakke om, at LP-folket burde græde over, at CD'en falder. Er det ikke netop nu, at vi må have en fælles glæde over, at LP'ens salg stiger, så der alligevel kommer penge ind til studierne?

Jeg synes såmænd det er fint med internetkøb af musik. Bare det kommer i FLAC og gerne snart i 24 bit!

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hmm...ja så fik man da noget for pengene...betale for en latterlig stump bit-reduceret data som skal forestille musik vil jeg sgu ikke. Så hellere en LP. Den kan man da have fornøjelse af i omtrent en menneske-alder hvis man er god ved den.

mvh 

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Dette er en tåbelig diskussion, for når LP salget er 0,3 % af det samlede salg, må CD udgøre 99,7 %, det betyder at der sælges ca. 330 CDer for hver LP. Selvfølgelig under antagelse af at tallene er excl. download.

Derfor bør alle købere både LP og CD køberne støtte op om faste formater, for det er her den reelle skillelinie er. Det er også et tab for LP folket at CD salget går ned for konkurrenten er download, oftest uden betaling. LP fansene ønsker næppe at pladeselskaberne lukker, for dem der undlader køb af CDer køber ikke vinyl, de downloader typisk ulovligt. 

Teenagerne har slet ikke en CD afspiller, de har heller ikke en pladespiller, den kender de overhovedet ikke, de har udelukkende MP3 og andre skodformater. De bruger computeren og slutter så den til en forstærker med højtalere eller de bruger deres mobil med små højtalere i tændstiksstørrelse, der lyder skrækligt.

Hmm... generelt vil jeg jo gerne give dig ret, men jeg tror egentlig vi alle ser det her med lidt for farvede øjne, konservative måske?

Den nye generation af musik lyttere har ikke krav om høj opløsning og god kvalitet, de vil bare høre musikken for det den er, og så ikke længere. Jo mere mobilt og let tilgængeligt, jo bedre. Jeg siger ikke dette nødvendigivs er en god ting, men vel heller ikke en dårlig? det er en udvikling.

Det eneste jeg ser som kritisk problem er at pladeselvskaberne ikke er i stand til at overleve. Men hvis der ikke er pladeselvskaber til at producere musik, er der heller ikke noget at downloade. Og jeg tror at de faste medier vender tilbage igen, det kommer til at tage nogle år, men jeg tror det kommer igen, fordi det bliver retro ligesom Lp'en er ved at være det, retro og derfor 'in'.

Blot min ydmyge mening.
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:

"LPen er et slags svar på 70ernes kassettebånd".

Øhh, hovedparten af mine LPér er fra før 1980. Mig bekendt kom kasettebåndet efter LPén - man kunne måske sige at CDén er svaret på kasettebåndet.

LP-ens klare fordel er den holder ( og lyder bedre ), flere af mine få år gamle CDére er begyndt at fejle , var ellers startet på at få fat på de tilsvarende CD, men har ændret mening, tilbage til LP.

Det var den gamle spille i sin tid der gjorde udslaget, blev træt af akustisk tilbagekobl, etc fra SME 2000 plinten - hvis bare jeg havde anskaffet SL-1200 dengang, kunne man helt have undgået CD ræset. Men - der er nok nogle nyere ting der kun fås på CD,

men - fremtiden er en lille USB dims eller en ipod/MP3 spiller der tages med rundt - den afløser CD-en, derfor falder CD-salget, derfor er CD-ens dage talte. Men LPén overlever.

Det var slet ikke ment som en fornærmelse at kalde LPen for svaret på kassettebåndet. Der er rigtig mange brugte plader til salg fra før 1990, herefter var salget stort set 0.

Jeg fik selv CD i 1986, hvor jeg kørte helt til Århus fra Herning for at købe en Philips cd 104, efterfølgeren til den aller første. Jeg har ca 400 cder og alle virker som da de blev købt. CDen er robust hvis den behandles ordentligt. Jeg har også haft plader det meste af tiden, men jeg har ikke købt en plade til mere end 30 kr de sidste 20 år. Plader er hyggelige og nostalgiske men teknologisk temmelig meget passe.  Jeg tror der er rigtig mange læsere af denne side der køber plader brugt for 20 kr eller mindre og så køber det der slår an på CD efterfølgende. For CDen er et genialt system, det syntes jeg da den kom frem og det synes jeg egentlig stadig. Jeg har ingen transportabel musik og får det heller aldrig, det har simpelt hen ingen interesse. 

Men min hovedpointe højrere oppe på siden, er at det er lige så meget et tab for vinylkøberne, at CD salget går ned som det er for CD køberne. For konkurrenten til CDen er ikke LPen men download som der typisk ikke betales for. Derfor rammes LP køberne (af nye LPer)  lige så meget hvis pladeselskaberne ikke har penge til at udvikle ny musik som CD køberne gør.

Derfor slut op om de faste formater og lad være med at downloade musikken. Om det så er CD eller LP er en detalje der er helt ligegyldig.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes