Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 11:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: iPod dock eller Airport Express? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Jaeh, som spørgsmålet antyder, er jeg i tvivl om, hvorvidt jeg skal købe en iPod dock eller Apples Airport Express...

Den dock jeg har bestemt mig for, er en NAD IPD 2 til 499,- Hertil skal så købes et ordentlig phonokabel...

Airport Express koster 749,- hos Humac, men her skal jeg købe et phono --> minijack kabel - men det giver vel ligeså god forbindelse som ovenstående?
Derudover er jeg i tvivl om Airport'en skal være "fodret" med et ethernet-kabel konstant for at kunne streame mit musik eller om den bare gør dette trådløst? Synes ikke der står entydigt om den skal bruge kabel eller ej...

Problemet består yderligere i, at al min musik er på en ekstern harddisk, hvilket vil sige, at jeg alligevel skal tilslutte min iPod til min PC, for at kunne høre musik (medmindre jeg tilslutter harddisken, hvilket kun sker til fest)... Derfor er jeg i tvivl om det ville være smartest med Airport'en eller om jeg bare skal "nøjes" med en iPod-dock... PC'en står alligevel lige ved siden af anlægget, når harddisken er sluttet til...

Hvad vil I mene?

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Hvis du alligevel skal slutte din iPod til pc´en for at høre musik vil da imo være smartest med en iPod dock.

Jeg vil selv have en Airport Express da jeg har mit musik på min pc. Der syntes jeg den er smartest da den kan streame musikken trådløst til Airport´en og den så skal forbindes med RCA stik til anlæggets line in. Derved slipper jeg for et langt kabel fra pc til anlæg, men kan placere Airport´en tæt på anlægget med et kort kabel.

Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2009 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Den skal ikke konstant være fodret med et ethernet-kabel vel?

Nordam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Airport Express'en behøver overhovedet ikke at være tilsluttet via ethernet kabel - du kan sætte den op i Airport Utility programmet som "bro" - så fungerer den samtidig som extender for dit trådløse netværk. Den kan så placeres helt tæt på dit anlæg...
Til top Vis Nordam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nordam

Nordam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Nå ja, og så kan du jo senere opgradere på lyden med en d/a konverter, den har optisk ud af minijack stikket også.
Til top Vis Nordam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nordam

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Nordam skrev:
Nå ja, og så kan du jo senere opgradere på lyden med en d/a konverter, den har optisk ud af minijack stikket også.

Det er, så vidt jeg ved, kun Wadia der producerer et apparat (170i) der kan hente det digitale signal ud af en Ipod.

EyeOfBeauty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Vil umiddelbart give Nordam ret - Airporten er at foretrække.

Har selv en af dem - samt en MacBook Pro - samt en Ipod Classic 80 GB - her er hele musiksamlingen læsset på med covers og jeg skal komme efter dig.

Airporten forbindes trådløst til dit stereoanlæg så det kræver at du har en computer med wireless til rådighed - så du skal ikke slåsse med lange kabler eller andet - det synes jeg er lækkert - lyden kan jeg leve med - ikke optimalt - langtfra - men ripper du i lossless er det til at leve med.

Det jeg så har gjort er at investere i en Fireant ud til køkkenet hvor Ipod'en så ryger på. Så kan jeg nyde hele samlingen mens jeg sysler med maden.

Derforuden har jeg ofret en Ipod Dock til Blaupunkten i bilen - så er musiksamlingen osse til rådidghed her.

Men det er igen kun er forslag.

Hilsen EyeOfBeauty

Til top Vis EyeOfBeauty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EyeOfBeauty

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Nordam skrev:

Det er, så vidt jeg ved, kun Wadia der producerer et apparat (170i) der kan hente det digitale signal ud af en Ipod.

Det var vist mere henvendt på at bruge en dac sammen med airport. Der kan bruges mange dacs´ sammen med den da den har optisk digitaludgang.

Moberg1988
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2009 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode input... Tror jeg venter lidt og ser mine behov efter - hvis man da kan det :P
Men indtil videre hælder jeg til Airport'en - simpelthen pga. dens features med deling af harddiske, printere etc... Og selvfølgelig det trådløse aspekt mht. musikken...

Dog er jeg i tvivl om der vil forekomme "hakken" under afspilning? Altså hvis nu data'en ikke når frem og skal sendes igen burde der jo forekomme forsinkelse/hak i lyden? Nogen med nogle erfaringer?

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Min kæreste spiller alt sin musik over Airport Express.

Kæden ser sådan her ud: MacBook med iTunes -> Airport -> Kabel -> Billig skodanlæg

Og det spiller bare. Jeg kan også hoppe på med min bærbare og spille alt min musik når jeg er på besøg. Også uden problemer. Smart

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Hej, vi kører ofte fra Itunes trådløst til airport express i stuen, det virker bare super, har aldrig "hakket".

Skal så tilslutte en ekstern DAC fra optisk ud på airporten bare for bedre lyd...hmm skal blive sjovt.

I køkkenet venter jeg/vi på små aktive højtalere som også tilsluttes en Airport express.

Også spiller det. Itunes spiller både i stue og køkken samtidig og evt på flere Airport expresser og på computeren hvis man har lyst.

Og altsammen trådløst      
Til top Vis KlausH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausH

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Forresten i stuen bruger vi den som NET adgang for digital tv modtager (den skal ud over antenne også have net til leje af film osv) og til XBOX 360
.

Kun for info. Gir måske lidt ideer.
Til top Vis KlausH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausH

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes