Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 09:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp til "Rigtig" Surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dengladeged
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2009
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2009 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et problem, og kunne tænke mig at få opklaret, om det er mig der er dum eller mit udstyr der er forkert.

Jeg har koblet min compuer til min reciever, som er en sony dg700, der kan dekode dts og dd osv. + kef 3005 højtaler.
På mit bundkort har jeg kun et spdif udgang (rca stik ikke tosslink). Så har jeg koblet det sammen, der kommer fint lyd igennem.

Men når jeg ser en film (eks. en .264h mkv fil med 5.1) på computeren, og får lyden over på recieveren, så hør jeg ikke en rigtig surround. Hvis jeg vælger de forskellige formater på min reciever eks. DD eller DTS, så kan det være at jeg kan høre alle andre kanaler, altså effekterne, men ikke selve hoved lyden (stemmerne). Nogle af formatterne gør, at jeg kan høre alt på en gang, og andre så forsvinder effekterne og kun lyden fra stemmerne er der.

eks. hvis der flyver en helikopter rundt i en cirkel, så burde lyden at komme i samme retning som helikoteren flyver (håber i forstår hvad jeg mener) alts flyver den til venstre og bag ved, så skulle lyden komme fra venstre side og fade ud til bagerst sattelit.

Det er mening at jeg vil sende lyden over, og så få min reciever til at dekode lyden, så den kommer ud i 5.1 og ikke anderledes.

1) Kan et rca kabel ikke køre alt over på forstærkeren, så den sender ud i 5.1 ?

2) skal jeg have et andet lydkort ? der kan køre med optisk over ? eller ?

3) er der en indstilling på reciveren ( ud over at man kan skifte mellem lyd typerne DD, DTS Prologic osv.)

håber der er en der kan forklare mig det, eller fortælle mig hvad jeg skal gøre, så jeg kan nyde mine film med TRUE SURROUND og ikke træs lyd eller stereo

mange takker.

Til top Vis dengladeged's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dengladeged

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Januar 2009 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

Kør dine film med spdif passthrough, så virker det. Hehe.

Sorry jeg er lidt for træt lige pt til at skriver en ordenlig forklaring, men jeg vender stærkt tilbage senere I DAG.

dengladeged
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2009
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Januar 2009 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede under VLC player, som jeg bruger, at sætte den til at køre "a/52 over spdif", men der hakker lyden fuldstændig :-/
Til top Vis dengladeged's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dengladeged

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes