Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 15:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Nyt lydkort,hvilket til under 1000kr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har et Creative x-mod usb lydkort, den med den store sølv farvet volumenknap, et sæt Dali Concept 1 og en Rotel RB-965BX effektforstærker, har haft susen,støj mellem numrene, på det seneste en hyletone og en diskant der generalt ikke har været så behalig at lytte på.

Jeg tænker at nu skal jeg da lige prøve det interne lydkort i min Toshiba L40-18R, endelig for jeg det til at virke (gengive lyde) så er der ingen kraftig susen (måske lidt men kan skyldes forstærkeren, optagelsen, det interne lydkort, men meget mindre end med creative x-mod usb lydkortet), der er heller ikke, nogen hyletone og diskanten er blevet mere fornuftig at lytte til, men stadig lidt for kraftig.

Jeg går ud fra det er mit lydkort det er galt med,nå jeg nu skal have et nyt,(går jo op i god lyd lige som alle andre på Hifi4all) hvad kan jeg så få til under 1000 kr (ikke bare noget der koster 999kr) som lyder bedre end et 100% velfungerende creative x-mod usb lydkort. Lydkortet skal have en meget god lyd, dyb præcis bas,hverken for høj eller lav mellemtone,en behalig diskant der meget gerne må være lidt dæmpet (concept 2 har lidt fremhævet diskant i følge en test og det passer også på mine concept 1 de har ens diskant) og ellers en klar,åben støjfri lyd, kort sagt et lydkort der er så godt at man for lyst til at høre masser af musik, kan jeg bruge en Dac til en bærbar computer eller er en Dac kun til en dvd,cdafspiller ?  

Jeg har alm ethernet og firewire ind/udgang og selvfølgelig usb indgang, via hud, da den sidste ud af 3 usb indgange på computeren (bærbar) bruges til f.eks usb nøgle, harddisk,mobil så den kan jeg ikke bruge permanent til et lydkort.

Jeg ved der er en tråd om lydkort, men den har jeg læst, men dem der er, er for dyre,og f.eks et maya usb 44 lydkort har jeg afprøvet, det kostede ikke 1400kr www.aage.dk men omkring det halve og lyden var ok, men ikke god,det var mig ikke muligt at få maya 44 kortet til at virke med ubuntu, så det var skyld i at jeg returnede det, købte et andet lydkort(creative x-mod, til halv pris) og vista home premium dvd (dyrt ca 2700kr)  for at få et lydkort der kunne virke med min computer.    

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Har også et express card indgang

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2009 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Uden at kende noget til det eller have hørt det, ville jeg måske kigge på det her:
http://www.thomann.de/dk/terratec_phase_26_usb_se.htm
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2009 kl. 02:54 | IP-adresse registreret  

Synes det lyder mærkeligt der skulle vøre støj i det xmod-lydkort. Tror ikke det er defekte. Måske kablingen der er dårlig? Eller måske mixeren i Windows? Tænker lidt om det på en eller anden måde bliver opamp'et noget støj. Prøv at sætte alt til max i Windows: afspiller (winamp, mediaplayer?) og Windows' egen mixer på hhv. wave og volume. Yderligere skal du skrue helt op for lydkortet. Så skruer du ned for forstærkeren og lytter dig frem derfra. Sådan bør det i øvrigt altid være, og det bedste er såmænd at bypasse Windows' mixer. Ingen grund til en masse digital modulering af signalet.

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Januar 2009 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Ud over BjarkeHedeggards råd, kan du prøve at slå alle effekter fra både på lydkortet (Creative kommer med en masse 'spændende' effekter) og i din medieafspiller (WMP har næsten lige så mange effekter )

En anden kilde til støj kan være andet hardware i computeren, eks. et trådløst netkort.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2009 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hej BjarkeHedeggard og Mark.S

Jeg ikke mulighed for at justere lydstyrken på min effektforstærker så den kan jeg ikke justere og jeg kan spille så højt at jeg via wmp 11 har valgt kun at have hævet lyden via wmp 11 (uden x-mod kortet tilsluttet)33 % så passer det med fuld skrue på mixeren og lyden er høj men ikke så meget at der er tegn på overbelastning brugte ikke nogen wmp 11 effekter andet end msn plug in, med x-mod kortet, dog bruger jeg x-fi crystalizer(til wave musik ikke mp3) ellers kan jeg ikke høre en forskel på lyden på x-moden og det indbygget lydkort.

Men har ellers tænkt mange gange på nyt lydkort idet jeg synes at der er meget lidt forskel på x-mod kortet uden de 2 effekter (den ene til film den anden til musik) jeg kan bruge og så det interne lydkort, med x-fi crystalizer funtionen synes jeg diskanten er for påtrængene, mere høj og samtidig mere aggrasiv. 

Jeg bruger en Realtek HD driver (rød højtaler icon) som er standard driveren til en Toshiba L40-18R og i forbindelse med den og så den mixer der ellers er (hvid højtaler icon, begge ned i proceslinien) kan jeg ikke vælge wave, bruger iøvrigt vista home premium 32 bit hvor der er f.eks ikke er nogen default EQ som virker med alt som med xp og AC-97.

Jeg bruger ikke mit ethernet,trådløse netkort, men jeg bruger en usb stikdåse med usb kabel og en rimelig ny hud,tilsluttet med følgende, Logitech mx1100 mus, wd 3.5" 500gb harddisk, multifunktion maskine fra brother, microsoft cam vx-6000 og et 7.2 mb Huawei E220 Turbo3g usb modem, min bærbar er under 6 måneder gammel og huden fra deltaco er få måneder gammel og har desuden lige for at forsøge at løse problemet tilsluttet alle mine  kabler mere rigtig så det ikke "bare " ligger og flyder i et tilfældigt rod, uden at det hjalp.

alpape
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Januar 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:

Slettet af moderator/-A

Hej Granberg.

Jeg er svært godt tilfreds med dette

http://www.xs-sound.dk/data/products/phase24fw/indexwtop.htm l

alpape
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Januar 2009 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Nej det har jeg ikke, det var bare det "lydkort" med de bedste specs, externt, firewire og til en overkommelig pris, da jeg skulle købe, og det er næsten 3 år siden.

Mht. 9/12V drift, så kan jeg ikke høre forskel på om det bliver forsynet via medfølgende PSU, eller fra PC'en.

Anyway, jeg er YDERST tilfreds.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes