Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 22:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyg af stor sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Jeg skal inden for det næste år bygge en ny subwoofer.

Ydre mål på kassen bliver ca. 100x60x60 (bxdxh i cm) – den skal bygges ind i et indhak i stuen. Højde kan justeres i omegnen af +/- 5 cm, de andre størrelser ligger fast  (konens ordre ;-))  Jeg vurderer at der vil være 300-350 liter at gøre godt med.

Forstærkeren bliver en digital effektforstærker uden tonekontroller.

Frontbaflen på 100x60 skal indeholde alle enhderne.

Min filosofi er at jeg vil have  stort areal, lille vandring (også selvom enhederne har lang lineær vandring) fordeling af effekt på flere enehder og selvfølgelig lav f3 (og HiFi lyd – Sub’en skal også fungere til musik). Så overdimensionering er en del af ideen.

Jeg tænker i følgende konfigurationer baseret på, hvad der plads til på baflen:

2x10”

4x10” (evt. 2 slave enheder – jeg tænker her på f.eks. ScanSpeaks  enheder selvom de vidst kun er 9” – de kræver dog et noget mindre kabinet?)

2x12”

2x15”

1x18”

Mine kabinet preferencer er

1)      Lukket kabinet – Q omkring 0.707

2)      Med passive enehder eller bassrefleks.

Jeg håber I kan hjælpe med at anbefale nogle enheder. Prismæssigt befinder vi os i området under 10.000kr for enheder og udskåret træ til kabinet (Forstærkeren har jeg) – jeg er dog åben for forslag der går lidt over.

mvh

Michael

Til top Vis milund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af milund

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Darn.. Der er jo sh*tloads af muligheder for en monster-sub her, og ligeså mange muligheder for at lavet noget som ikke virker som tiltænkt.

Kan vi ikke få:
1. En plantegning af rummet
2. At vide hvilken forstærker det drejer sig om, samt specs på den
3. Forventet frekvensområde
4. Hvad skal den spille sammen med

Med +300 liter har du mulighed for at få et MEGET stort membranareal og stadig holde Qt under 0.7. Hvilket leder mig til det flabede spørgsmål hvordan du overhovedet kan finde på at overveje 2x10" til SÅ stort et kabinet?

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

1) rummet er ca 5x6 m + et indhak i hjørnet, hvor suben skal stå. Sub'en vil fylde indhakket ud og have en højde, så der kan stå en lampe og/eller en blomst på den(!!!)

2) Forstærkeren er foreløbig en 2-kanals zap-pulse, der evt. kan brokobles. Så vidt jeg husker kan hver kanal levere 200W i 4 ohm. I øjeblikket kører den med een 300W trafo, men der er basis for opgradering af trafostørrelsen. Når jeg kommer så langt, skal je gnok sørge for at der er effekt nok.

3) op til 100Hz. Ned til 20-30Hz. Der er noget room-gain ved de frekvenser, så det er ikke altafgørende. Rummet har dog en doobbelt-dørs døråbning i den ene side, der altid er åben, så det er svært at sige præcist hvad room-gain er.

4) Det mener jeg i prinicppet er underordnet, hvis den er lavet ordenligt. Mit mål er ren og korrekt lyd. Pt. skal den spille sammen med B&W højtalere fra den gamle 800 matrix serie (801S3 og 805). Det betyder også at den i den nuværende situation selvfølgelig ikke skal bruges til stereo, men den skal være god nok til at kunne det.

Det med de 2x10" er også lidt en parentes - hvis nu nogen kunne komme og sige at kvaliteten med de her to 10"ere slå alt andet til prisen. Det er ikke der jeg selv har tænkt mig at starte med at lede

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hej
snell laver en 18" der kan flytte sig 3" det er nok noget af det bedste der er lavet til prisen en koster v905$.
I snells ejet kabbinet  går den fra 17-80Hz . den kan uden noget snyd  gå til de 17Hz. jeg har selv to. og de spiller fint til film og HI FI
carsten

Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

De lyder pænt voldsomme - hvor kan man købe dem henne?

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

SUB1800 Woofer (improved-long excursion) $ 9 05.00
pslack@snellacoustics.com.
PRØV HER.
du får så en sub der KAN.
DU kan mail hertil så vil jeg sende dig et foto ef enheden.
carsten

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

ups
glemte min mail
DEL@IT.DK

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

hvis det bare var 120cm * 60cm så var der plads til 2stk PD2150 men med 100*60 så er kun plads til 2 PD1850 

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

phoeniks skrev:
hvis det bare var 120cm * 60cm så var der plads til 2stk PD2150 men med 100*60 så er kun plads til 2 PD1850 

Mon ikke een 21" enhed er nok?

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

milund skrev:
1) rummet er ca 5x6 m + et indhak i hjørnet, hvor suben skal stå. Sub'en vil fylde indhakket ud og have en højde, så der kan stå en lampe og/eller en blomst på den(!!!)

Ok, altså en normal størrelse stue.

milund skrev:
2) Forstærkeren er foreløbig en 2-kanals zap-pulse, der evt. kan brokobles. Så vidt jeg husker kan hver kanal levere 200W i 4 ohm. I øjeblikket kører den med een 300W trafo, men der er basis for opgradering af trafostørrelsen. Når jeg kommer så langt, skal je gnok sørge for at der er effekt nok.

Dem har jeg selv haft nogle stykker af, dog fodret med +/-75V fra to stk. 1.100VA trafoer. Det var ihvertfald ikke effekt jeg manglede  En god forstærker til netop det brug.

milund skrev:
3) op til 100Hz. Ned til 20-30Hz. Der er noget room-gain ved de frekvenser, så det er ikke altafgørende. Rummet har dog en doobbelt-dørs døråbning i den ene side, der altid er åben, så det er svært at sige præcist hvad room-gain er.

Hmm.. Ja.. Noget gain får du jo, selvom det nok kun bliver i den nederste oktav. Dine to første stående bølger vil ligge ca. ved 55-65Hz, men døråbningen sluger nok en del af den ene.
Hvad har du tænkt af eq til at rette frekvensgangen lidt til hvis det bliver nødvendigt?
100Hz er langt op, men jeg går ud fra det er til filmbrug. Til musik vil jeg ihvertfald ikke anbefale så høj en delefrekvens fra en enkelt "hjørneplaceret" sub.

milund skrev:
4) Det mener jeg i prinicppet er underordnet, hvis den er lavet ordenligt. Mit mål er ren og korrekt lyd. Pt. skal den spille sammen med B&W højtalere fra den gamle 800 matrix serie (801S3 og 805). Det betyder også at den i den nuværende situation selvfølgelig ikke skal bruges til stereo, men den skal være god nok til at kunne det.

Med et sæt 801 er du ihvertfald vant til rigeligt med dyb bund, så sub'en skal jo kunne minimum det samme. Jeg ville som udgangspunkt gå efter et f3 på ca. 30Hz og gerne lavere Qt end 0.7. Dit roomgain bliver spist lidt af den åbne dør til nabo-rummet så et lavere Qt kan være ønskværdigt.

milund skrev:
Det med de 2x10" er også lidt en parentes - hvis nu nogen kunne komme og sige at kvaliteten med de her to 10"ere slå alt andet til prisen. Det er ikke der jeg selv har tænkt mig at starte med at lede

hæh.. Når du nu har rigeligt med effekt, så ville jeg gå efter at fylde så stor en del af baffelen med membranareal som muligt, selvfølgelig stadig med øje for f3 og Qt.

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

milund skrev:

phoeniks skrev:

Mon ikke een 21" enhed er nok?

hvis du virkelig mener "Min filosofi er at jeg vil have stort areal, lille vandring " så er en ikke nok.

nok , overkill og formeget, ord der aldrig bør bruges når der snakkes subwoofer.

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Du har delvist ret, da man også er nødt til netop at tage højde for tilgængeligt kabinetvolumen, nødvendigt lydtryk og så tage en beslutning om hvad der er nok. En 21" sub i en 30 m2 stue vil de fleste nok mene er rimelig overkill. Allerede med en 10" eller 12" kan man spille langt højere end det er behageligt, så alt derover er udelukkende forbedring af det med "lille vandring, fordeling af effekten på flere svingspoler".

Edit - men gør man baflen 12-14cm højere kan de sidde i hver deres hjørne

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

milund skrev:
Allerede med en 10" eller 12" kan man spille langt højere end det er behageligt, så alt derover er udelukkende forbedring af det med "lille vandring, fordeling af effekten på flere svingspoler".

Det mener jeg ikke er rigtigt. En enkelt 10" kan spille pænt højt når vi snakker om almindelig musik, ja.

Men, vil du se en film med knald på eller give den gas med Trentemøller så møder en enkelt 10" eller 12" altså sine begrænsninger i en normal stue.

Her står den på:
Sub: 2x8 stk. 10" 25W
Front: 2x2 stk. 12" XLS

Ja, dét er i den grad overkill, men fedt fordi jeg kan

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

milund skrev:

Hmm.. Ja.. Noget gain får du jo, selvom det nok kun bliver i den nederste oktav. Dine to første stående bølger vil ligge ca. ved 55-65Hz, men døråbningen sluger nok en del af den ene.
Hvad har du tænkt af eq til at rette frekvensgangen lidt til hvis det bliver nødvendigt?
100Hz er langt op, men jeg går ud fra det er til filmbrug. Til musik vil jeg ihvertfald ikke anbefale så høj en delefrekvens fra en enkelt "hjørneplaceret" sub.

Jeg mener egentlig at en sub skal opføre sig pænt langt højere op i frekvens - gerne til omkring 1kHz eller så, så der er styr på afrulningen opadtil. Min surroundreceiver deler de enkelt kanaler i forhold til hvad dn selv måler er fornuftigt - så et sted mellem 40 og 80Hz.

I det hele taget er en hjøneplaceret sub skidt til musik, da man nemt kan høre hvor sub'en står (trods det at man ikke kan retningsbestemme dybe frekvenser, så kan man pga. de højere harmoniske alligevel høre hvor den står). Men i mangel af bedre kan det forbedre lydbilledet en del alligvel, hvis bare man ikke skruer for højt op for sub'en... men det er en anden historie

JJAZ skrev:

milund skrev:

hæh.. Når du nu har rigeligt med effekt, så ville jeg gå efter at fylde så stor en del af baffelen med membranareal som muligt, selvfølgelig stadig med øje for f3 og Qt.

Det læser jeg som om at jeg skal gå efter 2x18" eller 1x21" hvis ellers f3 og Qt tillader det.

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

milund skrev:
Allerede med en 10" eller 12" kan man spille langt højere end det er behageligt, så alt derover er udelukkende forbedring af det med "lille vandring, fordeling af effekten på flere svingspoler".

Det mener jeg ikke er rigtigt. En enkelt 10" kan spille pænt højt når vi snakker om almindelig musik, ja.

Men, vil du se en film med knald på eller give den gas med Trentemøller så møder en enkelt 10" eller 12" altså sine begrænsninger i en normal stue.

Her står den på:
Sub: 2x8 stk. 10" 25W
Front: 2x2 stk. 12" XLS

Ja, dét er i den grad overkill, men fedt fordi jeg kan

Ok - jeg overdrev lidt. Jeg har i øjeblikket en sub med en 15" Adire Audio Tempest subwoofer. Den kan gøre det ganske ubehageligt at være i lokalet. Men derfor kan jeg sagtens følge ideen i din opstilling.

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

milund skrev:
Men i mangel af bedre kan det forbedre lydbilledet en del alligvel, hvis bare man ikke skruer for højt op for sub'en... men det er en anden historie

Enig.. og deler du den lavt nok (<40Hz) er den ret svær at lokalisere.

milund skrev:
Det læser jeg som om at jeg skal gå efter 2x18" eller 1x21" hvis ellers f3 og Qt tillader det.

Det synes jeg afgjort du skal, eller evt. 4-6x12". 50-75 liter pr. 12" enhed er ihvertfald ikke noget skidt udgangspunkt.

milund skrev:
Ok - jeg overdrev lidt. Jeg har i øjeblikket en sub med en 15" Adire Audio Tempest subwoofer. Den kan gøre det ganske ubehageligt at være i lokalet. Men derfor kan jeg sagtens følge ideen i din opstilling.

Nu kan en Tempest også flytte en hel del luft

Mit system kan pt. spille Trentemøller med diskotekslydtryk uden problemer.. For sjov lod jeg de 16x10" spille op til 100Hz (normalt tager de over ved 40Hz) og gik derefter igang med at skrue op for dem. 20dB ekstra bas oveni diskotekslydtrykket var ikke noget problem, jeg ved ikke hvor grænsen er, men det var grotesk kraftig bas.

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

milund skrev:

Det synes jeg afgjort du skal, eller evt. 4-6x12". 50-75 liter pr. 12" enhed er ihvertfald ikke noget skidt udgangspunkt.

6xScan speak - 26w8867T00 - 57 liter per enhed og porte tuned til 26Hz giver f3 på 31Hz. (edit: men så er budgettet også sprængt )

Jeg synes at mange andre enheder kræver 170-250 liter per enhed for Q på 0.707. Så kan der kun komme 1.5 enhed i

Den store 21" enhed fra Precison Devices går kun ned til 50Hz i et lukket kabinet. Jeg har ikke eksperimenteret alt for meget med reflekskabinet, men det så heller ikke lovende ud...

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Sendt: 20 Januar 2009 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

NEJ
STORT AREAL LANG VANDRING.
OG EN FORSTÆRKER MED EN KÆMPE STOR STRØM FORSYNING.
VED JO IKE HVOR DU BOR MEN JEG BOR PÅ AMAGER DU ER VELKOMMEN TIL ET LYT.
CARSTEN

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Januar 2009 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Denne 12" XXLS med alu cone synes at have fine egenskaber, og for sub enheder usædvanlig lavt mms(130gr),  samtidig med det meget lave Fs på 19hz

lidt af ensjældenhed blandt sub enheder hvor mms på 300-400gr er dagens orden, og dermed også lavere følsomhed

http://www.tymphany.com/830952

I basrefleks går den ret ned til 20hz

man kan måske være lidt bekymret for det relativt høje Qts på 0.37, hvilket nok er grænsen til BR, men medvirkende til at den går så dybt - men andre sub enheder har ofte meget højere Qts, som dog gør dem velegnede til lukket, men bruges alligevel i BR

Sidder og overvejer om der vil være noget at hente ved at bruge 4 enheder i isobarisk pushpull

Jeg er ikke til basrefleks, men for pokker det lyder spændende med 20hz  

Subs foregår mellem 20 og 40 hz - ellers vil jeg nok nøjes med 30hz på hovedhøjtalerne, men det er jo en anden sag

EN stor PRO bas i BR er jeg tilbøjelig til at mene vil give voldsom monsterbas med høj bumbum faktor, nok ikke just bedst til hifi - med mindre man finder en med middelhøjt Qts og bruger lukket, men så er der jo grænser hvor dybt den rækker, men en pro bas i lukket skulle nok fungere fint til hifi, men subbas er det næppe - en god pro bas til hifi vil jeg mene bør have et Fs lige under 30hz, mindre er ikke realistisk, og Qts vil jeg gerne have omkring 0.35 til BR og gerne højere til lukket, probelemet er bare at de fleste enheder er lavet til ekstreme niveauer og meget lidt bas, og så er lavt Qts på 2.5 eller mindre rigtig fint - pudsigt nok synes en enhed med middel Qts at gå dybere i lukket end i BR, grundet den fladere afrulning, men godt nok med lavere niveau, men med SPL værdier omkring de 97db er der vel lidt at æde af - EQ kunne være løsningen 

Dog kunne jeg have en anelse om at 2 stk pro bas i isobarisk pushpull vil ændre karakter mere i retning det ønskede hifi rigtige - men så er der jo lidt med lavere følsomhed som vil æde noget af Xmax, men SKAL det være så ekstremt højt

Men reelt set afhænger det vel meget af hvilke andre højtalere man ellers har i rummet, musiksmag, hvor højt man spiller mm - feks kan jeg ikke forestille mig at 20hz med meget højt niveau er særlig rart, og med meget moderne musik kan det da sikkert gå helt galt

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2009 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Denne 12" XXLS med alu cone synes at have fine egenskaber, og for sub enheder usædvanlig lavt mms(130gr),  samtidig med det meget lave Fs på 19hz

lidt af ensjældenhed blandt sub enheder hvor mms på 300-400gr er dagens orden, og dermed også lavere følsomhed

http://www.tymphany.com/830952

I basrefleks går den ret ned til 20hz

man kan måske være lidt bekymret for det relativt høje Qts på 0.37, hvilket nok er grænsen til BR, men medvirkende til at den går så dybt - men andre sub enheder har ofte meget højere Qts, som dog gør dem velegnede til lukket, men bruges alligevel i BR

Sidder og overvejer om der vil være noget at hente ved at bruge 4 enheder i isobarisk pushpull

Jeg er ikke til basrefleks, men for pokker det lyder spændende med 20hz  

I basrefleks siger et hurtigt overslag at den har f3 ved 22Hz i 108 liters kabinet - så der er rigelig plads til 2 og måske 3 enheder (hvordan man så lige hooker 3 enheder op er så en anden sag).

I lukket kabinet på 55liter er f3 36-37 Hz. Så kan der være 6 enheder i kabinettet og frekvensgangen trækkes op med et linkwitz-grainer kredsløb.

Hvad skulle fordelen være ved at lave det isobarisk? (det ligger lidt fjernt, men er det ikke noget med halvering af kabinet volumen?)

musicus skrev:

Subs foregår mellem 20 og 40 hz - ellers vil jeg nok nøjes med 30hz på hovedhøjtalerne, men det er jo en anden sag

EN stor PRO bas i BR er jeg tilbøjelig til at mene vil give voldsom monsterbas med høj bumbum faktor, nok ikke just bedst til hifi - med mindre man finder en med middelhøjt Qts og bruger lukket, men så er der jo grænser hvor dybt den rækker, men en pro bas i lukket skulle nok fungere fint til hifi, men subbas er det næppe - en god pro bas til hifi vil jeg mene bør have et Fs lige under 30hz, mindre er ikke realistisk, og Qts vil jeg gerne have omkring 0.35 til BR og gerne højere til lukket, probelemet er bare at de fleste enheder er lavet til ekstreme niveauer og meget lidt bas, og så er lavt Qts på 2.5 eller mindre rigtig fint - pudsigt nok synes en enhed med middel Qts at gå dybere i lukket end i BR, grundet den fladere afrulning, men godt nok med lavere niveau, men med SPL værdier omkring de 97db er der vel lidt at æde af - EQ kunne være løsningen 

Dog kunne jeg have en anelse om at 2 stk pro bas i isobarisk pushpull vil ændre karakter mere i retning det ønskede hifi rigtige - men så er der jo lidt med lavere følsomhed som vil æde noget af Xmax, men SKAL det være så ekstremt højt

Men reelt set afhænger det vel meget af hvilke andre højtalere man ellers har i rummet, musiksmag, hvor højt man spiller mm - feks kan jeg ikke forestille mig at 20hz med meget højt niveau er særlig rart, og med meget moderne musik kan det da sikkert gå helt galt

Jeg er selv tilhænger af flere "små" enheder end en stor enhed (selvom den der Snell enhed lyder spændende). Det handler for mig ikke om "om det SKAL være så højt" - det skal det formentlig sjældent. Det handler om at der i alle situationer er overskud. Af samme grund er min hovedeffektforstærker udstyret med 1kVA trafo, så den levere 200W i 8ohm og stort dobbler op ned til 2 ohm - den lider i hvert fald ikke af åndenød.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes