| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej selvbyggere.
Jeg er hel grøn på området, så vil gerne have lidt hjælp med et forholdsvis simpelt setup.
Min svorger og jeg skal have bygget en sub der passer ind under sofaen (liggende på gulvet). Det eneste formål den skal have, er at levere bulder og brag til film. Ingen musikalitet. Ikke noget kunsthåndværk. Bare en dyb buldren. Jeg vil ikke tro den behøver kunne gå højere end 60Hz, men gerne så langt ned som muligt.
Vi har 2 stk. Cerwin Vega ATW 121 12" enheder. Nogle ældre sager jeg desværre ikke har kunnet finde en masse om. (håber der er nogen her som kender de rigtige opslagsværker for den slags).
Den skal fungere som aktiv sub, så delfilter er ikke nødvendigt. Delefrekvensen bliver sat i forstærkeren. Det som skal forstærke selv sub'en bliver en gammel sony sag vi piller fra hinanden, og montere i (eller ved siden af) selve sub-kassen.
Jeg er interesseret i at høre hvor mange liter sådan en kasse skal være på, samt størrelsen på porten (hvis der skal være en). Der er en max længde på kassen (længden på sofaen) og højde (pladsen under sofaen). Umiddelbart kan der presses en 85L kasse under sofaen, men der er mulighed for at justere lidt på det.
Når den nu kommer tæt op af væggen under sofaen, kan man så evt. helt undlade at sætte den bagerste side af kassen på?
Jeg håber der er nogen som kan hjælpe os på vej med de rigtige regnestykker 
/Stefan
|