Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 11:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Køb af højtalere + forstærker... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
theshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er ny i dette forum, og har læst en del interessante artikler herinde og håber at finde svar på min udfordring.

Jeg står overfor at købe højtalere samt forstærker -
gerne brugt - som passer godt til højtalerene, men det er jo en jungle, når man ikke har så meget forstand på det

HØJTALERNE:
Hvad bestemmer en god højtaler generelt?
Jeg er ude efter nogle gulvhøjtalere, som har en god rummelig bas.
Jeg har kigget på nogle DALI 400. Læst nogle artikler om JAMO D450 uden at blive meget klogere.
Forventet prisleje (f.eks. brugt): 1000-4000

FORSTÆRKER:
Hvad bestemmer en god forstærker generelt?
Bør jeg have forforstærker/effektforstærker eller blot een alm. forstærker?
Hvad betaler jeg for?
Er det forstærkeren, som skal passe til højtalerne eller omvendt?
Jeg har en Denon PMA 1060, som er så tam i lyden på en DALI 400, at det ikke er til at holde ud at høre på, men går ud fra, at det er forstærkernes skyld, så jeg er parat til at skiftet det hele ud
Forventet prisleje (f.eks. brugt): 2000-3000

MUSIKKEN:
Jeg hører: Metallica, Accept og anden "blød" heavy. Jeg vil også gerne kunne høre alm. pop musik som f.eks.Celine Dion, Bruce SpringSteen og f.eks. ABBA.

Giv mig endelig nogle forslag, som passer godt sammen efter din mening og med din begrundelse Prisen er ikke ultimativ, men skal nok ligge i det leje +/-
Håber på nogle gode forslag

Til top Vis theshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af theshark

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

theshark skrev:

Hvad bestemmer en god højtaler generelt?

Det gør du.  Jeg ved godt det er et irriterende svar, men der er så stor forskel på hvad folk gerne vil have. Jeg er personligt til den meget transperente lyd hvor man kan udpege alle instrumenterne og en god bas. En god bas i dette tilfælde er en, man kun kan høre når den skal være der og strammest muligt. Det skal altså ikke være en rumlen af hele nabolaget. Jeg har selv hørt mange højttalere i den dyrere klasse som man lovpriser, og har været meget skuffet over dem. Det hjælper ikke noget at læse sig frem til det, men jeg er sikker på, der er mange der har nogle gode guidelines til nogle højttalere mange finder gode. Så har du da noget at lytte til. - For det bliver du nødt til. Lytte lytte lytte

theshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar...

...men, Jooo, der er jo bare SÅ mange kombinationer, at det er umuligt at prøve det hele. Jeg havde forestillet mig, at hvis jeg havde en 5-10 gode kombinationer/sæt, så ville jeg finde disse og prøve at høre dem. Altså sortere 98% væk ud fra mine helt overordnede kriterier, og så lytte mig til resten

...Og ja, jeg har det på samme måde med bassen - kraftfuld og præcis. Ikke noget med en brummen  og rumlen

Hvordan finder jeg de 5-10 højtalere, som jeg skal ud og lytte til - hvad skal jeg lede efter i den prisklasse og kender du nogle (efter din mening) gode gulvhøjtalere og en type forstærker, som passer godt sammen - f.eks. med udgangspunkt en kraftfuld og stram/præcis bas??
Til top Vis theshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af theshark

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Jeg kan helt klart anbefale den Cayin 153b jeg selv har. Det er en helt fantastisk forstærker. - Især ift. prisen! Ellers er en NAD heller aldrig et dårligt valg, selvom jeg ikke synes de formår at nå samme lydkvalitet som Cayin 153b og til dels Cayin 252. NAD laver helt sikkert noget lækkert grej, men det er uden for dit budget.

Dynaudio laver højttalere med en ganske udmærket bas. Nogle af deres gulvmodeller lyder rigtig godt, men jeg bryds mig ikke om deres diskant. Til gengæld ved jeg, at min diskantpræference er forskellig fra majoriteten, så kan være det er noget for dig. TapeConnection forhandler Dynaudio, men det er nok også uden for budgettet. Kan være der er noget spændende brugt.

Disse får mange gode ord med på vejen af brugere herinde. Personligt har jeg ikke hørt dem, men synes godt om Dali generelt:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58403375

Nogle af de ældre B&W-modeller lyder også pænt:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58224671

Jeg har også hørt noget Audiovector der lød rigtig godt, og burde være inde for dit budget.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

hvor højt har du brug for at spille?

hvis du er hurtig, kan du få en fin marantz forstærker inde i omega audio for 1500 kr (normalpris 2500 kr). den er "kun" på 2*40 watt, men finder du en let drevet gulvhøjttaler, burde det være mere end rigeligt til at din nabo også kan lytte med.

klipsch skulle være ret effektive højttalere, som efter hvad jeg har hørt også skulle være ret dynamiske.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes