Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 09:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Begynder hjælp til Fons International Mk1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Januar 2009 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har købt min første pladespiller!

Det blev en Fons International Mk 1 med Sme 3009 - årgang 1978

Jeg er virkelig startet fra bunden! Så jeg har brug for noget hjælp til at få gang i spillen

Jeg fik at vide af sælger at denne del skulle udskiftes:

Er det nålen det hedder eller diamanten? Nålen er kun det yderste ikke?..

Kan se at der vist engang har siddet en børste på...ret sjovt

fra en forhandler side:

Her kalder de det "Stylus":

Stylus for 681 EEE MKIII Cartridge

Hvad er så stylus oversat til dansk pladespiller-sprog? og Cartridge? - Det er meget basic det her

Og så lige nogle flere billeder:

Og så skal jeg også have en Riaa/phono pre amp/mm/mc???.... hvad er det egentligt jeg skal have haha...der er noget med at det enten er en mm eller en mc man skal have, og er de begge det samme som en riaa

Den skal spille sammen med Audio Note AN-K og Sugden Audition T forstærker, hvis det skulle have nogen betydning for valg af Riaa(eller hvad det nu var)

Hilsen Peter - Fortsat god onsdag

Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 06:20 | IP-adresse registreret  

hmm, jeg kender ikke den pladespiller. Men jo, du skal have en ny "nål" til den der. Det er en stanton, og du kan jo prøve www.lpgear.com - mig bekend er der ingen dansk forhandler.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Hvis det bliver for bøvlet med at skaffe en stanton hjem findes der mange dejlige pickupper som spiller godt på en SME arm
Du har aftageligt headshell - det gør det nemmere at montere en ny pickup - ligesom din FONS er begavet med 78 - hastighed så du - skulle du falde over en - kan spille gamle lak plader 78 omdr. Her i gen vil det være en fordel hvis du klunser et gammelt headshell og monterer en pickup som er egnet till 78 omdr mono plader - det vil være synd og ikke lyde særligt godt hvis du spiller gamle lakplader med en dyr stereo pickup
DEn er flot din pladespiller tillykke med den

en riaa er en slags equlizer som lave signalet om til det det var før det blev skåret ned på LP'en - af paldshensyn ændres et signal kraftigt når man skærer en plade - derfor lyder det også af meget lidt når man sætter en pladespiller ind i en alm. linje indgang.

I en ekstern Riaa kan du komme MM pickupper og high output MC pickupper

Køber du en low out put MC pickup skal du derimod have en Riaa med MC indgang eller en MC step transformator som du sætter ind mellem pladspilleen og Riaaen - den forstærker passivt det svage signalet fra MC pickuppen inden det når riaaen

De Riaa der har en MC indgang har et lille oftest elektrisk forstærket kredsløb som gør det samme som MC transformeren inden signalet bliver udsat for riaa-korrektion.

Da det er meget svage signaler der skal forstærkes er det svært at finde en Riaa med en lyde og susefri mc forstærkning til under 1500 - projects phono box II med både Riaa til mm og mulighed for MC forforstærkning lyder ikke godt med MC - men den koster kun 700 kr. og er fin til almindelige MM pickupper (til husbehov)

Der er masser brugt udstyr billigt til salg for tiden - så prøv at se KSB siderne igennnem her på siderne og spørg løs om hvad du finder - så er her mange kloge hoveder der kan give dig feedback

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene

Indtil videre regner jeg med at købe en ny Stanton pickup - er det så en MM, en highoutput MC eller en low out put MC

Mvh. Peter

Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

MM (Moving magnet) og highoutput MC (moving coil) kan begge tilsluttes riaa'ens MM indgang.

Men MC lowoutput pickuper har så lavt et udgående signal, at der skal ekstra forstærkning til, enten ved at tilslutte en step up enhed til riaa'ens MM udgang, eller ved at benytte en Riaa med indbygget MC forstærkning.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

når du kan pille nåleforpaten ud er det en MM pickup - det kan man ikke på en MC da den er konstrueret på en anden måde

MM= moving magnet - en magnet der bevægers ig i forhold til en fastmonteret spole
MC = Moving Coil - en spole der bevæger sig i forhold til en fastmonteret magnet

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Her kan du finde nye forparter til pu'en: http://www.kabusa.com/frameset.htm?/

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2009 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Hvor er det rart med noget hjælp, tak skal i have

Jeg glæder mig sådan til at få den i gang - min svoger har lige doneret mine første plader:

han er kun til elektronisk... 

De er fra 1977, så årgangen passer meget godt til Fons'en

Så står den jo på at finde en MM riaa - jeg kommer nok med nogle forslag til høring når jeg finder noget brugt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes