Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 14:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega planer og hastighed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har overtaget en Rega planer 2, der har stået ubrugt næsten siden købet. Den ser ud som da den blev pakket ud. Pickuppen var ødelagt. Jeg har sat en ny ortofon på, og den virker fint.

Mit problem er at motoren efter 1 lp begynder at tabe fart, og det er meget den taber, måske 25 %. Elastikken der trækker glastallerkenen er fin stram. Skal motoren smøres, eller hvad gør man. Den starter meget langsomt op.

musik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Det er nok en typisk fejl på en pladespiller der har stået ubrugt længe, den skal smøres, så kører den helt sikkert på ny med korrekt hastighed.

Alternativt kan det være remskiven der er gået løs på motorakslen, i så fald løser en limning problemet.

Hilsen/ Musikaften

Til top Vis musik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musik

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Sansynligvis er pulleyen, det lille remhjul, på motoren løsnet i forbindelsen til akslen på motoren.

Af med pladetallerkenen, træk hjulet opad, af akslen.

Rengør akslen med noget affedtning, pas på det ikke løber ned i motorens øverste leje og affedter det også.

Lim pulleyen fast med sekundlim, tryk ikke uden modtryk på bunden af motoren. Kan findes under det lille dæksel der er på undersiden.

Smør det øverste leje for en sikkerhed skyld.

Nu kører den fint og med rette hastighed i mange år endnu.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Sansynligvis er pulleyen, det lille remhjul, på motoren løsnet i forbindelsen til akslen på motoren.

Af med pladetallerkenen, træk hjulet opad, af akslen.

Rengør akslen med noget affedtning, pas på det ikke løber ned i motorens øverste leje og affedter det også.

Lim pulleyen fast med sekundlim, tryk ikke uden modtryk på bunden af motoren. Kan findes under det lille dæksel der er på undersiden.

Smør det øverste leje for en sikkerhed skyld.

Nu kører den fint og med rette hastighed i mange år endnu.

Det har du helt ret i. Da jeg pillede pladetallerkenen af sad hjulet foroven ikke mere fast end en prop i en gammel dansk flaske. Jeg kunne uden videre tage hjulet af. Da jeg havde gjort det kunne jeg mærke at motoren gik fint, den drejede bare ikke hjulet rundt. Så nu bliver den limet fast med kontaktlim.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Den starter meget langsomt op.

Fint at årsagen til tab af hastighed er opklaret. Men den langsomme opstart må du finde dig i, det er en velkendt "feature" ved Rega's Planar 2 og 3, i hvert fald de gamle modeller.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 06:23 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Hermann. skrev:

..snip... Men den langsomme opstart må du finde dig i, det er en velkendt "feature" ved Rega's Planar 2 og 3, i hvert fald de gamle modeller.

Yes men det er nu indbygget med vilje - vinylfolket har da aldrig travlt. Det er derfor CD, DAB og MP3 blev opfundet til dem, der har travlt med at finde den nærmeste genvej til verdens ende 

Vinylfolket har dermed tid til at lave deres slowfood (medens Rega løber op i passende omdrejninger), og dekanterer den gode årgangsvin - stress har vi digitalfolket til 

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:
Wymax skrev:

Hermann. skrev:

..snip... Men den langsomme opstart må du finde dig i, det er en velkendt "feature" ved Rega's Planar 2 og 3, i hvert fald de gamle modeller.

Yes men det er nu indbygget med vilje - vinylfolket har da aldrig travlt. Det er derfor CD, DAB og MP3 blev opfundet til dem, der har travlt med at finde den nærmeste genvej til verdens ende 

Vinylfolket har dermed tid til at lave deres slowfood (medens Rega løber op i passende omdrejninger), og dekanterer den gode årgangsvin - stress har vi digitalfolket til 

Excellent point!

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:
Wymax skrev:

Hermann. skrev:

Smukt sagt

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Hermann. skrev:

Fint at årsagen til tab af hastighed er opklaret. Men den langsomme opstart må du finde dig i, det er en velkendt "feature" ved Rega's Planar 2 og 3, i hvert fald de gamle modeller.

Jeg tror problemet er løst, jeg har limet den fast. Nu må jeg se om jeg kan finde mig i REGAs noget antikverede betjening. Ellers har jeg en sony PS - 313fa. De er begge gode lyd mæssigt. Det er underligt at REGAens låg ikke kan stå skrådt og det er også underligt at man ikke kan tage pick up huset af når pick uppen skal skiftes. Alle de øvrige pladespillere jeg har haft har været fuldautomatiske direkte drevne, hvor pick up huset kunne tages af helt enkelt. Regaen skal prøves, sidst jeg prøvede REGA i 90erne røg den hurtigt ud. Det gør denne måske også men nu må vi se, den skal i hvert fald have chancen i en periode.

Jeg bruger under alle omstændigheder min CD afspiller mest, jeg fik min første CD i 1986 og syntes på det tidspunkt at systemet var genialt, det synes jeg egentlig stadig. Derudover har jeg DAB, som virker godt med de genre specifikke kanaler. DEt er et kæmpe fremskridt at gå fra FM til DAB, jeg har i hvert fald lyttet meget mere til radio efter skiftet. Dab virker også i bilen hvor lyden altid er god.

Vinyl bliver aldrig andet end et nostalgisk og hyggeligt sideprodukt hos mig. Derudover kan man købe rigtig mange fine plader til 10 - 20 kr second hand. Så kan man altid købe dem på CD efterfølgende hvis de slår an.  Jeg har også en FM tuner men den bliver ikke brugt.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
FinnC skrev:
Wymax skrev:

Hermann. skrev:

Smukt sagt

Vinylfolket har dermed tid til at lave deres slowfood (medens Rega løber op i passende omdrejninger), og dekanterer den gode årgangsvin

Ligesom når der er reklamer, tid til at sætte kaffe over etc

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2009 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Den virkede upåklageligt da jeg havde limet hjulet på. Den startede hurtigt op, ingen problemer der. Jeg mener den oprindeligt er fra 2005. Men jeg har fået et godt tilbud på den og solgt den, hvilket egentlig ikke var intentionen. Jeg bruger derfor igen denne:

http://www.youtube.com/watch?v=0_HywosX7XY&feature=relat ed

Det er en sony 313fa, den er nok næsten 30 år gammel men har fin lyd og min er som ny - ingen ridser eller lign. Og jeg tror at det at den er fuldautomatisk gør at jeg får hørt mine plader mere end hvis jeg havde beholdt REGA en. Prisen på denne er nok væsentligt lavere end for Regaen men lydmæssigt er den lige så god og betjeningsmæssigt er den længder foran. 

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2009 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu købt en Denon DP 47f, den ser ud næsten som ny og har logisk og brugervenlig betjening. Den vil jeg givetvis have de næste mange år. Det var svært at finde et pænt eksemplar da de lyn hurtigt bliver solgt når de kommer til salg. Lydmæssigt er den også som den skal være, måske ikke helt high end, men det nærmer sig. Betjeningsmæssigt er det ægte high end for pladespillere, kun B&O har gjort det bedre, for det eneste den mangler i betjening er den integrerede betjening med forstærkeren.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 April 2009 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Jeg har nu købt en Denon DP 47f, den ser ud næsten som ny og har logisk og brugervenlig betjening. Den vil jeg givetvis have de næste mange år. Det var svært at finde et pænt eksemplar da de lyn hurtigt bliver solgt når de kommer til salg. Lydmæssigt er den også som den skal være, måske ikke helt high end, men det nærmer sig. Betjeningsmæssigt er det ægte high end for pladespillere, kun B&O har gjort det bedre, for det eneste den mangler i betjening er den integrerede betjening med forstærkeren.

Hvad er vigtigst for dig? Betjeningen eller lyden?

Ægte high end-betjening. Den har jeg godt nok aldrig hørt før!

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 06 April 2009 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

HermannDet er underligt at REGAens låg ikke kan stå skrådt og det er også underligt at man ikke kan tage pick up huset af når pick uppen skal skiftes. [/QUOTE skrev:

Det er blot et udtryk for Regas filosofi der går ud på, at alt overflødigt skæres væk. Derfor kan låget ikke stå skrå, da man reelt ikke har brug fo

Det er blot et udtryk for Regas filosofi der går ud på, at alt overflødigt skæres væk. Derfor kan låget ikke stå skrå, da man reelt ikke har brug for det. Ifølge rega, lyder deres pladespillere bedst med låget lukket. Pickupperne er støbt i et, for at undgå samlinger. Rega mener de på den måde kan arbejde med de mindst mulige tolerencer. Tilgengæld er der "pant" på pick-up'en.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2009 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Hermann skrev:
Det er underligt at REGAens låg ikke kan stå skrådt og det er også underligt at man ikke kan tage pick up huset af når pick uppen skal skiftes.

Det er blot et udtryk for Regas filosofi der går ud på, at alt overflødigt skæres væk. Derfor kan låget ikke stå skrå, da man reelt ikke har brug for det. Ifølge rega, lyder deres pladespillere bedst med låget lukket. Pickupperne er støbt i et, for at undgå samlinger. Rega mener de på den måde kan arbejde med de mindst mulige tolerencer. Tilgengæld er der "pant" på pick-up'en.

Lige præcis, men også som Hermann skriver så kan pickup huset, altså headshell'en, ikke afmonteres, ligesom på f.eks. SME. Her går f.eks. Origin Live samme vej, selv med meget dyre arme ud fra en filosofi om at skabe så få "brud" undervejs som muligt, og uden aftagelig headshell slipper man for det koblingspunkt samtidig med at kablet kan føres hele vejen igennem. Det betyder dog at man også giver afkald på brugervenlighed ved skift af pickup, og at azimuth ikke kan indstilles via headshell tilt.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 April 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Det samme gør SME jo selv på alle deres arme uden for 3009/3012 modellerne.

Og i øvrigt gør de fleste producenter af tonearme også, tilbage med SME fatning er hovedsageligt DJ produkter.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2009 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Hermann. skrev:

Hvad er vigtigst for dig? Betjeningen eller lyden?

Ægte high end-betjening. Den har jeg godt nok aldrig hørt før!

Mvh.
Niels

Både betjening og lyd er væsentligt. Det må altid være en kombination. Efter nu at have afprøvet min "nye" Denon i en uge, må jeg sige den virker perfekt. Og betjeningen er helt fin. Lyden er god nok også fordi den medfølgende pick-up : Pioneer 6MC, er rigtig fin. Jeg kender den ikke men den er klart bedre end de ortofon pickupper jeg ellers har haft. Så nu har jeg nok denne pladespiller i rigtig mange år.

En ting er ihvertfald sikkert, jeg får aldrig igen en manuel pladespiller, det passer ikke til mine præferencer. Det har nok også noget at gøre med at jeg nu nok lytter til vinyl 20 % af tiden og CD 80 % af tiden. Hvis jeg havde haft regaen havde jeg næppe fået den brugt meget.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes