Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 13:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Vintage, hvad er det værd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Jeg vil vove pelsen med denne tråd.

Tråden er tænkt som en tråd, hvor man kan spørge andre vintage-kyndige til værdien af vintage grej, som man har, eller som man har tænkt sig at købe.

På audiokarma.org fik de langt om længe et forumafsnit sidste sommer, der tager sig af forespørgelser på priser. Så var man fri for at der rundt på forum i øvrigt blev spurgt til priser på vintage hif-grej.

Audiokarma-afsnittet hedder "Dollar and Sense" (ca. dollar og fornuft) og starter med en "do and don'ts" post: EVERY member, both new AND old, read this BEFORE you post in Dollars & Sense!

Det er klogt at stille spillereglerne op fra starten af. Selvfølgelig gælder forummets generelle regler også her. Man må først og fremmest ikke forsøge at gøre reklame for noget man har til salg eller har tænkt sig at sælge. Det er no-no.

Men man må gerne henvise til annoncer, auktioner o.lign., når bare man husker at gøre opmærksom på at man ikke har nogen tilknytning til det, der henvises til.

Ellers har jeg tænkt mig at spille ud sådan her:

Min nabo Thomas er en ældre herre, som i sin garage har et vintage Pioneer-anlæg. Nu, hvor han hører mig tale om vintage hifi-grej i tide og utide, er han kommet til at tænke på om det komplette Pioneer-anlæg er for godt til at stå i hans garage/værksted.

Er anlægget lidt værd, kunne salget af det måske forsøde hans og fruens pensionist-tilværelse eller bidrage til at holde en vintage Lambretta scooter, som han har stående, kørende.

Anlægget er skruet sådan sammen (alt er Pioneer):
  • Grammofon PL-117 - super flot stand, har ikke kørt mange timer
  • Forstærker SA-7500 II, brugt men i flot uridset stand
  • Tuner TU-6500 II, ditto
  • Kassettebånd optager CT-F6060, flot men mangler en af betjeningsknapper ved start/stop/pause/etc.
  • et rack i mørkt træ med disse fire enheder og med glaslåge foran pladerummet.
Disse ting har indtil for en 3-5 år siden stået indendøre i opvarmede omgivelser og siden i det uopvarmede men tørre værksted. Anlægget er dækket af et (blåt) stræklagen, hvorpå en sort tuschplet angiver tænd/sluk knappen; det er da ikke været nødvendigt at fjerne lagenet for at tænde og høre Radio Midt-vest.

Der hører et par CS-511A højttalere, som spiller fint, til, men som på det seneste har taget mod en del støv. Den ene skumfront har løsnet sig, men ser hel og pæn ud.

Og så er spørgsmålet: hvad er det værd?

Kan Thomas lige så godt beholde sit anlæg eller er der efterhånden efterspørgelse på den slags?

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

gurup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Det er en god ide med denne tråd, som vil give god info til alle - super!!  Ja men hvor meget ? 200 - 400 pr del max.  dog nok en lidt lavere pris samlet ca 1400 kr.hvis det fungerer og er meget fin stand,  det er noget af det mest drift sikre der er lavet , NB!  H.T.  jeg har de samme men forstår ikke helt ? mine er ikke med skumkanter på bas men med lærred med klister coatning øh! måske er det frontskum på kabinetter du mener ?? det var væk på mine, Bemærk lige at bas enheden ikke er uden evner!  sprød pap membran! prøv og knips med en negl = lyder fint , nærmest uforgængeligt ophæng med lærred; god magnet m.m. jeg har bygget to stk bas i et slankt kabinet og stillet min Heil Air oven på det spiller meget dynamisk !!  pr. sæt cs 511a  jeg gav 400 kr = rart at have reserve hvis!  mvh    
Til top Vis gurup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gurup

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Anlægget er skruet sådan sammen (alt er Pioneer):
  • Grammofon PL-117 - super flot stand, har ikke kørt mange timer  -  400-800 kr.
  • Forstærker SA-7500 II, brugt men i flot uridset stand 500-1100
  • Tuner TU-6500 II, ditto -  300-500
  • Kassettebånd optager CT-F6060, flot men mangler en af betjeningsknapper ved start/stop/pause/etc. - 100
  • et rack i mørkt træ med disse fire enheder og med glaslåge foran pladerummet. = 0 kr.

Hvis han er god til at skrive salgstekster og lave lækre billeder

Sælg pladespiller for sig

sælg tuner og forstærker som sæt

sælg cassette for parts*

smid rack ud

Højtalerne med skum problemer hvis det er ophæng vi taler om falder drastisk i værdi = 200 kr.

Undgå lauritz.com deres gebyr er for stort i forhold til hvad han får for det

* der er kun ca. 20 mennesker i DK der stadig bruger cassette 12-14 stk var med i cassette stafeten og de har alle bedre båndoptagere så efterspørgelsen er nok til at overse

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

ps. men jeg ville gerne have haft det en gang i midten af 70erne:-) og havde jeg ikke så meget vintage grej kunne jeg have fundet på at tilbyde ham en tusse for det hele hvis jeg slap for højtalere og skabet

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange feedbacks. Der er virkelig noget at arbejde videre med for ham.

Det var højttalernes skumfronter, jeg skrev lidt om. Kanterne har jeg ikke set nærmere på (højttalerne står lidt utilgængeligt), men er det som beskrevet lærredskanter, er der ingen ko på isen.

Ellers kender han (jo) nok en eller anden der kan sætter kanter på for ham!

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

audioareal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Hejsa ,

Mon ik det er svært at komme af med vintage  , med mindre det er noget meget speciælt - sjælendt , selv har jeg en del stående  , 2stk af samme type osv. Jeg nænner ikke at smide det ud ,men forventer heller ikke de store beløb. Det har snart være pakket væk de sidste 10 år, jeg kunne jo prøve en auktion på nettet, men så skal man også til at tænke på måske at sende det til køber , helt ærligt så får jeg det nok aldrrig gjort .så det ender nok med 10 år mere under sengen, så må jeg ta det op til overvejelse igen hvad der skal ske med det. Desuden står vi og skal til at flytte , så det ville være rart ikke at skulle tænke på det. Her i dk bliver det nok svært at finde nogen som kan bruge da der mest er tale om casette maskiner og pladespilere , mon der skulle findes opkøbere af den slags ?????....

Mvh

Til top Vis audioareal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audioareal

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

audioareal skrev:

Hejsa ,

Mon ik det er svært at komme af med vintage  , med mindre det er noget meget speciælt - sjælendt , selv har jeg en del
stående  , 2stk af samme type osv. Jeg nænner ikke at smide det ud ,men forventer heller ikke de store beløb. Det har
snart være pakket væk de sidste 10 år, jeg kunne jo prøve en auktion på nettet, men så skal man også til at tænke på
måske at sende det til køber , helt ærligt så får jeg det nok aldrrig gjort .så det ender nok med 10 år mere under sengen, så
må jeg ta det op til overvejelse igen hvad der skal ske med det. Desuden står vi og skal til at flytte , så det ville være rart
ikke at skulle tænke på det. Her i dk bliver det nok svært at finde nogen som kan bruge da der mest er tale om casette
maskiner og pladespilere , mon der skulle findes opkøbere af den slags ?????....

Mvh

Cassettespillere er nok lidt svære at komme af med, med mindre det er noget særligt. Vi er dog nogen der stadig har.
Pladespillere går for tiden som varmt brød. Kommer an på hvad det er for en jo. Hvad er det for pladespillere du ligger inde
med da?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

gurup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Ang. Pioneer  jeg har SA 8500 mk2 + TX8500 mk 2 som jeg har haft på nettet i lang tid til 1200 det er nok for dyrt , der er næsten ikke interesse og under tusind står det rimeligt fast her og er fint som reserve

CS 511a dem er jeg ret vilde med , her holder jeg hånden under/fremme hvis det byder sig! det er dog ikke tit det er sket ) kun for bas enheder, jeg ville selvfølgeligt helre have deres (storebror ) med 2 x 10"  Pioneer HPM 200

Skift af skumkanter :Jeg har skiftet kant på et sæt Dali 18 og hele svingspolen på et par jbl 10" det er noget pilleværk og kræver en stille rystende hånd , det er ikke noget for mig, dengang tog jeg stumper hjem fra Simply Speakers og med told  moms af hele skittet!! så det er slut! dumt/dyrt at købe fra usa 

Til top Vis gurup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gurup

audioareal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Hej louBP .  2stk Technics sl 2000 den ene har dog defekt støvlåg.

mvh. thomas..

Til top Vis audioareal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audioareal

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes