Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 05:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Første gangs pladespiller køb! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SpYkE112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Hey, jeg er på udkig efter lidt råd om pladespiller køb. Har kigget lidt på sådan nogle moderne "dj" pladespillere, men de er jo ikke specielt hifi agtige, og lægger desuden vist ret meget vægt på nålen, som jo såvidt jeg har forstået kan ødelægge pladen?
Men giv mig en masse råd! Hvor skal man forøvrigt købe sin pladespiller henne, hvis man køber nyt? :)
Til top Vis SpYkE112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SpYkE112 Besøg SpYkE112's Websted

offroad32
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

jeg kan anbefale at tage i kt-radio og lytte på rega og bagefter i lydbutikken  de ligger begge på frederiksberg og utrolig god betjening fik jeg. du skal have fat i de gamle i kt-radio de ved mest og i lydbutikken syns jeg pete er bedst at snakke med, hold dig fra pladespillere med akryl tallerken, selv omdet ser fedt ud så absorberer akryl vibrationer og du vil være bedre tjent med en tallerken i blik.

jeg har selv lige købt en pro-ject rpm-5 som jeg er rigtig glad for. man kan bruge mange timer på finjustering og måtter til tallerken og hvilken pickup man bedst kan li og hvilke kabler der fungerer godt.

hvad for noget musik hører du?

har du købt nogle plader?

hvad forventer du at ofre på en pladespiller?

hvad for forstærker og højtalere skal den spille på?

hvor vil du placere din pladespiller?

SpYkE112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2009 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Det største problem er at jeg bor i jylland og ikke har råd til at tage hele vejen til København for at lytte til pladespillere :(

Jeg har endnu ikke købt nogle plader, men bliver nok noget gammeldags rock peppet op med noget Trentemøller agtigt, hvis jeg kan finde nogle plader med det.
Jeg regner med at jeg kan sparer lidt mere sammen, men har tænkt mig at bruge mere end 3000, man kan jo altid købe noget bedre når man er blevet lidt mere moden til det.

Forstærker er en efterhånden ret gammel Denon DRA-275R, som spiller et 2.1 sæt JBL højttalere og nogle hjemmebygget fuldtone højttalere op.
Placering af pladespiller er ikke afgjort, men det bliver på en flise for at undgå at vibrationer "udefra" forstyrre afspillningen og ødelægger selve vinylen :)
Til top Vis SpYkE112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SpYkE112 Besøg SpYkE112's Websted

offroad32
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

det er bare ud og lytte...  

SpYkE112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2009 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hmm.. Ja, men den eneste hifi forretning som ligger sådan relativt tæt på er Hifiklubben i Kolding, og tvivler på de har et større udvalg end deres hjemmeside :/

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

i kolding er der vist en hifi forretning der hedder now-in-stereo..
der inde ved de vist lidt om pladespillere..
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

SpYkE112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2009 kl. 02:46 | IP-adresse registreret  

Godt at vide! Mig og min far som er gammel hifi mand, har fundet en Pro-ject Debut III ved en tysk forretning, er den noget værd? Siden vi har fundet den på skriver at den har vundet op til flere tests.

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

project III er en udemærket begynder spille, men der hvor det bliver sjovt er, når du skal finde en riaa, og der er noget at hente.

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

SpYkE112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Min far ligger inde med en gammel Ortofon pickup med dertil hørende forforstærker, er denne forforstærker en Riaa? Og kan det passe at den ikke skal bruge strøm sådan en riaa :S

HenningL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

SpYkE112 skrev:
Min far ligger inde med en gammel Ortofon pickup med dertil hørende forforstærker, er denne forforstærker en Riaa? Og kan det passe at den ikke skal bruge strøm sådan en riaa :S

Ja, en RIAA er en forforstærker. Og den bruger strøm.

Henning

Til top Vis HenningL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenningL

SpYkE112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hm.. Okay :)
Men til at starte med kan jeg bruge den der er indbygget i min reciever :)

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Vil du købe nyt? For der er meget at hente på brugtmarkedet

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

SpYkE112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Jeg regner med at købe fra ny da jeg ikke vil bøvle med at skulle køre så langt efter et brugt handel :)

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Poject Debut III

God tur..
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

SpYkE112 skrev:
Hey, jeg er på udkig efter lidt råd om pladespiller køb. Har kigget lidt på sådan nogle moderne "dj" pladespillere, men de er jo ikke specielt hifi agtige, og lægger desuden vist ret meget vægt på nålen, som jo såvidt jeg har forstået kan ødelægge pladen?
Men giv mig en masse råd! Hvor skal man forøvrigt købe sin pladespiller henne, hvis man køber nyt? :)

Det kommer an på dit budget - samt hvor ofte du vil bruge den.

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

SpYkE112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2009 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:

Slettet af moderator/-A

Kan det passe at den hedder noget mc og 300 ?? Og ja det er sådan en T20 kasse, er det en Riaa eller hvordan?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 03:10 | IP-adresse registreret  

Nej det er ikke en RIAA

EN LP er skåret med de laveste frekvenser dæmpet i styrke og de højeste frekvenser hævet i styrke - dette gøres for at det skal være muligt at få plads til at skære alle informationerne der skal med på pladen

EN Riaa gør så det modsatte - den hæver de lave frekvenser og sænker de høje frekvenser - så signalet bliver ført til bage til det korrekte lydbillede

Hokus pokus :-)

EN T20 har noget med pickuppen at gøre

EN MC pickup -(moving Coil ) har et lavt / svagt signal - dette skal forstærkes - på en T20 sidder der to trafoer der passivt forstærker signalet hvorefter det så skal ind i en RIAA eller en Phono indgang på en forstærker hvis den har sådan en ( ig ivet fald sidder der et Riaa kredsløb inden i forstærkeren)

Der findes også MC RIaa - hvilket er noget vrøvl - der findes Riaa med en indbygget MC stepupforstærker der forstærker signalet idnen det bliver rettet til af RIAAen - disse indbyggede MC steup forstærkere er næsten altid elektrisk forstærkede (aktive) selvom der finde undtagelser

Ortofon var pioner på MC pickupområdet og Jørgen Schou viklede de trafoer der blev brugt til at forstærke signalet fra Ortofons MC pickupper - Grunden til at de ikke den gang brugte aktiv /elektrisk forstærkning var at der var alt for meget støj i elektriske forstærker kredsløb til at de svage signaler fra en MC pickup kunne slippe helskindet igennem.

Op gennem 70erne blev man bedre og bedre til at lave aktive MC kredsløb og i start firserne havde næsten alle forstærkere af en hvsi kvalitet både en MC og en MM indgang

en MM pickup = moving magnet har et højt output signal og skal derfor ikke "steppes up" før signalet skal i Riaaen

Der findes enkelte "high output MC pickupper der heeller ikke skal "steppe up" - dynavactor 10x5 og Denons DL 110 og 160 er nogle af disse.

For lige at runde Riaa af så er det afledt af at Recording Industry Association of America lavede en standard kurve for den frekvensudligning der bruges - før de gjorde det havde hver pladeselskab deres egne kurver hvilket var uhensigtsmæssigt

Godt så - tilbage til din Pickup -

mon ikke det er en MC 30 ? er det den er det en glimrende pickup og T20eren er en fortrinlig StepUP trafo

DISCONTINUED ORTOFON MC30 SUPREME MOVING COIL CARTRIDGE

Når nu du har en god pickup og trafo så måske du skulle finde dig en brugt pladespiller og bruge resten af dine penge til en riaa og nogle fede plader

SpYkE112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2009 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Det er ikke den du har fundet der, på kassen står der TMC 200 :)
Men virkelig nyttigt indlæg, og jeg føler mig hvertfald bedre rustet til at finde noget, så nu skal jeg bare have sparet nogle flere skejsere sammen ;)

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Brugt vinate er et godt sted at starte.

Regner man at spille mange plader, kan et anlæg gøres for relativt få penge. Optimale er naturligvis en analog receiver med indbygget riaa. De er ikke så nemme at finde i dk, men på ebay fås en kvalitet receiver fra 1-2.000.

Pladespiller er jeg enig i er bedst fra ny, men falder man over en kvalitetsspille fra 70érne er det bedre end de papspillere der fås fra ny - undtagen denne spille fra 78 der stadig produceres - som er en highend hi-fi splile ( defakto standarden idag ) også bruges af DJ´s godt tegn på kvalitet . Vil sige at hvis man har 3.000 +, og vil købe fra nyt, sætte den til noget seriøst gear, er denne spille næsten ikke til at komme uden om.

http://www.recordcase.de/SL+1200+MKII.htm 

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hov, pas lige på. En TMC 200 er en tp4-monterings pickup, og passer kun til tonearme, som er specielt designet til den slags pickupper. Virker den er den muligvis den bedste tp4-pickup, som nogensinde er blevet produceret - har selv en mc200, som er samme pickup, bare bygget til ortofons concorde-system i stedet, og den spiller forrygende.

Vil du bruge den pickup, skal du ud på brugtmarkedet og finde eks. en technincs sl-10 eller noget lignende. jeg tror ikke, at der er nogen som producerer pladespillere til tp4-pickupper mere.

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes