Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 12:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Gamma Monitor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Så fandt jeg et et sæt Gamma Monitors - denne gang i prof kabinet med finer og det hele :-=) - de jeg før har fundet  har været i jammerlig tagpapssømsamledespånpladerædsler hvor det eneste rigtige var at brænde kabinetterne asap

Det ene diskant horn var gået men jeg havde et par på lager - dog hed det monterede vld 12 og det jeg kom i vld 13 - men det er ikke til at høre forskel på de to kanaler - de er begge 8 ohm så jeg hpåber ikke der går noget i udu i delefiltret

Basserne er ikke så pæne, lidt hakker etc. -  men dem har jeg 6 af i løs vægt så det går nok også - mellemtonen bytteds nok med en coral flat 5 II ved lejlighed ... jeg har 4 Gamma basser med pap membran og to med sort "gummi/lim?? coated pap - ved i hvilken der er bedst??

nå - men hvad så med dem -

Tja det er fremme i skoen - kontante og ligefremme - bedre end de jBL monitors L56/L65 jeg har haft - fede og rige i lyden

er der nogen af jer gamle t**ser* der har haft Gamma Monitors ? eller måske nogle af de yngre som har samlet dem op hen ad vejen - jeg synes de har en fed lyd - Blues lyder herre sejt på dem

*er selv en gammel tosse

Lad dette blive en Husker du Gamma Minotor tråd med gode og dårlige minder




__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

byggede man selv kostede enhederne

 




__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3094
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Jeg husker en af mine venner havde Gamma Monitor. Det første vi modficerede var den fæle mellemtone - den lille plastik dup laver et forfærdeligt "honk". Du må nok kunne finde noget der er bedre. En god enhed fra Monacor f.eks.?

Selvsagt bør du også se på delefilterkomponenterne. Tror der sidder bipolar lytter i serie med både diskant og mellemtone - ve o skræk!


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige smidt en Coral Flat 5 II fuldtone på den ene - ah - det gav klart bedre lyd - stemmer bliver mere naturlige - det var en grimmer mellemtone med metalkabinet der sad i gamma'en - nou skal der bare files lidt så der er plads til den lidt større kant på flat 5en

Det med delefiltrene må vente til jeg kommer i voksent selskab - jeg er ikke meget for at gå for meget til den slags uden tilsynsværge


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
snod
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Januar 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Jeg spillede på Gamma Monitor i nogle år i nogle "jammerlig tagpapssømsamledespånpladerædsler". Mellemtonen byttede jeg med et par Peerless. Jeg eksperimenterede en del med at lave diskantbånd, da de skulle skiftes med jævne mellemrum. Det bedste resultat kom fra folien fra nogle slagtede elektrolytter, men dem fra Audioscan spillede nok bedre.

Til top Vis snod's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af snod
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jeg var med til at sælge dem i Audioscan ca. 1980-81 - og husker dem som værende meget kontante og "squawky" - når der blev fyret op under kedlerne. Bassen efter min mening ikke dyb nok, men pågående med kraftig afrulning under 60-70Hz. Diskant noget hidsig og ikke ren nok. Ja- så I kan nok høre at det ikke var min favorit i sortimentet. Favoritterne skulle nok mere søges i IMF-afdelingen, men de var jo anderledes tunge at trække. Så - "nej" ikke min kop the., men....man kunne vel, selv om jeg altid er modstander af "mods", kigge lidt på dem - og skifte lidt ud her og der. måske kan man med udgangspunkt i dem , bygge noget fornuftigt!

Vh

Freddy

 

 

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
vericon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Hej -
den ultimative udgave hed monitor 100 - 100 l. kabinet med refleksåbning inederst i forpladen (fuld bredde)  - 1 x 12" bas  1 x Astec Soundmotor monteret i plastspand med håndkartet uld fra fritgående marskfår som dæmpemateriale + 2 x VLD 12 16 Ohm til glæde for såvel hunde som flagermus.
Det var faktisk både gennemsigtigt og ret så livligt.

Til top Vis vericon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vericon
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Basserne var LA1231 og er nu erstattet med BA 8013 A
Mellemtonerne var de skrækkelige med indbygget konservaesdåse
De er nu erstattet med Coral Flat 5 AII som har fået en gang Mastic så de lukker tæt til det lille interne mellemtombnekabinet - Diskanthornene er foreløbig bevaret som tidligere beskrevet

Det er nok den mest "rock"ede højtalere jeg har og det skal man jo også have når alt andet er så Jazz-  og Klassisk-musik-tilpasset (ja ja jeg ved godt at en Højtaler skal kunne spil alt lige godt men når nu man hører bob/bebob/hardbob 90% af tiden så kan man jo ligeså godt gå målrettet efter at de skal lyde bedst - so f... the rest)




__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Jeg husker en af mine venner havde Gamma Monitor. Det første vi modficerede var den fæle mellemtone - den lille plastik dup laver et forfærdeligt "honk". Du må nok kunne finde noget der er bedre. En god enhed fra Monacor f.eks.?

Selvsagt bør du også se på delefilterkomponenterne. Tror der sidder bipolar lytter i serie med både diskant og mellemtone - ve o skræk!

Hvis der sider glatfolielytter i fileret (Wicon eller Jensen) så lad dem sidde med mindre de er defekte, de er ikke så lidt bedre end plastfiduser

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Har sådan et sæt hvis du ved lejlighed vil prøve. Det er den tunge udgave af mellemtonen som

man ikke se så tit.

Har selv haft gamma og jeg fik altid brændt båndene af til fest. Jeg havde held med at montere en

ekstra frontbaffel og noget kosteskaft indeni. Det hjalp en del på den manglende basgengivelse

som jeg også synes er et problem.

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 06:11 | IP-adresse registreret  

Alnico magneter 
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 20 Februar 2010 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Ja, undskyld, jeg først entrerer denne tråd nu, men har ikke opdaget den før.

Gamma Monitor var mine første højttalere, som jeg købte for de penge, jeg havde fået i konfirmationsgave. De fyldte godt
op i mit 8 m2 store drengehybel og havde en skrækkelig mellemtone. Bånddiskanten var fremragende, men blev jævnligt
brændt af. Jeg fandt dog ud af, at jeg kunne erstatte det afbrændte bånd med almindeligt sølvpapir - og på den måde spare
et hundredlap pr gang - som jo var mange penge for en skoledreng ;-)

Har nogen et billede af en funktionsdygtig Gamma Monitor?

/dreamz



Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz
 
jonh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 April 2010
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 11 April 2010 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hyggelig å se at Gamma Monitor ikke er gått helt i glemmeboken. I 1977-78 kjøpte jeg fire sett; åtte stk. Gamma Monitor hos Audioscan i Oslo. Det var for venner og familie! Først nå har jeg fått kloa i et sett.

Vi laget relativt kompakte kabinetter med en bassrefleks spalte nede til venstre. En "Monitor 100 light". Lyden husker jeg som bra.

Noen småunger har i tidens løp kl**t istykker metallmembranene i tweeterhornene. Noen konkrete råd om hvordan dette kan fikses ville være veldig bra. (Får litt håp når jeg leser over.)

Har noen en bruksanvisning som kan scannes er det også bra.

Til top Vis jonh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonh
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes