Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 22:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kaber til subwoofer - bluejeans (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
loeb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Hej alle...

Jeg skal købe et kabel til nogle subwoofere jeg skal prøves af, derfor har jeg brug for jer til at rådgive mig til hvilket kabel jeg skal have... Pt. har jeg Bluejeans kabler til mit anlæg og højtalere, hvilket jeg er godt tilfreds med og vi derfor gerne forsætte med denne producent / forhandler...

Da jeg ikke ved det store om kabler ved jeg simpelthed ikke hvilket der ville passe til subwooferne, hvilke vil man kunne bruge... ?

Link til de forskellige bluejeans subwoofer kabler: http://www.bluejeanscable.co.uk/store/subwoofer/index.htm

Bagside af den ene sub: http://www.recordere.dk/indhold/articlefiles/2070-IMG_1773.j pg 

Bagside af den anden sub: http://avforum.no/forum/tester-audio/45960-test-xtz-99-w10-1 6-a.html  (se lidt nede på side)

Alt hjælp tages med kyshånd!

Vh Loeb

Til top Vis loeb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af loeb

loeb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2009 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Ingen der kan hjælp?

skal lige siges hvis det ikke fremgår tydeligt nok; det handler om hvilken der vil passe til, kunne bruges. Ikke hvilket der er bedst (dermed ikke sagt dette ikke må indgå) men har bare brug for den altså mest basale viden 

Lige et spørgsmå: ville et Belden 1505F  kunne bruges? har nemlig et liggende som jeg kom til at købe ved en fejltagelse... link http://bluejeanscable.com/store/audio/index.htm

Vh johannes 

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

ja 1505F er helt fint, det vil være godt at have et langt kabel under test så du nemt kan prøve forskellige placeringer 

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Dyre kabler til subwoofer? - Spild af penge efter min mening..
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Det er fint hvis du har et "kvalitetskabel" liggende - så er det mindre vigtigt hvad det er for noget.
Har selv haft et af de der mini-QED-kabler som er super tynde. Kører pt. med noget standard AudioWuest tyky kabel.. ingen forskel i lyden. Så at gå op over "almindeligt godt" kabel vil jeg tro er overkill. (Enig - Kappen)

De skal begge bare have et enkelt Phono/RCA-kabel ind med et LFE-signal formoder jeg.
Har du 2 udgange, eller kører du dem via ysplitter, som link imellem dem eller hvad?(Kan ikke lige se på Veloen om den Thru-funktion gælder filteret, high-level input eller hvad... men det har du nok selv styr på.. hvordan du regner med at kable etc.)

Kabelmæssigt så tror jeg bare du skal prøve med hvad du har.
Det virker som fornuftig kvalivare i forvejen.

Mvh Offcourse

loeb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2009 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:

Har du 2 udgange, eller kører du dem via ysplitter, som link imellem dem eller hvad?(Kan ikke lige se på Veloen om den Thru-funktion gælder filteret, high-level input eller hvad... men det har du nok selv styr på.. hvordan du regner med at kable etc.)

2 udgange, thru funktion?. er ikke helt med her, kan du uddybe det lidt?

loeb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2009 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Desuden mange tak for jeres svar; phoeniks, kappen og Offcourse_dk26, lige i skabet 

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Normalt har man 1 x sub/LFE (Low Frequency Effects) udgang på sin surround-receiver. Nogle receivers har dog 2.
Da du skal have 2 subwoofre tilsluttet, var jeg bare interesseret i at vide, om du deler signalet op i 2 via fx. et fordeler-stik / y-splitter-kabel, eller om din receiver har 2 sub-udgange.
Nogle subwoofere kan også sende sub-signalet videre til en sub mere via en "link"-udgang eller en "Thru"-udgang - Link sender signalet videre efter det er behandlet af subbens eventuelle delefilter/lowpass/fasetilpasning, mens "Thru" sender det ubehandlede sub-signal videre før intern filtrering.

Dog bruger de fleste receiverens delefilter i disse "thx-tider" - hvis der er automatiske korrektioner via mikrofoner etc. som ofte bliver bedre end hvad man selv kan opnå - ihvertfald uden en målemikrofon etc.

Det var såment ikke andet  .

Ja - der er vel ingen der har lovet det skulle være nemt.. men godt skal det nok blive

Mvh. Offcourse

loeb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Okay tror jeg er med så langt...

Min plan var egentligt bare at prøve dem en efter en, da jeg kun skal have 1 sub nu....  Men altså jeg skal bruge subwooferne til musik udelukkende så derfor har jeg ikke nogen surround-receiver men en integret forstærker - primare a10, hvor der er 2 udgange tape out og pre out...

Ville det være forkert af mig at smække subwooferen i tape out? lige et link til manualen på min forstærker http://www.primare.net/documents/00022.pdf , så vidt jeg har hørt ville dette være den bedste løsning.. men vil meget gerne have det bekræftet, ved egentlig ikke om man overhovedt kan bruge pre out...

Håber det bliver godt

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 02:23 | IP-adresse registreret  

Ja. Det ville være helt forkert at sætte din subwoofer til tape out (!) Tape out er slet ikke volumenreguleret og i værste tilfælde kan du ødelægge din subwoofer.

Du skal bruge pre-out. Hertil er du nødt til at købe et almindeligt signalkabel (altså med kabler for højre og venstre) og føre dette ned til din subwoofer, for at få bas-informationen fra både højre og venstre kanal med.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes