Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: SVS SB-12Plus problem!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Hej..

Jeg har for nylig købt mig en SVS SB-12Plus!, som jeg er rigtig glad for :D... Men...

Har så det problem, at den synes at stoppe lidt (nærmest holder lidt igen)!! med at spille med på bas-takterne i musik, den er ca. skruet op på halv volumen, og lige en lille anelse mere. Det er selvfølgelig kun når jeg spiller rimeligt højt den begynder at holde lidt igen med at følge med på takterne og har da en formodning om, at det er fordi jeg har skruet for højt op?? Burde SVS`en ikke kunne blive ved med at holde tempo, selv ved forholdsvis højt volumen? (dvs. lidt over halv vol. på SVS forstærkeren)!?

Receiveren er sat til +15db på "subwoofer level", som er max!! Kan det give udslaget? Eller betyder det ikke så meget? Har også på receiveren sat subben +4db, derinde hvor jeg indstiller alle de andre ht`er. (Sidder ikke lige ved min receiver lige nu, så husker ikke lige hvad menupunktet hedder) Og har stadig ikke, som i nok kan forstå, hittet helt ud af min Denon receiver... Men kommer tid kommer råd!! Og de råd kunne være dejlige at få herinde

Hvor er det bedst at skrue op for subben!! på receiveren el. selve subben?

Mange spørgsmål.... Men håber på gode svar fra jer herinde på HIFI4ALL...

Mvh. Chromosome

Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

CerealKiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Det lyder lidt underligt, at den "sætter af" ved høj lydstyrke.

Har du evt prøvet at sætte subwoofer level på receiveren på "0"? Det kan være at din Denon har en "begrænser" af en eller anden art. Hvis du sætter den på "0", så kan du tilsvarende bare skrue lidt højere op på selve subben.

Og du kan jo prøve at sende en mail til lsound (jeg går ud fra at det er derfra du har købt subben ) og hør om de har en idé til hvad det er. De skulle (eftersigende) have en god service.

- CK

Til top Vis CerealKiller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CerealKiller

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Februar 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Nej. Du har snaere ramt limiteren på subwooferen. Nok er det en god subwoofer, men en 12" enhed i en lukket kasse har altså grænser.

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 12 Februar 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

CerealKiller skrev:

Hej

Det lyder lidt underligt, at den "sætter af" ved høj lydstyrke.

Har du evt prøvet at sætte subwoofer level på receiveren på "0"? Det kan være at din Denon har en "begrænser" af en eller anden art. Hvis du sætter den på "0", så kan du tilsvarende bare skrue lidt højere op på selve subben.

Og du kan jo prøve at sende en mail til lsound (jeg går ud fra at det er derfra du har købt subben ) og hør om de har en idé til hvad det er. De skulle (eftersigende) have en god service.

- CK

Prøver at sætte subwoofer level på receiver til "0" :)

Hvis det ikke virker, skriver jeg til Lsound...

Mvh. Chromosome

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 13 Februar 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
Nej. Du har snaere ramt limiteren på subwooferen. Nok er det en god subwoofer, men en 12" enhed i en lukket kasse har altså grænser.

Hej Kim... Så ikke dit indlæg, da vi postede på samme tid!!

Tror også du ganske ret, den skal nok bare finindstilles lidt mere, efter at have leget lidt med den og receiveren, ser det ud til at den kører godt igen nu og alligevel stadig med meget KRAFTIGE BANG og BOOOOM.. Alligevel utroligt hvad den lille bandit kan klare!!!!

Men hvor igen, er det bedst at skrue op? på reciever eller på selve subbens forstærker? :)

MVh. Chromosome

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2009 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Har du ikke bestilt et Radioshack måleapparat med fra Lsound?

Det lyder bestemt ikke som din subwoofer er sat til at spille på niveau med dine andre højtalere. Snaere alt, alt for højt.

Min egen Primare-forstærker giver ved subwooferen et boost på nogle få dB i niveau fra mine fronthøjtalere og gain-knappen på subwooferen er ikke løftet meget fra bundniveau og det er endda kalibreret med et måleapparat. Grunden til at jeg har boostet den lidt på forstærkeren er, at så tænder subwooferen lidt hurtigere, idet den altid står på "auto on". Jeg tror ikke rigtigt der er nogen hørbar forskel på subwooferens gain og forstærkerens, i lydkvalitet.

Det skal lige siges at jeg selv ejer en SB12-Plus. Forrygende lille kasse! :)

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 13 Februar 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
Har du ikke bestilt et Radioshack måleapparat med fra Lsound?

Det lyder bestemt ikke som din subwoofer er sat til at spille på niveau med dine andre højtalere. Snaere alt, alt for højt.

Min egen Primare-forstærker giver ved subwooferen et boost på nogle få dB i niveau fra mine fronthøjtalere og gain-knappen på subwooferen er ikke løftet meget fra bundniveau og det er endda kalibreret med et måleapparat. Grunden til at jeg har boostet den lidt på forstærkeren er, at så tænder subwooferen lidt hurtigere, idet den altid står på "auto on". Jeg tror ikke rigtigt der er nogen hørbar forskel på subwooferens gain og forstærkerens, i lydkvalitet.

Det skal lige siges at jeg selv ejer en SB12-Plus. Forrygende lille kasse! :)

Fik en Radio shack med gratis, men har ikke brugt den endnu! Ved sku ik hvordan jeg gør.. heh. Sådan som jeg har forstået det, så er den til at kalibrere!? med. Og det kan min receiver jo allerede med Audyssey rumkorrektionen? Ret mig endelig hvis jeg tager fejl og giv gerne en forklaring på hvordan den radio shack fungere..

Tror gerne jeg har skruet for voldsomt op!! Men kan godt li GOD dybde og store knald i film/spil/musik.

Men vil dog hellere end gerne bevæge mig ud i noget radio shack!!!!  

Mvh. Chromosome

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2009 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Okay, hvis du har indb. rumkorrektion behøver du ikke dit dB-meter.

Alt hvad du skal gøre er at indstille subwooferen 1/3 - 1/4 på gain og ellers lade rumkorrektionen gøre sit arbejde, dette skulle gerne sætte det hele korrekt op og få niveauet til at være naturligt.

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 14 Februar 2009 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
Okay, hvis du har indb. rumkorrektion behøver du ikke dit dB-meter.

Alt hvad du skal gøre er at indstille subwooferen 1/3 - 1/4 på gain og ellers lade rumkorrektionen gøre sit arbejde, dette skulle gerne sætte det hele korrekt op og få niveauet til at være naturligt.

Synes også at have læst i manualen til subben, enten 1/3 el. 1/4 op! Vælger nok 1/3 ca. Og laver en ny Audyssey rumkorrektion opsætning med receiveren!! så vil min receiver kompensere for lydniveauet, hvad angår sub level og el. DB!?, så det lyder rigtigt sammen med mine andre højttalere? Og burde det så ikke ikke være nødvendigt at skrue mere op på subbens gain, når jeg i forvejen har sat den til 1/3 og ladet receiveren klare rumkorrektionen? Jeg kunne vel få brug for mere senere jo!. Medmindre det kun er for rumkorrektionens skyld, den midlertidigt højst skal være på 1/3 gain!?

MVh. Chromosome 

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hvis du skruer max op fr subbens signal i receiveren, kan du ende med at signalet "komprimerer" / løber tør for headroom. Defor er det et godt råd at sætte subbens LFE-nivea lavt i receiveren og skrue op for subens egen forstærker. Du fr som sådan det samme ud af det niveaumæssigt.. stor forstærkning at lille signal vs lille forstærkning af stort signal.

Forskelle er blot, at du kan ende med et komprimeret signal der ikke kan "skrue mere op" når der er tryk på.
Og du kan ende med forvrægning også.
Der er jo trods alt grænser for liniesignalets max-højde.. og så længe der er mere at skrue op af å subben, så prøv det.

Herudover kan du selvfølgeligt også have ramt toppen ifht. maxeffekt fra subbens forstærker - så kommer der bare ikke mere volumen ud - men højst mere forvrængning og kuk i timingen.

Leg først med receiverens indstillig.

selv har jeg sat receiveren til -15 å LFE-signalet, fpr at sikre at det kan følge med selv til max volumen. Dette særligt da jeg kører igennem en Behringer EQ, som viser signalstyrken. Ved max gas når jeg selv ved -15dB på signalet fra receiveren op i det gule/røde felt (diode-skala for level på signalet..), hvor signalet begynder at kunne blive "firkantet" / komprimeret.
Det fandt jeg først ud af ved at kunne se niveauet for linie-signalet til subben.
Derfor har jeg skruet ned på receiveren og op på subben, og har ikke dét problem længere.

Ofte vil man dog opleve - hvis man gerne spiller højt - at hver hæjtaler-gruppe har hver deres max-dB-niveau. mine fronter kunne spille højere end subben kunne følge med til - specielt til jeg skiftede til min nuværende sub.
Hurtigheden er også påvirket af om signalet "bliver firkantet" / komprimerer.

Så - igen - ret indstillingerne og se om det hjælper.

Mvh. Offcourse

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 16 Februar 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Hvis du skruer max op fr subbens signal i receiveren, kan du ende med at signalet "komprimerer" / løber tør for headroom. Defor er det et godt råd at sætte subbens LFE-nivea lavt i receiveren og skrue op for subens egen forstærker. Du fr som sådan det samme ud af det niveaumæssigt.. stor forstærkning at lille signal vs lille forstærkning af stort signal.

Forskelle er blot, at du kan ende med et komprimeret signal der ikke kan "skrue mere op" når der er tryk på.
Og du kan ende med forvrægning også.
Der er jo trods alt grænser for liniesignalets max-højde.. og så længe der er mere at skrue op af å subben, så prøv det.

Herudover kan du selvfølgeligt også have ramt toppen ifht. maxeffekt fra subbens forstærker - så kommer der bare ikke mere volumen ud - men højst mere forvrængning og kuk i timingen.

Leg først med receiverens indstillig.

selv har jeg sat receiveren til -15 å LFE-signalet, fpr at sikre at det kan følge med selv til max volumen. Dette særligt da jeg kører igennem en Behringer EQ, som viser signalstyrken. Ved max gas når jeg selv ved -15dB på signalet fra receiveren op i det gule/røde felt (diode-skala for level på signalet..), hvor signalet begynder at kunne blive "firkantet" / komprimeret.
Det fandt jeg først ud af ved at kunne se niveauet for linie-signalet til subben.
Derfor har jeg skruet ned på receiveren og op på subben, og har ikke dét problem længere.

Ofte vil man dog opleve - hvis man gerne spiller højt - at hver hæjtaler-gruppe har hver deres max-dB-niveau. mine fronter kunne spille højere end subben kunne følge med til - specielt til jeg skiftede til min nuværende sub.
Hurtigheden er også påvirket af om signalet "bliver firkantet" / komprimerer.

Så - igen - ret indstillingerne og se om det hjælper.

Mvh. Offcourse

På min receiver kan jeg kun sætte "subwoofer level" til enten: 0 db, +5db, +10db, +15db. Så ikke noget med "minus" db!!  Men det må vel være de forskellige fabrikanter der har hver deres måde at "vise/fortælle" tingene på?? Men hvad svarer så - 15db til, på min receiver? heh..

Skal lige siges at jeg kan sætte alle højttalernes db niveau, enten + el. -, derinde er sub`en også, kan det være der!, du mener jeg skal sætte den til lavere db? Og i givet fald, hvad betyder det andet menupunkt "subwoofer level" så!?

Mvh. Chromosome

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 17 Februar 2009 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Det er nok sub-level du så skal sætte til "0.

På den måde sørger man får at er er "plads nok" til de helt store udsving. Ved en +15dB indstilling bruger du så at sieg 15dB af det headroom der kan være brug for ved de store BONK der kan være brug for ved film.

Hvis det er nok at få de 15dB tilbage - som dt lyder til på dig nu - så Tillykke

Ellers vil jeg teste om der er nok plads med en vild basfilm på den maks-volumen du nogensinde lytter ved.. og hvis bassen står "af" i forhold til de andre - altså ikke stiger nok med i nieau - så vil jeg sætte subwoofer-niveauet til -10dB i den "anden" menu.. og hæve den manuet 10dB på volumenknappen på subwooferen. Det kan du passende gøre med RadioShack dB-målemeteret under de manuelle test-lyde fra enten en test-DVD eller dem der sikker et indbygget i receiveren.

Mvh. Offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes