| Forfatter |
|
kongen Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 12 Februar 2009 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
her er så en artikel om endnu en skidt tendens når der laves nye produktioner....
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1877372,00. html
Så ikke nok med at vi skal leve med kompression ud over alle grænser. Det viser sig så at sangere ikke nødvendigvist kan
synge.... det vidste vi jo egentligt godt, men at det er de facto standard i mange studier var jeg ikke klar over. Det er jo en
skræmmende tendens.
EDIT: og grunden til at jeg skriver dette? for at starte en debat om om du synes det er iorden at man får pitch perfekte
plader imod at man ikke får en ligeså skøn live oplevelse da musikeren ikke kan leve op til det der er på pladen og at man
måske mister noget "nerve"...?
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 12 Februar 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes, at det er noget skidt! - Det er ikke ærligt og bare en sangskriver/producer får en god idé eller koncept om man vil, så kan "Gud og hvermand", som skal/vil klappes på den økonomiske ryg, gå i studiet og indspille hvadsomhelst. dette kan være en hån mod de hårdtarbejdende og musikalske individer, som har et talent og går rundt og ikke har muligheden for at publicere sit materiale til et bredere publikum. Vi taler om troværdighed og den er ikke til at få øje på ved de benævnte indspilninger. Hvis jeg lytter til radio eller andet materiale, hvor disse kunstige fænomener er brugt, så skifter jeg kanal eller slet og ret mister engagementet og gider ikke lytte. Men -i virkeligheden, så er al pyt ikke ærligt, men bliver en del af en "produktion". Det startede vel i "stenalderen" med at man lagde kunstig rumklang på indspilningerne - ekko - og andre effekter, for at få musikken til at fremstå mere salgsbar. Og dele af disse effekter blev en slags brand for mange kunstnere - også dengang. The rightious brothers - Elvis Presley - div. Rockabilly - Phil spector - og så videre. Men dengang skulle kunstnerne stadig kunne noget for alvor. Nu om dage, så kan - og gør - folk (uden talent), som partout vil tjene nogle penge på at føre sig frem i radioen eller i markedet i sin helhed, roligt gå i studiet og få lavet en produktion, som intet har med virkeligheden at gøre og som er båret frem af diverse maskiner - og toneopretning (auto-tuners). Dette fænomén er vi, som consumers, selv med til at holde liv i, da vi tit intet ved om det - og i øvrigt lader hånt om det - bare det lyder fedt??! Vi mister ikke kun nerve - men også troværdighed.
Vi ska' sgu ha' dem live (selv om man også kan lave en hel del hundekunster dér)! - så vil vi nok kunne få mere klarhed og ærlighed - nøjagtigt som du selv indikerer.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9411
|
| Sendt: 12 Februar 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Vi ska' sgu ha' dem live (selv om man også kan lave en hel del hundekunster dér)! - så vil vi nok kunne få mere klarhed og ærlighed - nøjagtigt som du selv indikerer.
|
|
|
Bare rolig. Auto-tuners er i dag så gode/hurtige at de anvendes live også.
Måske Tom Waits skulle tænke på det, så hans toneleje kunne komme en oktav op, og blive lidt pænere. Som det er nu lyder han jo ad helvede til, det kunne han godt tænk lidt over
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
fredmarantz skrev:
|
|
|
|
Bare rolig. Auto-tuners er i dag så gode/hurtige at de anvendes live også.
Måske Tom Waits skulle tænke på det, så hans toneleje kunne komme en oktav op, og blive lidt pænere. Som det er nu lyder han jo ad helvede til, det kunne han godt tænk lidt over
|
|
|
Ja- de anvendes, men meget sjældent. Det, som normalt er fremme, når der spilles live - er stadig REV / DLY /COMP /GATE - med div. indstillingsmuligheder og programmer. Ikke at det nødvendigs er mere ærligt. Men Auto-tuner synes jeg lige er en tand mere ud på skråplanet.
Ja- det kunne være morsomt at sætte Tom Waits på sådan en fætter! Måske kunne han (kombineret med en octaver) komme til at lyde som Brdr. Olsen!
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 12 Februar 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis I garanterer at jeg kan komme til at lyde som Elvis, så er jeg køber til en auto-tuner  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaarrrhhhh - nu var autotuneren ikke rigtigt på banen før et godt stykke tid efter kongens død i '77- men en del af Elvis kvikke rock'n roll klassikere fra 50'erne var peppet godt op med et såkaldt slapback echo - ganske som Hr. Jerry Lee Lewis (som var storforbruger af det)- og mange mange andre. Det blev en del af lyden/stilen og uden den er det nærmest ikke det samme.
Echoet (dly)- Reverben osv får kunsterne til at lyde større/frækkere/mere romantiske - end de ville lyde tørt, men jeg vil vove den påstand, at man stadig skal kunne synge for at det lyder ordentligt - dette behøver man stort set ikke med en autotuner - i hvert fald behøver man ikke at kunne synge helt rent.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 13 Februar 2009 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så længe der ikke findes en "talentløshedsfjerningsmaskine" og ens indbyggede bullsh*t detektor fungerer bare nogenlunde, kan man tage det roligt, for sandsynligheden for, at man så køber musik med folk, som har behov for auto tunere, er dermed forsvindende lille.
|
| Til top |
|
| |