| Forfatter |
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
| Sendt: 16 Februar 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der slet ingen som kender til sådanne sider? det har jeg meget svært ved at tro på
|
| Til top |
|
| |
kæret Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej caspercu
hvad med at henvende dig til en forretning der laver stoftryk så kan du jo også selv bestemme motivet.
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det har jeg tænkt på, men så bliver det hurtigt ret dyrt, men hvis der ikke er nogen alternativer må det jo blive det
|
| Til top |
|
| |
kæret Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du googler stoftryk kan du se at der er mange som selv laver deres egne motiver, så det behøver jo ikke at koste mere end maling, hvis det skal være rigtigt billigt.
|
| Til top |
|
| |
kæret Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har også til tider set at ide møbler i glostrup har et stort udvalg med fede motiver på lærrede.
ikea har også lidt.
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved man selv kan lave motiver på f.eks. T-shirts ved at printe det ud på noget specielt papir og stryge det på t-shirten (Jeg mener det er sådan det gøres)
Samme princip må kunne benyttes - måske det var en mulighed? Det sætter selvfølgelig lidt begrænsninger på størrelsen og om det akustisk betyder noget tør jeg heller ikke sige.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Før du begynder at male på stof eller lignende skal du være sikker på at du ikke dækker porerne i stoffet til. Hvid du dækker dem til vil stoffet bare reflektere lyden og så er dæmpningen ikke særlig stor.
Et alm. lærrede er heller ikke særlig godt til at sætte foran dæmpeplader, da det ikke har særlig stor lydgennemgang. Meget af lyden bliver simpelthen reflekteret i stdet for at passere frit igennem. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det kender jeg godt, levede verdens grimmeste t-shirt til en firma fest en gang  Desværre vil jeg godt ha at panelerne er store og jeg tror(ved!) ikke at jeg har tålmodighed og præcision nok til at ligge dem ved siden af hinanden uden at de overlapper eller laver små mellemrum. Næsten en garanti for nogen sjusk! Jeg ved ikke om der findes nogen bedre versioner af det papir, men da jeg lavede de t-shirt blev de ret lyse og grumsede i farverne...
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Før du begynder at male på stof eller lignende skal du være sikker på at du ikke dækker porerne i stoffet til. Hvid du dækker dem til vil stoffet bare reflektere lyden og så er dæmpningen ikke særlig stor.
Et alm. lærrede er heller ikke særlig godt til at sætte foran dæmpeplader, da det ikke har særlig stor lydgennemgang. Meget af lyden bliver simpelthen reflekteret i stdet for at passere frit igennem. |
|
|
ja så kunne jeg ligeså godt bare male lidt på væggen, havde nok samme effekt. Igen derfor jeg havde tænkt på de flag, da de er i tilpas(måske dårlig) kvalitet, da de nærmest er gennemsigtige
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 19 Februar 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Før du begynder at male på stof eller lignende skal du være sikker på at du ikke dækker porerne i stoffet til. Hvid du dækker
dem til vil stoffet bare reflektere lyden og så er dæmpningen ikke særlig stor.
Et alm. lærrede er heller ikke særlig godt til at sætte foran dæmpeplader, da det ikke har særlig stor lydgennemgang. Meget af lyden bliver
simpelthen reflekteret i stdet for at passere frit igennem. |
|
|
Dæmpningen fra et lærred afhænger ikke af, om lærredet er porøst eller ej. Det er lærredets masse der virker energiabsorberende. Så mal bare.
Det er et gammelkendt dæmpetrick at hænge alm. oliemalerier op for at nedsætte efterklangstiden. Det er ikke så godt som langluvede tæpper,
men det virker altså.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 19 Februar 2009 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
thuekay skrev:
|
Et alm. lærrede er heller ikke særlig godt til at sætte foran dæmpeplader, da det ikke har særlig stor lydgennemgang. Meget af lyden bliver simpelthen reflekteret i stdet for at passere frit igennem.
|
|
|
Dæmpningen fra et lærred afhænger ikke af, om lærredet er porøst eller ej. Det er lærredets masse der virker energiabsorberende. Så mal bare. Det er et gammelkendt dæmpetrick at hænge alm. oliemalerier op for at nedsætte efterklangstiden. Det er ikke så godt som langluvede tæpper, men det virker altså. |
|
|
Et maleri vil dæmpe. Men ikke særlig meget. Specielt ikke i de høje toner. Det vil dog dæmpe lidt i de lavere frekvenser. For at det skal virke som en god absorbent skal lyden dæmpes gradvist igennem materialet.
Så ved at have malerier oppe vil du opleve en effekt. Men den er slet ikke at sammenligne med rockfon, rockwool eller lignende.
Jo tykkere tæpper er jo længere ned i frekvensområdet vil de også dæmpe. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 19 Februar 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Dæmpningen fra et lærred afhænger ikke af, om lærredet er porøst eller ej. Det er lærredets masse der virker energiabsorberende. Så mal bare. Det er et gammelkendt dæmpetrick at hænge alm. oliemalerier op for at nedsætte efterklangstiden. Det er ikke så godt som langluvede tæpper, men det virker altså. |
|
|
Hør Jazzman - du plejer ellers nok at have styr på begreberne men jeg er noget uenig med dig her. Du modsiger indledningsvis dig selv en anelse. De langluvede tæpper er jo netop bedre end oliemalerierne bl.a. fordi de er porøse - især i højfrekvensen. En frit ophængt betonplade vil i kraft af sin masse (og stivhed) næppe dæmpe ret meget i diskanten, men nok reflektere den og en del mere.
Men bortset fra det, så handler det jo i høj grad om hvilke frekvenser man vil angribe, og efter hvilke principper man laver sin absorbent. Hvis man vil bremse partikelhastighed bør man gå efter fibrøse materialer. Jo tykkere jo bedre - og jo længere fra væggen jo dybere frekvenser hjælper det imod. Massen bør man gå efter hvis man konstruerer membramabsorbenter, men de vil oftest skulle aftemmes til smalle frekvensbånd.
|
| Til top |
|
| |
anse Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 476
|
| Sendt: 14 Marts 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænker på at putte rockwool på indersiden af rammen i mine få malerier.
Vil det have nogen virkning?
malerierne er ikke transparante, da der er tyk maling på dem. Tænker at det er nød til at være et "åbent" stykke stof for at rockwoolén kan absorbere lyden.
Har nogen et bud eller skal det bare prøves.
mvh.
Anders
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 14 Marts 2009 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monter dem med lidt afstand til væggen
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 06:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er et forum her omkr. tilbehør til hjemmebiffen - måske nogen har nævnt plakater eller lign. vægpynt der?
Et materiales evne til dæmpning afhænger naturligvis af materialets egne egenskaber, men osse af dets tykkelse. Firkantet sagt begynder evnen til at dæmpe at forsvinde, når materialets tykkelse nærmer sig den halve bølgelængde af den udsendte frekvens (ved materiale siddende på væggen). Så, jo tykkere jo bedre - men det fylder så osse.
|
| Til top |
|
| |
Deguello Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Mht. malerier på lærred så kan monteres dæmpemateriale bagpå - f.eks. sådan nogle selvklæbende "plader" som bruges til biler! De passer ca. i tykkelsen og er nemme at montere.
Eller så er der jo denne mulighed: http://www.frequence-shop.dk/product_info.php?cPath=57&p roducts_id=930
Mht. til motiver - så kan de jo males ensfarvet (det er jo egentlig ikke et motiv) f.eks. flere "små" og selv udgøre et "mønter/motiv" - det kunne se cool ud
VH

|
| Til top |
|
| |
anse Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk nogle gode ideer der.
Den med dæmpeplader til biler er da lige til at gå til, tror jeg vil gøre sådan. Bortset fra det, så er det eddemaneme nørdet at sætte dæmpeplader på sine malerier:) f**k hvor er jeg en nørd:)
God søndag.
mvh.
Anders
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vær lige opmærksom på hvilke dæmpeplader der duer til hvad. Bitumenplader kan dæmpe resonanser i et materiale som f.eks kabinetsider eller karosseriplader. Hvis man vil dæmpe lydbølger i et lokale skal det være et porøst materiale der dæmper partikelhastigheden. Det kan være mineraluld, pyramideskum eller lignende produkter. Det giver ingen mening at dæmpe malerier med bitumenplader, for det er næppe lærredet selv der står og runger i lokalet.
|
| Til top |
|
| |
anse Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boye.
Jeg tænkte nu også på det der skumagtige med klister på, det har noget fylde, men måske det ikke absorberer som rockwool.
vh.
Anders
|
| Til top |
|
| |