Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 23:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Akustisk dæmpning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen
Jeg skal til at optimerer mit lytte/bio rum med tanken på akustiken og besluttede mig for at bygge de akustiske paneler selv, da dem man kan købe er sindsygt dyre.
http://www.acoustictuning.com/pBl7xY4UEJFW9S_TdLVYDCFspY39Ec 720-U9or6ZR.ips

et par af mine venner er heavy "freaks" de har generelt bedre akustik end jeg har, til dels fordi de har deres rum fyldt med "flag", de typiske idol flag med iron maidon og sådan.

Vil lave en dyb ramme(6-7cm) betrække den med et flag og fylde den med dæmpemateriale

Men jeg har et problem, jeg kan ikke finde nogen hjemmesider som sælger flag, uden at det er de typiske heavy plakater, hamp planter og fetish piger. Kan i hjælpe mig med at finde nogen andre sider? Siderne må gerne være med film motiver og ligende, når det nu er til en bio

Hele ideen med dette projekt er også at det skal være BILLIGT! Derfor har jeg været på genbrugspladsen og få dæmpemateriale fra diverse hvidevarer(også det jeg bruger i mine højtallere)
Så skal kun rammen og flaget betales

Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Er der slet ingen som kender til sådanne sider? det har jeg meget svært ved at tro på 

kæret
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

hej caspercu

hvad med at henvende dig til en forretning der laver stoftryk så kan du jo også selv bestemme motivet.

Til top Vis kæret's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kæret

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Ja det har jeg tænkt på, men så bliver det hurtigt ret dyrt, men hvis der ikke er nogen alternativer må det jo blive det

kæret
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2009 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

hvis du googler stoftryk kan du se at der er mange som selv laver deres egne motiver, så det behøver jo ikke at koste mere end maling, hvis det skal være rigtigt billigt.

kæret
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2009 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

jeg har også til tider set at ide møbler i glostrup har et stort udvalg med fede motiver på lærrede.

ikea har også lidt.

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Jeg ved man selv kan lave motiver på f.eks. T-shirts ved at printe det ud på noget specielt papir og stryge det på t-shirten (Jeg mener det er sådan det gøres)

Samme princip må kunne benyttes - måske det var en mulighed?
Det sætter selvfølgelig lidt begrænsninger på størrelsen og om det akustisk betyder noget tør jeg heller ikke sige.
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Før du begynder at male på stof eller lignende skal du være sikker på at du ikke dækker porerne i stoffet til. Hvid du dækker dem til vil stoffet bare reflektere lyden og så er dæmpningen ikke særlig stor.

Et alm. lærrede er heller ikke særlig godt til at sætte foran dæmpeplader, da det ikke har særlig stor lydgennemgang. Meget af lyden bliver simpelthen reflekteret i stdet for at passere frit igennem.

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

ja det kender jeg godt, levede verdens grimmeste t-shirt til en firma fest en gang 
Desværre vil jeg godt ha at panelerne er store og jeg tror(ved!) ikke at jeg har tålmodighed og præcision nok til at ligge dem ved siden af hinanden uden at de overlapper eller laver små mellemrum. Næsten en garanti for nogen sjusk!
Jeg ved ikke om der findes nogen bedre versioner af det papir, men da jeg lavede de t-shirt blev de ret lyse og grumsede i farverne...

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:

Før du begynder at male på stof eller lignende skal du være sikker på at du ikke dækker porerne i stoffet til. Hvid du dækker dem til vil stoffet bare reflektere lyden og så er dæmpningen ikke særlig stor.

Et alm. lærrede er heller ikke særlig godt til at sætte foran dæmpeplader, da det ikke har særlig stor lydgennemgang. Meget af lyden bliver simpelthen reflekteret i stdet for at passere frit igennem.

ja så kunne jeg ligeså godt bare male lidt på væggen, havde nok samme effekt. Igen derfor jeg havde tænkt på de flag, da de er i tilpas(måske dårlig) kvalitet, da de nærmest er gennemsigtige

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:

Før du begynder at male på stof eller lignende skal du være sikker på at du ikke dækker porerne i stoffet til. Hvid du dækker
dem til vil stoffet bare reflektere lyden og så er dæmpningen ikke særlig stor.

Et alm. lærrede er heller ikke særlig godt til at sætte foran dæmpeplader, da det ikke har særlig stor lydgennemgang. Meget af lyden bliver
simpelthen reflekteret i stdet for at passere frit igennem.

Dæmpningen fra et lærred afhænger ikke af, om lærredet er porøst eller ej. Det er lærredets masse der virker energiabsorberende. Så mal bare.
Det er et gammelkendt dæmpetrick at hænge alm. oliemalerier op for at nedsætte efterklangstiden. Det er ikke så godt som langluvede tæpper,
men det virker altså.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
thuekay skrev:

Før du begynder at male på stof eller lignende skal du være sikker på at du ikke dækker porerne i stoffet til. Hvid du dækker
dem til vil stoffet bare reflektere lyden og så er dæmpningen ikke særlig stor.

Et alm. lærrede er heller ikke særlig godt til at sætte foran dæmpeplader, da det ikke har særlig stor lydgennemgang. Meget af lyden bliver
simpelthen reflekteret i stdet for at passere frit igennem.

Dæmpningen fra et lærred afhænger ikke af, om lærredet er porøst eller ej. Det er lærredets masse der virker energiabsorberende. Så mal bare.
Det er et gammelkendt dæmpetrick at hænge alm. oliemalerier op for at nedsætte efterklangstiden. Det er ikke så godt som langluvede tæpper,
men det virker altså.

Et maleri vil dæmpe. Men ikke særlig meget. Specielt ikke i de høje toner. Det vil dog dæmpe lidt i de lavere frekvenser. For at det skal virke som en god absorbent skal lyden dæmpes gradvist igennem materialet.

Så ved at have malerier oppe vil du opleve en effekt. Men den er slet ikke at sammenligne med rockfon, rockwool eller lignende.

Jo tykkere tæpper er jo længere ned i frekvensområdet vil de også dæmpe.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

men det virker altså.

Hør Jazzman - du plejer ellers nok at have styr på begreberne men jeg er noget uenig med dig her. Du modsiger indledningsvis dig selv en anelse. De langluvede tæpper er jo netop bedre end oliemalerierne bl.a. fordi de er porøse - især i højfrekvensen. En frit ophængt betonplade vil i kraft af sin masse (og stivhed) næppe dæmpe ret meget i diskanten, men nok reflektere den og en del mere. 

Men bortset fra det, så handler det jo i høj grad om hvilke frekvenser man vil angribe, og efter hvilke principper man laver sin absorbent. Hvis man vil bremse partikelhastighed bør man gå efter fibrøse materialer. Jo tykkere jo bedre - og jo længere fra væggen jo dybere frekvenser hjælper det imod. Massen bør man gå efter hvis man konstruerer membramabsorbenter, men de vil oftest skulle aftemmes til smalle frekvensbånd.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker på at putte rockwool på indersiden af rammen i mine få malerier.

Vil det have nogen virkning?

malerierne er ikke transparante, da der er tyk maling på dem. Tænker at det er nød til at være et "åbent" stykke stof for at rockwoolén kan absorbere lyden.

Har nogen et bud eller skal det bare prøves.

mvh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Monter dem med lidt afstand til væggen

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 06:44 | IP-adresse registreret  

Der er et forum her omkr. tilbehør til hjemmebiffen - måske nogen har nævnt plakater eller lign. vægpynt der?

Et materiales evne til dæmpning afhænger naturligvis af materialets egne egenskaber, men osse af dets tykkelse. Firkantet sagt begynder evnen til at dæmpe at forsvinde, når materialets tykkelse nærmer sig den halve bølgelængde af den udsendte frekvens (ved materiale siddende på væggen). Så, jo tykkere jo bedre - men det fylder så osse.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Deguello
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Mht. malerier på lærred så kan monteres dæmpemateriale bagpå - f.eks. sådan nogle selvklæbende "plader" som bruges til biler! De passer ca. i tykkelsen og er nemme at montere.

Eller så er der jo denne mulighed: http://www.frequence-shop.dk/product_info.php?cPath=57&p roducts_id=930 

Mht. til motiver - så kan de jo males ensfarvet (det er jo egentlig ikke et motiv) f.eks. flere "små" og selv udgøre et "mønter/motiv" - det kunne se cool ud

VH

Til top Vis Deguello's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deguello

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Faktisk nogle gode ideer der.

Den med dæmpeplader til biler er da lige til at gå til, tror jeg vil gøre sådan. Bortset fra det, så er det eddemaneme nørdet at sætte dæmpeplader på sine malerier:) f**k hvor er jeg en nørd:)

God søndag.

mvh.

Anders

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Vær lige opmærksom på hvilke dæmpeplader der duer til hvad. Bitumenplader kan dæmpe resonanser i et materiale som f.eks kabinetsider eller karosseriplader. Hvis man vil dæmpe lydbølger i et lokale skal det være et porøst materiale der dæmper partikelhastigheden. Det kan være mineraluld, pyramideskum eller lignende produkter. Det giver ingen mening at dæmpe malerier med bitumenplader, for det er næppe lærredet selv der står og runger i lokalet.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Hej Boye.

Jeg tænkte nu også på det der skumagtige med klister på, det har noget fylde, men måske det ikke absorberer som rockwool.

vh.

Anders

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum