Hej forum,
Jeg vil lige dele min hifi-historie med nogle gode og forstående folk - min kæreste gider sjovt nok ikke høre på det..

- har nemlig taget
skridtet og er gået over til rør efter ti år med transistorforstærkere.
De sidste 10 år har jeg haft bl.a. et fuldt REGA-system, diverse Holfi, Naim, Cyrus, Pioneer (20kg integreret!), Arcam FMJ forstærkere som har
spillet på Mission, Rega, Audiovector og Snell højttalere, men har aldrig været rigtig tilfreds - det her har været mig en dyr hobby, det kender de
fleste her sikkert ... Senest havde jeg så et par Avi ADM9.1 - fin dynamik, men manglede noget bund og tyngde efter min smag (man kan få en
sub som jeg ikke prøvede).
Så prøvede jeg Rogue Audio Cronus og har ikke set mig tilbage - den her er en keeper og bliver længe i mit system! Kendte ellers kun el34 fra
guitarforstærkere, de giver et super sprødt vræl af forvrængning i overdrive, den klassiske britiske rock-lyd fra Marshall forstærkere (AD/DC,
Slash - de fleste metal-bands bruger til sammenligning de kraftigere 6L6 rør fx i MesaBoogie forstærkere (metallica-skolen) men det rør har ikke
samme behagelige mellemtone).
el34-rør giver fyldige, dynamik og en super detaljeret og naturlig mellemtone til mit system - giver mig 80% SET-lyd men med rigtige watt bag -
de spiller nu på et par Spendor sp2/3 indtil jeg får råd til et par Spendor 8e (som er den bedste højttaler jeg har hørt).
Jeg streamer primært AIFF-filer fra iTunes via et optisk kabel til min Musical Fidelity X-DACv3 som får selskab af en X-PSUv3 ekstern
strømforsyning forbundet med van den hul d-102mk3 rca og chord silverscreen - alt i alt ikke det dyrest setup jeg har haft, men uden tvivl det
der lyder bedst til langt det meste musik, ultimativt til jazz, knap så godt til metal selvom det bestemt går an.
Signalkilden har tidligere været en Rega Planet - grillen, købte den i HiFi-klubben i 1998! - og en Cyrus CD7 samt en REGA P25, begge to fine CD-
maskiner, men jeg savner ikke noget når jeg lytter på min MF-dac, så længe jeg streamer i ukomprimeret Apple AIFF-format, svarer vist til FLAC,
men så fylder min musiksamling også 300 GB.
Erfaringen for mig har været at watt er en dårlig nominel indikator for et varmt og stort lydbillede, og jeg har endnu til gode at høre 150
transistor-watt give den samme flow, fylde og rum i lyden ved almindeligt lytteniveau som 60 gode rør-watt. Det tætteste jeg har hørt er Gamut's
integrerede der lyder anderlede og sikkert lidt mere detaljeret i diskanten, men ikke absolut bedre i mine ører og Musical Fidelity grej i den tunge
ende (det skal siges jeg har festet grundigt igennem i tyverene så er nok ingen flagermus længere
Hvis der skal opgraderes skulle det være til Manley Snapper 100w monoblokke, men det er så 50k før der er en forforstærker på.
Kommentarer og erfaringer er meget velkomne - ellers tak for i gad læse mit indlæg.