| Forfatter |
|
Thulemanden Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 21 Februar 2009 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med 2 8 liters kan der være brug for en subwoofer. Jeg er på jagt efter billige forbedringer. Se min profil Har en god plads til HxBxD 33x38x38 Forstærkeren er 100w. Budget max 2000 kr. Hvordan kommer jeg videre?
__________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2009 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK - det var for nemt -  Jeg tror det bliver denne : http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/subwoofer/arg on_sub_850_subwoofer_sort_.htm  Med sin indbyggede forstærker kan SUB 850 tilsluttes alle markedets
forstærkere eller receivere. Den har nemlig indgange til både linje- og
højttalersignal, så hvis du ikke har en dedikeret subwoofer (linje-)
udgang på din forstærker, tilslutter du SUB 850 direkte til
højttalerudgangene med et højttalerkabel. Uanset, hvordan du vælger at
tilslutte subwooferen til dit system, er det muligt at justere og
tilpasse den, så den passer til dit system.
__________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 21 Februar 2009 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thulemanden, Undskylde - jeg var lidt hurtig. Det er billigere - det har du fuldstændig ret i. - måske, det kommer lidt an på ambitionsniveauet. Hvis du vil nå et højere "fidelity" er man nød til at gøre noget ved rummet og/eller via anlægget når det gælder subbas/bas - det er de alle steds nærværende rumresonansfrekvenser. Det kan du ikke direkte med Argon SUB 850  . __________________ Mvh. Robert
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ja, den skal da trods alt hentes, pakkes ud og tilsluttes, så der er da LIDT diy over projectet 
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
m@dsen - du er sgu for skarp her til formiddag 
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
m@dsen - du er sgu for skarp her til formiddag   |
|
|
Og jeg er kun lige stået op...
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
m@dsen skrev:
Nå ja, den skal da trods alt hentes, pakkes ud og tilsluttes, så der er da LIDT diy over projectet m@dsen |
|
|
Ja ik'. Og jeg skulle selv finde den på nettet og beslutte. Puha  Men jeg fandt da et DIY-link og opdagede, hvor meget man skal vide for at kunne sætte det rigtigt sammen og ikke bare lave en boom-box.  Men mine 2 hovedhøjttalere er skam selvbyg undtagen det købte delefilter. Tæller det lidt? __________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad os se dine hovedhøjttaler kreationer - det er trods alt meget sjover at se på end en færdig pakke  Det kan jo så godt være vi kan forstå din beslutning om at købe den færdige SUB bagefter...
__________________ Mvh. Robert
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thulemanden skrev:
Men mine 2 hovedhøjttalere er skam selvbyg undtagen det købte delefilter. Tæller det lidt?
|
|
|
Du har vel ikke købt et standard Monacor delefilter? Hvis ja, så er der sikkert rum for forbedringer.
Et Subwooferselvbyggeprojekt behøver ikke være hverken dyrt eller kompliceret. Der findes mange beskrevne konstruktioner, så du ikke selv behøver at regne på sagerne.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
Lad os se dine hovedhøjttaler kreationer - det er trods alt meget sjover at se på end en færdig pakke
|
|
|
Jeg skal gennemfotografere katastrofen i aften og lægge det op.  Det er helt sikkert morsomt at se på; for jeg bor i en 2V lejlighed uden værksted og har kun lidet standardværktøj. Så frontpladen sidder lidt skævt. En anden fejl jeg begik, var at lime front-og bagpladerne på i stedet for at skrue. Da jeg tænker at isætte nogle smukkere og bedre højttalerstik til at modtage højttalerkablet, ville det jo have været rart, at kunne skrue bagsiden ud. Lige nu har jeg bare ført lysnetkabel gennem bagpladen og forbinder med en standard samlemuffe.  Giver det nødvendigvis dårlig lyd? Jeg kan dog ikke finde nogle hun kabelmodtagere lige nu på nettet. Men en stiksav kan måske redde bagpladen ud og derefter samling med siliconesprøjte og skruer. Jeg skal alligevel over til brormands værksted og have nedfræset enhederne i forpladen så de er i plan. Sub'en må ikke være over 40x40x40 __________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er så dagens grin - 8 tunge liter plus det som gik til under arbejdet  Som mange børn, lavet på køkkenbordet, uden skruetvinger og andet avanceret. Lige vinkler giver jo bare stående bølger  Modellen startede som BBC Monitor Model (KEF Constructor Series CS1A), som er to vejs, men blev tillagt en supertweeter i toppen [sic!] - så ka de lære det - og der røg fasen. Det kostede jo et nyt delefilter Brincks standard. Lyden blev løftet til mere end godkendt i forhold til mine 5 vejs, som jeg så bortskaffede for en billig penge. 84 cm og 60 kg hver. Standerne pynter en del. - Men prisen  Jeg er især ked af ledningsgennemføringen gennem bagvæggen fremfor lækre hunner. Hvor er der mon et udvalg af stikbaser?  - og hvad hedder de teknisk? Fronten er fra skumbutikken i Lyngby påsat med velcro og forhåndenværende tekstillim. Kabinettet er alm. 22mm spånplade beklædt med selvklæbende folie, der passer til alt. Enhederne var gratis. Kef B110 tror jeg og var det T27 og i toppen en Coles et eller andet. Håber de er godkendt.  De var hvertfald billige at lave. Bestillinger modtages ikke  Jeg savner egentlig ikke bas, det er jo ikke discohøjttalere, men det vil jo ikke skade, selv til klassisk og 1600.- for Aragon er da rimeligt at satse. Hvis man kan komme til betjeningen i HFK.
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| Du har vel ikke købt et standard Monacor delefilter? Hvis ja, så er der sikkert rum for forbedringer. |
|
|
Nææeeenej - jeg tror jeg snoldede i http://www.falcon-acoustics.co.uk/ først CS1A.
|
2 way
Miniature Bookshelf.
|
B110A/T27A
|
.
|
(PCB10/1A
|
£21.00 |
Lyden var dog alt for mørk uden pitch, omtrent kun mellemtone. Kører med Quad. Men så er jeg nok gået i Brinck for Monacor 3-vejs. Hvordan kan jeg forbedre det? Jeg vil nærmere hellere udskift det helt. Suk det lyder efterhånden som jeg må gå ind med et kirurgisk indgreb for at forbedre babyen. En ansigtsløftning. __________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart har du taget en klassiker, som ikke bliver bedre. Denne har du tilføjet en diskant og et standardfilter fra Brinck. Jeg er ked af at sige det, men det kan man ikke. Du ved med garanti ikke hvor der deles, og grunden til du mener det lyder bedre end originalen, er at du selv har lavet det . Det er sagt med et glimt i øjet, for jeg har selv prøvet det. Prøv at læse de artikler der er på forsiden om at bygge højttalere.
De enheder du har er jo som nævnt klassikere, så du kan sikkert finde de originale filtertegninger, og så droppe superdiskanten igen.
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Umiddelbart har du taget en klassiker, som ikke bliver bedre. Denne har du tilføjet en diskant og et standardfilter fra Brinck. Jeg er ked af at sige det, men det kan man ikke. Du ved med garanti ikke hvor der deles, og grunden til du mener det lyder bedre end originalen, er at du selv har lavet det . Det er sagt med et glimt i øjet, for jeg har selv prøvet det. Prøv at læse de artikler der er på forsiden om at bygge højttalere.
De enheder du har er jo som nævnt klassikere, så du kan sikkert finde de originale filtertegninger, og så droppe superdiskanten igen. |
|
|
Nu er debatten jo ikke helt lige, for jeg har både hørt den ene udgave og den anden, som næppe er Kjeldsen forundt. Den fordel kan jeg på ingen måde se bort fra, selvom jeg under Kjeldsen en sporting chance, gentlemen imellem.  Og jeg har sammenlignet mit 5 vejs, 7 styks KEF imitation i måneder med min konstruktion og fundet den er fuldt tilfredsstillende til at forære mine 60 kilosgiganter væk mod selvafhenting. Delefiltet til minierne oplyste på pakkens emballage, hvor de delte, som var tilfredsstillende, men den har jeg ikke længere. Hvorfor er det vigtigt for dig om jeg idag ved hvor de deler - ændrer det lyden eller den musikalske oplevelse? Min hørelse har aldrig fejlet noget. Et par små anekdoter: Til høreprøve ved session blev seancen ved og ved, og tilsidst hørte jeg inde i boksen med hovedtelefoner på, lægen stønne 'det var satans' i frustration over ikke at kunne finde grænsen. Den fandt han dog nok tilsidst for jeg slap dog omsider ud. Siden skulle jeg i artilleriet skriver under på, at min hørelse ikke var forringet undervejs, før jeg fik lov at tage hjem. En meget dygtig fugleven jeg var på tur med blev skide irriteret over at jeg kunne påvise nogle små, skjulte fuglekonger i buskadset, identificeret ud fra deres svage og lyse kald. Han skulle jo være eksperten, så det tog på stoltheden at han ikke kunne høre dem. Det overvandt han aldrig. På ture med familie o.l. om aftenen ved tusmørke kunne jeg altid høre flagermusens kald og derpå udpege dem efter retningen. De kunne ikke høre en skid og troede ikke på det. Her taler jeg ikke om ekkosonaren på 100kHz, men skrig under 20.000 hz naturligvis. Måske 15.000. I min brors have kan jeg påpege fjernere ugler og nattergale i deres sommerhuskvarter de ikke kan høre og derfor ikke tror på. Al den natur - og de oplever den ikke  Grænsen på hvad jeg med sikkerhed kunne høre på mine giganthøjttalere ved testet til 18-19.000Hz. De fleste har vist maks 15-16.000 som grænse i deres ungdom. Men det var i mine unge dage. Nu har jeg så taget konsekvensen af alderen og skiftet til mindre udstyr, men føler mig ikke dårligt hørende.  "Klassikere" er blevet klassikere i kraft af at være forbedret og udskiftet. Det må denne klassiker også affinde sig med, og KEF byggede da også et hav af bedre højttalere senere. Så perfekt er den vel næppe? Dette praleri for at underbygge min påstand om, at jeg mener min hørelse og aflytning og sammenligning gennem mindst et halvt år ikke narrer mig. F.eks. opdagede jeg endda at lyden var bedre, når de mså og store spillede samtidig, hvilket var det afgørende strå. Så må de også kunne stå alene. Men sub subwoofer skal da have chancen, når nu den kan placeres diskret. Måske kan du argumentere for, hvorfor den ikke kunne forbedres? __________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke en KEF men en kopi af Rogers LS3/5a hvis ikke jeg tage meget fejl. Blandt andet KEF har lavet denne på licens sammen med flere andre producenter.
Det er fint du ikke kan lide klangbalancen, men derfra også til at tro man blot kan tage et filter fra hylden og så tro det bare er lige i skabet er der langt.
Et standardfilter korrigere ikke for baffelstep, derfor får du højere niveau i bas/mellemtone og mindre bas. Det kan sagtens være du foretrækker denne klang, og det er fint med mig.
Men, du søger hjælp i et selvbyggerforum. I første omgang med en subwoofer, og i anden gang lufter du også at vi må kigge lidt på dine andre højttalere. Jeg prøver blot at hjælpe, men hvis du ikke vil have hjælp, så lad være at spørge om andres mening.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thulemanden skrev:
Delefiltet til minierne oplyste på pakkens emballage, hvor de delte, som var tilfredsstillende, men den har jeg ikke længere. Hvorfor er det vigtigt for dig om jeg idag ved hvor de deler - ændrer det lyden eller den musikalske oplevelse?
Med et standardfilter ved du ikke om du har ens delefrekvenser mellem enhederne. Der kan sagten være en oktav mellem enten som overlap eller et hul. Det er ikke om der deles ved 200 hz eller 3000 hz. jeg trænker på, men om der deles korrekte mellem enhederne (mao. om de summer optimalt)
Min hørelse har aldrig fejlet noget. Et par små anekdoter:
Til høreprøve ved session blev seancen ved og ved, og tilsidst hørte jeg inde i boksen med hovedtelefoner på, lægen stønne 'det var satans' i frustration over ikke at kunne finde grænsen. Den fandt han dog nok tilsidst for jeg slap dog omsider ud. Siden skulle jeg i artilleriet skriver under på, at min hørelse ikke var forringet undervejs, før jeg fik lov at tage hjem.
En meget dygtig fugleven jeg var på tur med blev skide irriteret over at jeg kunne påvise nogle små, skjulte fuglekonger i buskadset, identificeret ud fra deres svage og lyse kald. Han skulle jo være eksperten, så det tog på stoltheden at han ikke kunne høre dem. Det overvandt han aldrig.
På ture med familie o.l. om aftenen ved tusmørke kunne jeg altid høre flagermusens kald og derpå udpege dem efter retningen. De kunne ikke høre en skid og troede ikke på det. Her taler jeg ikke om ekkosonaren på 100kHz, men skrig under 20.000 hz naturligvis. Måske 15.000.
I min brors have kan jeg påpege fjernere ugler og nattergale i deres sommerhuskvarter de ikke kan høre og derfor ikke tror på. Al den natur - og de oplever den ikke 
Grænsen på hvad jeg med sikkerhed kunne høre på mine giganthøjttalere ved testet til 18-19.000Hz. De fleste har vist maks 15-16.000 som grænse i deres ungdom.
Men det var i mine unge dage. Nu har jeg så taget konsekvensen af alderen og skiftet til mindre udstyr, men føler mig ikke dårligt hørende.
Om man kan høre op til 20 kHz er faktisk uden betydning ift. at lytte hifi, men det er da rart at kunne høre så godt.
"Klassikere" er blevet klassikere i kraft af at være forbedret og udskiftet. Det må denne klassiker også affinde sig med, og KEF byggede da også et hav af bedre højttalere senere. Så perfekt er den vel næppe?
Enhver konstruktion er et kompromis. KEF'en er bygget efter instruktioner fra BBC, som skulle bruge den som minimonitor i deres studier. Den har ikke egentlig dyb bas, men et hæv i den øvre bas for at skabe en illusion af bas. Dette er naturligvis en kompromis, og sikkert et kompromis du ikke bryder dig om.
Dette praleri for at underbygge min påstand om, at jeg mener min hørelse og aflytning og sammenligning gennem mindst et halvt år ikke narrer mig. F.eks. opdagede jeg endda at lyden var bedre, når de mså og store spillede samtidig, hvilket var det afgørende strå. Så må de også kunne stå alene. Men sub subwoofer skal da have chancen, når nu den kan placeres diskret.
Ofte kan en subwoofer ikke stå diskret. Der skal deles meget dybt før en subwoofer forsvinder retningsmæssigt. Jeg har oplevet at selv 1½ meter var for langt væk ved en delefrekvens på 200 Hz, og det selvom jeg har to subwoofere lige under højttalerne. Jeg kan endda kompensere for afstanden. Det var på ingen måder ringe, men på den anden side heller ikke optimalt. Jeg har også lejet med delefrekvens på 80 Hz med sub på mindre reolhøjttaler, og også her var en placering tæt på hovedhøjttalerne absolut nødvendig for sammenhængende lyd.
Måske kan du argumentere for, hvorfor den ikke kunne forbedres?
Du kan ændre lyden, men ikke forbedre konstruktionen (det er ikke helt rigtigt, man kan ofte lave forbedringer uden at ændre konstruktionen), ændrer du lyden radikalt er det en helt anden konstruktion Når du tager et helt andet filter og endnu en diskant, er det jo en helt anden højttaler.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen, Jeg synes det er fedt når folk går i gang og skaber noget - om det så er højttalere eller noget helt andet - for sådan er jeg selv - simply can't help it. SÅ derfor skuffede det mig at se dit andet indlæg - intet mindre og så så hurtigt efter det første, men du har jo skabt noget som har gjort din lytte oplevelse bedre. Kjeldsen ærgre sig nok i virkeligheden bare over at du ikke fortsætter så vi har en mere på "holdet af DIY nørder" - og jeg har samme holdning: "flere lidelsesfæller, tak".
|
| Til top |
|
| |