| Forfatter |
|
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 25 Februar 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 25 Februar 2009 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige bestilt en - og skal nok fortælle når jeg når så langt, men der er masser af erfaringer på forummet på 41Hz.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, er selv meget tæt på at bestille en Truepath og en AMP3(bare for sjov, evt. til kontorbrug) så mon ikke jeg gør det inden du får lavet din.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 26 Februar 2009 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er også den nyere og mindre amp15 med samme chip og onboard forsyning
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er så kun på den halve effekt og anbefalet til høj impedance belastninger så vi snakker 8 ohm og opefter.
Truepath ser mest interessant ud og skulle også lyde bedst og være toppen i 41hz sortimentet efter hvad jeg har kunne læse mig til.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2009 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
|
Den er så kun på den halve effekt og anbefalet til høj impedance belastninger så vi snakker 8 ohm og opefter.
|
|
|
Begge forstærkere bruger samme chip, så jeg kan ikke rigtig se pointen
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2009 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Tak, er selv meget tæt på at bestille en Truepath og en AMP3(bare for sjov, evt. til kontorbrug) så mon ikke jeg gør det inden du får lavet din.  |
|
|
Ja, du får den bestilt inden jeg får lavet min færdig, hvis det er det du mener... det tror jeg også du gør
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Amp 15 er jo ikke ligeså strømstærk, men ved minimum 8 ohm vil man ikke opleve forskel på de to. Men mine højttalere er på 3,6 ohm ved visse frekvenser... Så er der stor forskel på en Truepath og en Amp15...
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du forklare hvorfor Truepath skulle være bedre til lavere impedanser end "amp15" når begge forstærkere bruge nøjagtig samme chip
Jeg kender intet til kredsløs design, så jeg er meget interesseret i en forståelig forklaring 
Men helt ærligt tvivler jeg på at en 300watt af den type er særlig strømstærk
Begge er angivet til at klare +/-60VdcJ
Jeg synes der er en hel del uklarheder her
edit, skal du drive lave impedanser er det altid "sundt" at sænke spændingen og der med udgangs effekten i 8ohm - effekten kommer tilbage igen grundet den lavere impedans
Ja ok, der sidder et enkelt par kraftige power transistorer i Truepath, og de er måske mindre kraftige på "amp15"
Nåh jo, jeg ville holde mig langt fra 4-layer printboards
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fordi at chippen i klasse-T styrer analoge transistorer der sender strømmen til udgangene - der løber ikke som sådan udgangseffekt gennem selve chippen. Her har Truepath to transistorer per kanal, mens Amp15 kun har en per kanal. (De to er af ca samme type og effekt) Heraf følger at Truepath kan sende en ca dobbelt så kraftig strøm af sted til højttalerne. Derfor kan truepath drive med op til ca 350W per kanal i 3 ohm, mens Amp15 vil miste pusten længe inden ved disse impanser, da begge konstruktioner kører -+60 volt. Det er med andre ord kun forskellen i strømstyrken ikke spændingen der adskiller de to forstærkere.
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
|
|
Og jeg holder mig langt fra at sætte noget så vanvittigt som passive komponenter mellem mine forstærkere og højttalerenheder...
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, men en spole i udgangen slipper du vist ikke for 
Jeg har set at "amp15" bruger en speciel dobbelt-fet - og jeg ville klare mig fint med lavere effekt, så med lavere forsynings spænding ville "amp15" nok klare sig - men med sænket spænding på Truepath ville den som du siger være endnu bedre - jeg forventer fuld stabilitet i 2ohm, så en Truepath på 100watt ville nok være ideelt 
Jeg siger ikke at 4-layer boards ikke dur, rent teoretisk er det selvfølgelig fint nok, men der er stor risiko for fejl i printet og man skal være meget varsom med varmen når man lodder
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 02:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du vinder med lavpas filtret, når jeg får klasse d(t), men AB har det ikke.
I øvrigt er forummet på 41Hz fyldt med brugbar information også om effekt og spænding i de enkelte byggesæt. Du siger at du gerne vil have noget der er stabilt i 2 ohm, men det giver kun mening for mig at se hvis man søger en stabilitet udfra den aktuelle impedans man nu skal drive. Hvis den er stabil ved den impedans du skal drive bliver den ikke mere stabil ved den impedans bare fordi den også er stabil ved lavere impedanser. Ellers er en parallelkoblet Amp9 ret ideel til helt lave (bilstereo) impedanser.
Linker lige til en beregning på trafovalg til Truepath og effekter ved forskellige impedanser.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 02:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo da, og helt ærligt har jeg da også haft "Truepath" i kikkerten lige siden den blev lanceret, og synes da også det er et af de mest spændende ClassD - jeg er bare lidt kritisk og nok bare ikke parat til classD, endnu
Med hensyn til højtaler impedans skal du huske at det er "dc-impedansen" som er afgørende, og da de fleste enheder har en dc på mellem 5 og 6ohm, så bliver to paralelle basenheder nemt til under 3ohm
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er nødt til at forklare mig hvorfor det er "dc-impedansen" vi skal kigge på. Altså modstanden ved ren dc. Ingen normale 8 ohms basenheder er i nærheden af de 5-6 ohm ved deres laveste frekvenser, og de kommer det først langt over deres resonansfrekvens. Ergo har jeg svært ved at se at et cd signal, der meget sjældent eksisiterer under 20Hz - i hvert fald i min musiksamling af rock og akustisk musik, nogensinde møder noget der minder om dc-modstanden. Hvis man er nødt til at tage højde for højttalerenheders dc-modstand når man snakker forstærkere hjemme hos dig, så tror jeg du enten skal rette dine lp'er op eller bygge dig et subsonisk højpasfilter.
Hvis du mener "dc-impedansen" som et mål for den laveste modstand vi kan møde i enheden brugsområde - så har du et langt stykke hen ad vejen ret i at vi oftest ikke får en impedans ved nogen frekvens, der er lavere end dc-modstanden. Men dc-modstanden siger bare ikke noget om hvor i frekvensspektret vi møder denne impedans. Men det vil jo bare sige at vi er fuldstændig enige om at vi skal kigge på impedansen i det område vi nu skal bruge den givne enhed. At blande dc-modstanden ind i det er et gammeldags, men for mig at se forvirrende, tiltag i den forstand at når nu producenter alligevel gør sig den ulejlighed at give os impedansmålinger, så kan vi forholde os til dem i stedet. At give os en dc-modstand er jo bare fordi producenten så slap for at lave en decideret impedansmåling som funktion af frekvensen. Men mens en dc-modstand giver os værdien for den laveste impedans, så siger den som sagt intet om hvor i frekvensspektret denne impedans ligger og den kunne derfor sagten ligge udenfor det frekvensområde, hvori vi har tænkt os at anvende enheden.
Men alt dette er lidt ligegyldigt for Bassoe spørgsmål, og det ville da fint hvis vi kan udveksle vores erfaringer med bygningen af truepath herinde også. Selvom det lader til at forummet på 41Hz er stedet at henvende sig. Der er virkelig mange entusiaster - endda flere, der kan sælge folk færdigbyggede moduler til meget få penge. Jeg kan godt se at jeg vil tjene omkring en femmer og tre brandvabler i timen på at bygge den selv - så det bør ikke være smd lodningen der afholder folk fra at prøve disse forstærkere.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lært af min mentor at det er "dc" som er afgørende, og han er en klog mand, så det holder jeg mig til - feks ved paralel kobling af 2 modstande er det ALTID den MINDSTE modstand som bliver endnu mindre
Så faktum er at forstærkeren ser den absolut mindste modstand, uanset hvor musiksignalet ligger, hvilket altså er dc-modstanden
Det eneste som kan hindre forstærkeren i at "se" dc-modstanden er en serie modstand, hvilket kan gøres på en diskant, men det går jo bare ikke med basser, eller med aktiv drift, og det er nu engang lav impedans ved LAVE frekvenser som er værst - det er muligt at man kan afhjælpe det ved at begrænse båndbredden på forstærkeren, men vel egentlig heller ikke rigtig gangbart - muligvis har modkobling nogen betydning, men ikke sikker på det
At du dæmper/fjerner lave frekvenser på en diskant ændrer ikke en tøddel på dc-modstanden, den er hvad den er uanset - alt andet er ønske tænkning
Der er nu engang en god grund til at dc på en enhed altid er en del af specs
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Jeg har lært af min mentor at det er "dc" som er afgørende, og han er en klog mand, så det holder jeg mig til - feks ved paralel kobling af 2 modstande er det ALTID den MINDSTE modstand som bliver endnu mindre
Så faktum er at forstærkeren ser den absolut mindste modstand, uanset hvor musiksignalet ligger, hvilket altså er dc-modstanden
|
|
|
Det er jo ikke rigtigt. Det jeg siger at dc modstanden altid antager samme værdi som den laveste impedans i frekvensspektret, og hvis vi anvender alle enheder i frekvensområder hvor deres impedans er lavest, så kan vi anvende dc modstanden som et mål for deres laveste impedans. Men du skal være klar over at det er en antagelse.
Jeg anfægter ikke at din mentor var en klog mand - der er jo ikke ham jeg har denne udveksling med
Men for at følge din argumentation, så vil impedansen ved en enhver frekvens vi fodrer enheden med give anledning til at vi kan måle dc-modstanden. Hvorfor foretager man så en impedansmåling på en enhed vil jeg spørge dig om? Hvis en enhver frekvens giver anledning til dc-modstandens værdi, så ville alle enheder have en flad impedans i hele spektret og den samlede impedans for hele højttaleren med flere enheder ville være den laveste dc-modstand for den af enhederne der nu havde den laveste dc-modstand. Det er jo ikke helt i overensstemmelse med årtiers erfaring - og jeg har endnu til gode at se disse flade impedansmålinger.
Jeg vil give dig et eksempel på at man kan dc-modstanden ikke altid kan bruges. Forestil dig en sub med denne enhedder spiller fra 60Hz og ned. Kigger du på impedansen kan du se at værdien ikke rammer dc-modstanden på 3.7 ohm før omkring 80 Hz og opefter, men ikke mellem 20 og 60Hz. Derfor ville man rent praktisk godt kunne anvende to parallelkoblede 4 ohm enheder uden at lave for mange ulykker i dene sub. Men som det jo også fremgår af impedansmålingen, så rammer vi dc-modstandens værdi ved omkring 80Hz og impedansen antager denne værdi i et godt stykke af frekvensområdet. Så som antagelse er det jo i langt de fleste tilfælde godt nok at anvende dc-modstanden som mål for lavest impedans - også med denne enhed, som typisk ville blive langt højere op end 60Hz. Dc-modstanden er en gammel parameter, som er erstattet den langt mere informative impedansmåling.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
|
|
|
Hvad er der galt med 4-lags print?
Hvis man har styr på, at lodde burde det ikke være noget problem.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
|
Forestil dig en sub med denne enhedder spiller fra 60Hz og ned.
Kigger du på impedansen kan du se at værdien ikke rammer dc-modstanden på 3.7 ohm før omkring 80 Hz og opefter, men ikke mellem 20 og 60Hz.
|
|
|
Hvis du dermed mener at enhedens dc-modstand ligger vd 80hz, så har vi vist totalt forskellig opfattelse af selve begrebet "dc-modstand" jeg mener ikke at dc-modstanden overhovedet optræder på den frekvensrelaterede impedans måling
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu begynder du jo bare bevidst at misforstå for at slippe for redde dig ud af en diskussion du selv startede nedladende uden på nogen måde at have styr på dine begreber.
Vi kan godt tage den igen for Prins Knud hvis der er nødvendigt. Dc-modstand er modstanden - ikke impedansen ved dc. Forstærkeren ser aldrig denne modstand - ikke ret længe - uden dine enheder futter af. Den ser derimod en impedans ved en given frekvens. Værdien af denne impedans er i et stort stykke af frekvensspektet den samme som dc-modstanden. Men dc-modstanden er ikke noget forstærkeren møder medmindre du sender dc til enheden - og det gør man ikke ret længe før enhedens dc-modstand stiger til uendelig. Og her gælder antagelsen om at impedansen aldrig vil være lavere end dc-modstanden stadigvæk.
Impedans handler om fasen mellem strøm og spænding. Ved dc-modstand er denne faseforskel 0
Det er bare ikke altid korrekt at anvende værdien for dc-modstanden som værdien for laveste impedans som mit eksempel viser.
Som jeg skriver så er det værdien af impedansen der rammer værdien for dc-modstanden. De måles begge i ohm selvom de ikke har rigtig meget med hinanden at gøre. Det femgår jo ganske tydeligt. Desuden er det "dc-impedans" du bør komme i "" og ikke dc-modstand som er ganske veldefineret.
Du mangler at svare på hvordan man undgår at se en konstant impedans som funktion af frekvens efter dine definitioner.
|
| Til top |
|
| |