Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 16:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: DACs og transports (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Al den snak om DACs og transports i indtrykstråden gav mig lige et spark i en anden retning, så følgende indlæg er egentlig mest strøtanker fra en gal head-fi'er, selvom tankerne i sig selv ikke er begrænset til head-fi. Hvis I gerne vil læse mit indlæg med head-fi briller på, så erstat "digital rumkorrektion" med "SVS Realiser A8" (en dims fra Smyth Research, der ifølge poster på head-fi.org kan simulere lyden fra et vilkårligt surround-setup i et par hovedtelefoner yderst overbevisende).

Anyway, min ideelle DAC har samtlige gængse former for digitale indgange og udgange (XLR, Coax, Toslink, USB). Den skal kunne:

1) Loope et signal fra en vilkårlig indgang videre til noget andet digitalt udstyr gennem de digitale udgange. Dette tilsluttede udstyr kan fx lave digital rumkorrektion eller andre spændende ting.
2) Modtage det forarbejdede signal retur gennem en af de ubrugte digitale indgange.
3) Foretage ægte balanceret D/A konvertering på signalet fra en vilkårlig digital indgang med mulighed for at switche mellem det ubehandlede og behandlede signal.
4) Sende det analoge signal både gennem XLR og RCA udgange, så jeg kan tilslutte balanceret og ikke-balanceret udstyr.

Ovenstående kan min nuværende DAC allerede. Jeg sender enten et signal fra min computer via USB (eller fra min iRiver H140 via Toslink) til min DAC, der sender det videre via XLR til en digital EQ for rumkorrektion. Derefter sender jeg det korrigerede signal retur via XLR til min DAC, der konverterer det til analog og sender det til mit stereoanlæg i stuen.

Jeg kan ikke føde min EQ direkte fra en bærbar, da den hverken har XLR eller toslink udgange, og EQ'en har ingen USB indgang. Skal jeg have en ny DAC, vil jeg derfor som minimum kunne gøre ovennævnte. Alternativt skal jeg benytte min nuværende DAC som kombineret USB-konverter og digital switch, men det er jo ikke optimalt.

Et andet alternativ til USB konverter-delen ville være at skaffe en Logitech Transporter eller Sonos, der kan overføre et signal trådløst fra en PC til et anlæg. Så slipper man også for en ledning fra PCen til anlægget (indtil vi får Wireless USB til menneskepriser), men til gengæld bliver man så låst til noget bestemt software, der kan sende musikken videre (fx SlimServer), og det er jo ikke fedt, hvis man allerede er glad for foobar2k eller en anden softwareafspiller.

Jeg har desuden spottet diskussioner om, hvilke trådløse transports, der formår at sende musikken uberørt videre til ens anlæg og/eller digitale kæde (digital EQ, rumkorrektion, etc). Jeg må se, om der skulle være en konsensus her, der kan hjælpe til at træffe en beslutning omkring valg af transport.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

En lille indspark herfra...

Selvsagt skal en transporter helst leve op til ens behov hvis man skal ud og købe, men som jeg læser dit indlæg, så lægger du op til en debat omkring fremtidens digitale løsninger. Og her vil der efter min mening være yderlig et krav, nemlig at fremtidens transporter bør være en "ikke mekanisk" konstruktion af hensyn til f.eks. jitter. Før vi når dertil, så finder jeg en diskussion om specifikke krav til en transporter knap så relevant, men bestemt spændende  

Gbemi
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Hifi4real

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Tjek lige denne her - det er vel svaret på dit pc spørgsmål?

http://www.chordelectronics.co.uk/reviews/mailonsunday_chord ettegem.pdf

Til top Vis Gbemi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gbemi

jhrask
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop en chordette gem og det virker... Den kvalitet der kommer ud fra både min mobiltelefon og min internetradio er helt fantastisk. Jo større lydfil jo bedre kvalitet, men der findes ikke noget alternativ på markedet...

mvh.

JH

Til top Vis jhrask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jhrask

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2009 kl. 05:42 | IP-adresse registreret  

Chordette Gem benytter sig af Bluetooth, så rækkevidden vil i praksis være begrænset til omkring 10 meter. Derudover har den ikke [edit]digitale[/edit] udgange.

Jeg har ikke kigget på Chords QBD76 endnu, da den ligger en prisklasse over, hvad jeg gider bruge på en transport.

Gbemi
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Hifi4real

Bruger siden: 20 September 2007
Sendt: 27 Februar 2009 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Jamen undskyld da  - du skrev jo bare du manglede noget der kunne overføre trådløst fra PC til anlæg. Det kan den som den eneste på makedet, hvis du samtidig er interesseret i fornuftig lyd.

Gimmick ja måske, men en af den gode slags der lyder bedre end de fleste 5 - 10.000 kroners cd afspillere

Til top Vis Gbemi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gbemi

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2009 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:
Slettet af moderator/-A

I "pro"-verdenen anvendes XLR-udgange og ikke "consumer" RCA-udgange. Der er flere fordele ved at køre balanceret, men skulle du være interesseret i detaljerne, er google din ven.

EDIT:

Ups, nu hvor jeg læser det svar du citerer mig for igen, kan jeg godt se, at det virker ret arrogant. Det beklager jeg meget. Og så fik jeg også skrevet noget sludder. Mit problem er ikke, hvad der findes af analoge udgange. Det essentielle i mit tilfælde er, at Chordette Gem har ikke har nogen digitale udgange, så jeg vil ikke kunne tilslutte min DAC til den.

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2009 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Gbemi skrev:

Hej igen.

Jamen undskyld da  - du skrev jo bare du manglede noget der kunne overføre trådløst fra PC til anlæg. Det kan den som den eneste på makedet, hvis du samtidig er interesseret i fornuftig lyd.

Gimmick ja måske, men en af den gode slags der lyder bedre end de fleste 5 - 10.000 kroners cd afspillere

Du har delvis ret i, at det var det, jeg bad om. Problemet er, at Chordette Gem benytter sit eget D/A trin til at konvertere lyden, inden den serveres gennem to analoge RCA-udgange. Den kan ikke levere et digitalt signal videre, hvilket er et krav for mig, da jeg ønsker at føde min egen DAC mv. Derimod har Logitech SqueezeBox Coax udgange (ubalanceret), mens Logitech Transporter har både Coax og XLR-udgange (balanceret). Problemet er, at jeg med Logitechs løsninger binder mig til en bestemt software (SlimServer). Jeg søger derfor en hardwareløsning a la Logitech Transporter, men hvor jeg ikke bindes på software-siden. Om det findes, det ved jeg ikke.

Måske skal jeg begynde at kigge efter, om man kan sammenkoble foobar2k med SlimServer softwaren vha. et foobar2k og/eller SlimServer plugin. Hvis begge har tilstrækkeligt fleksible APIer til rådighed, burde det være muligt at kode en løsning.

EDIT #1:

Problemet rent hardwaremæssigt er, at man fra en computer over til en DAC enten kan benytte sig af:

1) et internt lydkort (duer sjældent til bærbare, mulige latencyproblemer)
2) et eksternt lydkort via USB (mulige latencyproblemer, støj på linien da USB forbindelsen ikke er galvanisk isoleret, dårlige USB-implementationer)
3) software der streamer lyden via et netkort, som regel trådløst

Mulighed nummer tre er den "bedste" da signalet ikke forurenes af støjen i computeren og da det kan clockes af den modtagende hardware, men som tidligere nævnt bliver man låst til den softwareløsning, som fabrikanten af transporten anvender, og det betyder ofte, at man må vinke farvel til sin favorit musikafspiller.

EDIT #2:

Det ser ud til, at det skulle kunne lade sig gøre at anvende en anden afspiller sammen med en SqueezeBox eller Transporter. Den simple forklaring er, at man skulle kunne sætte fx foobar2k op til at shoutcaste musikken, og derfra skulle man så kunne få Logitech-hardwaren til at pege på "radiostationen". Det lyder jo umiddelbart fornuftigt nok.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Sendt: 27 Februar 2009 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme at hvis du "bare" skal have lyden fra en computer og hen til dit anlæg er en squeesbox da ret god, eller Sonos for den sags skyld, og som du selv skrev til sidst så kan foobar godt bruges.

Men hvad med bare at købe en lille bærbar med optisk ud? Du har jo en super DAC, så hvorfor bøvle alt for meget med en squeezebox el. lign når en du kan få eks. en gammel Mac med optisk ud, eks. en 12" G4, også med noget linux på.
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

techtrino skrev:
Jeg må indrømme at hvis du "bare" skal have lyden fra en computer og hen til dit anlæg er en squeesbox da ret god, eller Sonos for den sags skyld, og som du selv skrev til sidst så kan foobar godt bruges.

Men hvad med bare at købe en lille bærbar med optisk ud? Du har jo en super DAC, så hvorfor bøvle alt for meget med en squeezebox el. lign når en du kan få eks. en gammel Mac med optisk ud, eks. en 12" G4, også med noget linux på.

Godt spørgsmål. Jeg ønsker at opnå større fleksibilitet i mit setup ved ikke at være bundet til en bestemt PCs hardware. Det vil også give mig mulighed for at streame musik fra en NAS enhed, så min PC ikke behøves at stå tændt altid.

Mit mål er dog først og fremmest at se, om jeg kan presse endnu bedre lyd ud at mit eksisterende setup ved at forbedre den digitale transport til min DAC. Alternativet på dette tidspunkt ville være at gå på jagt efter en endnu bedre DAC, som helt sikkert ville komme til at blive væsentligt dyrere end min nuværende, der har stået mig i 12.000 kr og som til det forrige møde i Jylland spillede rigtig godt op imod en Cary 306/200 til over 4 gange prisen.

Et optisk signal er galvanisk isoleret, men kvaliteten af opto-koblerne, der benyttes til at konvertere mellem elektriske og optiske signaler, er typisk ikke noget at skrive hjem om. Der introduceres ofte en del "jitter" ved konverteringerne. Jeg har allerede i tidligere poster nævnt ulemperne ved USB, og XLR udgange, der er transformer-isolerede, er for store til at blive bygget ind i en bærbar.

Derudover lider løsningerne af, at det digitale signal i PCen clockes temmelig upræcist, da super nøjagtighed ikke er nødvendigt med al den indbyggede fejlkorrektion i både hard- og software, der findes i en moderne PC. Kan man derimod skubbe clockingen af det digitale signal til kredsløb implementeret i en transport med kvalitets-clock og en god stabil strømforsyning, så er det medvirkende til at skabe de optimale arbejdsbetingelser for ens DAC.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes