| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diskanterne (075/2402) kunne fås i to versioner ( 8 eller 16 ohm) - måske er de ikke ens?
Desuden kan den ene have fået skiftet sin diaphagm ud, og der er kommet en forkert type i? - der kunne og kan fås diaphragm-kits til hhv 8 og 16 ohm. Hvis du tager diskanterne ud og studerer skruerne bagpå driveren lidt, så vil der, hvis enheden aldrig har været åbnet - en rød plasticforsegling over skruen. Hvis det røde stadig er der - er det jo et bevis for, at enheden er, som da den blev født.
Min erfaring med disse enheder er, at JBL havde meget godt greb om ensartethed i deres produktion af denne driver. (lavet siden vistnok 1953 eller noget i dén stil).
Hvis seglene er intakte, så ville jeg også kigge i filtret.
Hvordan konstaterer du, at der er niveauforskel på diskanterne? - ved lytning eller ved måling? Hvordan er højttalerne placeret undfer lytning - især i forhold til reflekterende omgivelser?
Jeg ville følge R-L-S råd om at eksperimentere lidt med mono og noget bytten rundt. Jeg ville ved lytning sikre mig, at opstillingen var "symmetrisk" i forhold til omgivelserne - og sluttelig ville jeg sikre mig, at højttalerne spillede i fase (modfase giver nogle mystiske resultater - som godt kunne give sig udslag i "skæv diskant" fx)
Lige et hint: JBL var tit noget mystiske med fasning af deres højttonedrivere - og derfor vil det være en RIGTIG god ide at checke fasen på de to drivere alene - samt selvfølgelig af hele opstillingen.
Vh
Freddy
|