Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forforstærker som effektforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige anskaffet mig en surround receiver da man jo skal have lidt sjovt i stuen :) Det er en Denon AVR 2106 og den skal drive et par Dali evidence 470. Desværre ser det ikke helt ud til at den er stærk nok til at drive dem da den bliver temmelig varm. Da jeg spurgte i HFK mente de også at den lige var en tand for lille  Men da jeg allerede er blevet glad for den, vil jeg helst ikke af med den igen.

Men det kræver noget andet der kan drive fronthøjtalerne, hvor jeg tænkte på om jeg kunne bruge min tidligere forforstærker, da jeg synes jeg har hørt den slags gjort før. Det er en denon PMA 1055R med pre-out. Men hvis man gør det skal man så ikke hele tiden regulere lyden på forforstærkeren når man også gør det på receiveren? (ved ikke om jeg helt uden i hampen her, har aldrig før rodet med effektforstærkere før, så bær over med mig :))

Et andet spørgsmål er, hvis nu dette ikke kan lade sig gøre eller er til at anbefale, hvilken effektforstærker vil så være et godt match? Hvor kraftig skal den være til disse højtalere?

Håber der er nogen der kan og vil hjælpe

Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
Til top Vis HIFI-Hippo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI-Hippo

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Tror du skriver lidt forkert. Det er vel en integreret Denon du har tænkt dig at bruge som effektforstærker?
Det kan du sagtens gøre. Og nej du skal ikke justere volumen på begge forstærkere på en gang. Når først du har indstillet det så skruer du kun på surround-receiveren.
Skal dog ikke kunne sige om den kan trække dine højttalere. Men går ud fra det er den du har brugt ind til videre, så det ved du sikkert selv.

Til gengæld vil jeg mene at hvis ikke du syntes lyden er dårlig i din surround men kun at den bliver varm, så behøver det ikke være fordi den ikke kan trække dem. For det gør den vel siden du er blevet glad for den.
Har du ordentlig plads omkring den så den kan komme af med varmen? Bliver den varmere end at du kan holde din hånd på den?

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Hej, tak for dit hurtige svar.

Ja, du har ret, det er en integreret. Jeg roder lidt rundt i begreberne ind i mellem

Receiveren bliver ikke mere varm end jeg kan lægge en hånd på den, og den kunne godt bruge lidt mere luft. Den driver sådan set højtalerne ok, det er dog som om den mangler lidt mere kontrol.

Men hvis jeg benytter forstærkeren, skal jeg så blot sætte kabel fra pre out i den og så over i recieveren og så self. højtalerne til forstærkeren? Hvordan ved man hvilket output forstærkeren skal indstilles til?

Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

HIFI-Hippo skrev:

Hej, tak for dit hurtige svar.

Ja, du har ret, det er en integreret. Jeg roder lidt rundt i begreberne ind i mellem

Receiveren bliver ikke mere varm end jeg kan lægge en hånd på den, og den kunne godt bruge lidt mere luft. Den driver sådan set højtalerne ok, det er dog som om den mangler lidt mere kontrol.

Men hvis jeg benytter forstærkeren, skal jeg så blot sætte kabel fra pre out i den og så over i recieveren og så self. højtalerne til forstærkeren? Hvordan ved man hvilket output forstærkeren skal indstilles til?

Bliver receiveren kun håndvarm er der som sådan ikke noget problem her - men hvis du synes der måske er mulighed for at forbedre lydkvaliteten, ved at lade en slvstændig forstærker trække fronthøjttalerene, så skal du da absolut prøve den mulighed, da det jo - som du også selv skriver - rent teknisk er ganske simpelt. Til slut fronthøjttalerene og træk et kanbel fra pre-out til en linieindgang på "front" forstærkeren, f.eks. AUX indgangen.

Herefter er det så det spændende kommer, nu skal du nemlig have indstille volumenkontrollen på "front" forstærkeren, så der kommer balance i surround systemet. Generelt regulerer du styrken på din surround forstærker; men du skal lige finde det punkt på "front" forstærkerens styrkekontrol, hvor den leverer et passende udgangsniveau til fronthøjttalerene. Her må du simpelthen prøve dig frem, og finde det punkt, hvor du fra din foretrukne lytteposition, får den bedste surround lyd. Herefter skulle det så ikke være nødvendigt at regulere mere på "front" forstærkeren, da den jo får et styrlereguleret signal fra surround forstærkeren via pre-out tilslutningen.

Held og lykke med projektet.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2009 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Hej, mange tak for hjælpen, det virkede jo perfekt. Kontrollen over højtalerne blev meget bedre :) Men man skal da skrue ret højt for den integrerede forsætkrer før der kommer lyd ud. Lige p.t. står den på halv. Er det normalt?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

HIFI-Hippo skrev:
Hej, mange tak for hjælpen, det virkede jo perfekt. Kontrollen over højtalerne blev meget bedre :) Men man skal da skrue ret højt for den integrerede forsætkrer før der kommer lyd ud. Lige p.t. står den på halv. Er det normalt?

Ja, absolut - ingen problemer i det.

Jeg har selv et setup, hvor jeg kører et ekstra sæt højttalere i en anden stue på samme vis med egen forstærker. Her har jeg endda skruet op på 80%.

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 03 Marts 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Det er sguda super at du lige kunne få noget bedre lyd

Mht. indstilling af volume så er halvvejs rigtig passende ja. Men uanset så skal der jo bare komme noget lyd.
Har du indstillet efter dine ører eller har du brugt en db-måler? Db-måleren kan være et rigtig godt redskab til at få et bedre resultat end man tit får hvis man kun bruger ørerne, og så koster den ikke mere end en plov.
Bliver forstærkeren stadig lige varm?

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
HIFI-Hippo skrev:

Ja, absolut - ingen problemer i det.

Jeg har selv et setup, hvor jeg kører et ekstra sæt højttalere i en anden stue på samme vis med egen forstærker. Her har jeg endda skruet op på 80%.

Ok super, jeg blev lige i tvivl et kort øjeblik da lyden var meget lav og først begyndte at lyde af noget ved de 50 %. Tak for hjælpen, det var alletiders

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Jay l`Blundt skrev:
Det er sguda super at du lige kunne få noget bedre lyd

Mht. indstilling af volume så er halvvejs rigtig passende ja. Men uanset så skal der jo bare komme noget lyd.
Har du indstillet efter dine ører eller har du brugt en db-måler? Db-måleren kan være et rigtig godt redskab til at få et bedre resultat end man tit får hvis man kun bruger ørerne, og så koster den ikke mere end en plov.
Bliver forstærkeren stadig lige varm?

Mvh. l´Blundt

Hej, ja det var alletiders, lyden blev strammet væsentligt op, plus receiveren bliver ikke varm mere. Jeg lod den køre en film igennem ved en god volumen og hørte så noget musik. Men receiveren holdt en fast lav varmeudledning, slet ikke i nærheden af hvad den gav af sig før.

Det sjove ved det hele er lidt at det virker som om at baghøjtalerne er kommet mere med. Selv om jeg skruer mere op for fronterne, så er baghøjtalerne mere til stede. Det er jeg virkelig glad for  

Jeg brugte mine ører, har ikke en DB måler, men vil overveje at anskaffe mig en, det lyder som en god idé.

Nu har jeg blot et sidste spørgsmål, men det er kun fordi jeg har fat i jer  Der kommer noget knas ud af højtalerne når jeg skifter mellem lydformaterne. Det kommer fra receiveren, men man kan bl.a. også høre det når man selv skifter scene i film, eller mellem menupunkterne. Kender i noget til det og hvad jeg kan gøre for at slippe af med det? (det ska lige siges at jeg har spurgt om dette på et af de andre forum, men tænkte nu i måske alligevel læste dette svar var i stand til at hjælpe med dette også )

Men rigtig mange tak for jeres hjælp begge to, det har været påskønnet

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Selv tak, det er da en fornøjelse, når ens i dagligdagen "ubrugelige" viden kan hjælpe andre videre

Vedr. det knas du oplever, vil jeg tro, at det er noget som den digitale processor i receiveren laver. Men hvad man lige kan gøre ved det, har jeg godt nok ingen anelse om.

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Ok, jamen tak alligevel, det var rart med din hjælp

Zeus Zore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

At du skal fyr op under forstærkeren er jo fordi skal være "åben" da du jo styrer den med surround forstærkeren jo mere du kan skrue op uden den bliver forvarm og lyden bliver dårligere jo bedre. da den så har lukket helt op for "gassen" og som jeg ser det bedre mulighed for at styrer højtalerne da man jo faktisk har 2 begrænsninger i form af 2 volume kontroller,

og klart din receiver ikke bliver varm mere

det bliver din forstærker til fronten nu istedet :)

men lige en bemærkning så syntes jeg ikke at det lød til den blev forvarm før din reciever.
en forstærker der blevet lukket op for bliver varm og hvis det er nogle "lav ohm" HT. så kan den blive så varm man ikke kan rører ved den , så det ved være "farlig"

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hej, tak for dit svar. Det er rigtigt nok at den ikke blev så varm at man ikke kunne røre ved det, bare varm. Men derimod var det som om den mistede højtalerne i svinget, dybt frustrerende. Med højtalerne sat til den anden forstærker, blev det problem løst. Den integrerede forstærker bliver dog slet ikke varm, hvilket jeg synes er lidt sjovt. Den forholder sig nogenlunde "kold" om man så må sige, selv efter flere timer.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

HIFI-Hippo skrev:
Den integrerede forstærker bliver dog slet ikke varm, hvilket jeg synes er lidt sjovt. Den forholder sig nogenlunde "kold" om man så må sige, selv efter flere timer.

Den integrerede har større overskud end din receiver har. På papiret er der faktisk ikke den store forskel på de to maskiner, men det er noget andet når de bliver spændt for en højttaler. Der er også væsentlig mere plads og luft i konstruktionen af din PMA, hvorimod der proppet alskens videokredsløb i receiveren. Den har dermed også lidt svære ved at "trække vejret".

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes