Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 21:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Idé til pladespillerhylde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Ja det er min foreløbige idé tilen pladespillerhylde. Der er altså tale om to MDF plader med regulerbare spikes imellem, da man så er i stand til at få maskineriet helt i vatter. Ellers er det bare de største og ondeste hyldeknægte silvan kan opdrive.

Men hvad synes i? Kom endelig med kritik, ideér osv.

Mvh. stineamalie
Til top Vis stineamalie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stineamalie

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Jow det ser da ud til at være ok, vilket monster af en pladespiller skal det ku holde til?

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Mdf skulle eftersigende ikke være optimalt til pladespillerhylder pga resonancerne.
En meget vidende mand (Bjørn) foreslog istedet at laminere en sanwits af krydsfine'er, spånplade og oliebehandlet masonit.
Det fungerer perfekt her og kan let laves med samme flotte finish som mdf.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

VM acoustics hylder er super enkle og regulerbare. Du skruer bare skinnen rigtig godt fast i væggen så virker det fint. Hver hylde skulle kunne holde til 45 kg.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/hi-fi_moebelhy lde/vm_acoustics_s3_rack_sort.htm

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2009 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Jow det ser da ud til at være ok, vilket monster af en pladespiller skal det ku holde til?

Det er en ganske standard Thorens TD320, men man kan jo aldrig være for sikker! Når jeg hænger noget op på væggen kommer det først ned pga erosion. Men jeg vil da tage sagelige Bjørns råd til eftertanke, men jeg havde bare forestillet mdf som resonansfrit da det jo er foretrukket i DIY konstruktioner af højtalere. Men ellers tak for de foreløbige indslag, det er dejlig at se et par forskellige inputs til ideén. Også tak til de færdig købte råd, dog rækker pengene dog ikke så langt. Men flotte er de

Mvh. stineamalie

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 Marts 2009 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg har prøvet med hyldeknægte, og væggen skal altså være helt plan hvis du bruger disse, altså at de kan have mere toe in eller ud alt efter væggens beskaffenhed..

Jeg har også meget dårlige vægge, så jo mere stabilt fundamentet/muren er jo bedre, hvis det ikke er iorden skal du ha en ordentlig justerings mulighed indbygget, dog synes jeg ikke om den spikes løsning, så hellere lave spike løsningen mellem knægtene og hylden ovenpå og så ikke mere pjat, den løsning du viser giver for mange vridninger når der også skal en pladespiller på tilsidst..

Jeg bruger Audio Magics væghylder idag, og bruger 3 fødder fra deres av racks, der er en O-ring imellem hylde og fod istedet for spikes, og en 3 bens løsning er nemmest at vatter ud ligeså.. 

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Marts 2009 kl. 05:54 | IP-adresse registreret  

En 320 er jo med flydende ophæng, så du kan sagtens bruge mdf, det er et rigtigt lækkert matriale. det er jo også gerne til højtalere man skal holde sig fra kun at bruge mdf, da der er store resonanser i en højtaler, det er der altså ik i en pladespiller hylde.

Jeg har selv haft en thorens 320, med rega arm, som stod på en løsning noget lignende din, blot med spikes i de hjemmelavede hylde kægte, og så en plade mdf.

Du kan eventuelt sætte et par bitumen dæmpeplader i bunden af pladerne.

men det er faktisk som nævnt før en god ide med kun 3 spikes, pga justeringen er svær med 4 spikes, det vil vippe lidt.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 Marts 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

MDF bruges til højttalere, både af DIY og producenter, fordi det er nemt at erbejde præcist i og det er af samme årsag nemt at lave basis for en pæn overflade billigt. Der findes billigere og bedre materialer, men de er noget mere besværlige at have med at gøre, og så ender de med at være dyrere på grund af kravene til større forarbejdning.

Som R.P. er inde på gør det flydende ophæng pladespillern mindre følsom overfor vibrationer fra underlaget, men derfor kan du jo godt forsøge at optimere det lidt. Vibrationer kan du dæmpe med bitumen, og afledning af vibrationer kan du gøre med spikes, så alt i alt er du langt ude af den rigtige sti med det du har foreslået. Lidt bitumen på de to MDF plader (eller spånplade) så bør det virke temmelig godt.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Sendt: 03 Marts 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

jeg købte den her for et par måneder siden, og må sige jeg er meget tilfreds..
www.av-connection.dk/?PGr=2531&ML=540
ved godt den er en anelse dyr, men kvalitet er der efter..
den minder meget om den du har tegnet..
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

Serritzlev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Marts 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

slettet.

Til top Vis Serritzlev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serritzlev

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2009 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Du kan eventuelt sætte et par bitumen dæmpeplader i bunden af pladerne.

men det er faktisk som nævnt før en god ide med kun 3 spikes, pga justeringen er svær med 4 spikes, det vil vippe lidt.

Ingen mangetak for det gode ideér. Jeg havde faktisk tænk mig en konstruktion kun med tre spikes og en enkelt plade, da det også ville give et mere "enkelt" udseneende. Men hvordan forelår i tre spikes og en enkelt plade på to hyldeknægte? noget med en tværgående pind bagerst måske? Men bitumen var ihvertfald også et godt råd, den havde tænk på. Mht ujævne vægge, så er jeg ret heldig selvom huset er fra omkring 1900 skiftet, men det var oprindelig hele tanken blandt den justerbarehylde at evt. skævevægge ikke ville blive noget problem.
Også lige til sidst, de Audioquest hylder er faktisk ret smarte, men kan det passe at den der kan tage mest vægt, kun kan tage 10 kg maks?

ellers mange tak for alle de gode råd, det har virkelig givet mig flere ideér til den endelige hylde. Men keep it up folks!... altså hvis i vil

Mvh. stineamalie

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 Marts 2009 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Hvis du kigger på tegningen i det første indlæg vil du se at der netop er tale om to plader med tre eller fire spikes i mellem.

Så er det vel materialevalget og dæmpningen der er videre diskussion om lige nu.

Ikke at det skal afholde nogen fra at kommer med principielt helt andre designs/konstruktioner.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2009 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Hvis du kigger på tegningen i det første indlæg vil du se at der netop er tale om to plader med tre eller fire spikes i mellem.

Så er det vel materialevalget og dæmpningen der er videre diskussion om lige nu.

Ikke at det skal afholde nogen fra at kommer med principielt helt andre designs/konstruktioner.

Ja hvis man bruger 3 spikes under pladen ved hyldeknægten, kan man jo så bruge 2 spikes hvor pladespilleren er tungest, altså i den side pladetallerkenen er monteret, og så en enkelt spike på den anden hylde knægt....

Du kunne jo så vælge din egen løsning og sætte en mdfplade helt fast på pladen, evt med bitumen imellem, bedst ville nok være at montere pladen først, så skævheden i væggen ikke vrider i hylderknægtene fra start...

Så til næste hylde, istedet for at vælge spikes kunne du vælge de Audio Magic fødder jeg bruger, altså 3 stk af dem, og så bore 3 huller og sætte øskner i din base og på den måde har du gevind i pladen, samt en kontra møtrik i foden der kan spænde det helt fast igen efter justering...

Men du må jo også gerne bruge spikes som har en gevindstang i og så øksner i pladen under, jeg har så bare valgt at vende det hele på hovedet istedet..

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Ja så er jeg tilbage. Først mange tak for alle de gode råd, det er sgu dejligt med lidt vejledning fra folk der har prøvet det før.

Men jeg endte op med Imbalance's model med sandwich konstruktion af mdf og bitumen til nederste hylde og ren mdf tip toppen. Men jeg må lige se på hvilke justerings muligheder jeg vælger. Tænker at de Audio Magic fødder er det bedste valg, da de ikke "presser" sig ned i underlaget/overlaget og derved forbliver så meget i vatter som muligt som tiden går.

Men stor tak til jer alle der gad at deltage i idé fasen, og jeg skal nok hive en masse billeder op af arbejdet og det endelige resultat når jeg kommer så langt.

Mvh. stineamalie

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

I gamle dage lavede jeg en af 2 gange 15 mm mdf med disse højtaler gummi underlag i mellem - det fungerede ikke ret
godt. MDF fungere i det hele taget ikke ret godt alene. Kobineret med noget akryl skulel gøre underværker - og det kan jeg
også nemt fremskaffes. PT hænger mine to pladespillere dog også bare på to hyldeknægte (et par ordenlige klepperter) og
så en 22 mm OMB plade. Så længe man ikke banker på hylden fungere det glimrende. Jeg har faktisk to af de store
hyldeknægte til overs hvis du vil have dem.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Hej Lou!

Jeg tror jeg forsøger mig med mdf/bitumen sandwich og laver diverse banke tests. Hvis det ikke går, så måske noget finer på toppen, og være heldig at de 3 materialer resonere ved forskellige frekvenser. Derved kan man ihvertfald udelukke nogen unoder, lidt det samme princip som SME bruger i deres egne pladespillere.
Men ellers tak for hyldeknægtene, har lige været i Silvan og erhverve mig et par der skal males.

Mvh. stineamalie

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2009 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Hey

Har en lidt anden ide..

Brug de tykke hyldeknægte, få skåret en 10mm glasplade og anskaf så noget mdr plade og lav en kasse med bund, køb derefter noget ovntørret sand og fyldt i...

Kassen skal jo bare være 10-15cm høj, og så sand i og bør kunne skrues sammen ret hurtigt, glaspladen er det dyreste i det, jeg fik en glarmester til at lave en fin 10mm glasplade..

Glaspladen skal have mindre arial, så den ikke rører ved kanten af kassen, og du bruger så sandet til at vatter glaspladen ud, derfor luften rundt i kanten...

Her får du en død og tung bund der hurtig får bugt på vibrationerne..

Jeg var selv igang men fik det aldrig lavet og har evt glaspladen (50*60cm er den vist) skulle noge få lyst til at prøve det af, det kan jo også bruges ovenpå et rack hvis man har et fast gulv, jeg valgte alligevel væggen fordi jeg har lytterum på 1.sal..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes