| Forfatter |
|
Thulemanden Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fundet på en hjælpeside: Hvor højt kan jeg skrue op?
Det er forskelligt fra forstærker til forstærker, men en hovedregel siger at man kan skrue op til ca. kl 12 på volumen knappen.

VegaWorld__________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|

Hvis jeg gør det herhjemme så tror jeg sku godt nok ikke jeg kan holde det ud. Og jeg tror godt nok også at mine højttalere står af !
Det er altid noget de lige skriver "Når det begynder at lyde grimt så er det med at få skruet ned i en fart" bagefter... __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine små rega HT ville ikke blive glad for at jeg skruede min NAD op til kl 12. Så tror jeg de ville sige *PLOP*!
Nej man skal bruge sine ører. Der er ingen hovedregel for hvor højt man kan spille. Det afhænger af det udstyr man benytter...
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min vol. starter først ved kl 12 - desuden har jeg fået modificeret udstyret hos Quad i UK til at yde maximalt den halve effekt fordi højttalerne var for følsomme. Det havde medført et slidt potentiomer på de små effekter. men husk det nu... aldrig over kl 12
__________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |
Peter VTEC Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 439
|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og hvad gør man så når volumenkontrolen styres digitalt og ikke med et godt gammeldags potensiometer?? __________________ Mmmm VTEC!
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
D'lige d'
__________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
er det her en joke eller ???
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 06:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her i huset er det hensynet til naboerne der 'dikterer' stillingen på volume-knappen.For grejet her kan sagtens tåle en go' sjat over kl 12  Og det er ikke en joke __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 07:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
he he - jeg har da ingen problemer med at køre op til kl 3 - det virker måske som huset er ved at falde fra hinanden men hverken lyd eller højtalere fejler noget ved den øvelse - det er måske den måde volume-pot-meteret er konstrueret eller fordi jeg køre med trafoer i udgangen på mine effektforstærkere ? men ok så er mit system jo hellere ikke istand til at levere mere end en 11sb + det løse så det er måske derfor
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
power watt Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 948
|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
på mit system har været er kl 12 jeg sige nogel gange bliver det aften men så står alle enehedderne ude på gaden jeg sige kl 14-15 alt efter nrs indspilning på DVD eller CD så efter det lyder ikke godt
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan ikke bruge volumenkontrollens stilling til at vurdere hvor meget en forstærker yder eller hvor højt der bliver spillet.
Det kommer an på indgangssignalets størrelse, gain i forstærkeren, og følsomheden på højttaleren.
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Man kan ikke bruge volumenkontrollens stilling til at vurdere hvor meget en forstærker yder eller hvor højt der bliver spillet.
Det kommer an på indgangssignalets størrelse, gain i forstærkeren, og følsomheden på højttaleren. |
|
|
Det er helt korrekt. Man kan ikke bruge rådet til noget andet end humor. Det var derfor det var morsomt i mine øjne/ører. Nogle tog det vist for alvor og begyndte at elaborere på det´seriøst. Alene at ingen spekulerer over, at nulpunktet kan ligge arbitrært på volumenknappen, som kan være cirkulær eller lineær er morsomt. Og at man lige skulle finde rådet på en Cerwin Vega side lægger jo kun til folks ufriviligt morsomme fordomme. For nogle formål er CV vel OK. Jeg har aldrig lyttet til dem. __________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Her i huset er det hensynet til naboerne der 'dikterer' stillingen på volume-knappen.For grejet her kan sagtens tåle en go' sjat over kl 12 Og det er ikke en joke  |
|
|
Jamen det er fordi at naboer er særligt følsomme overfor Tandberg-lyd, har jeg ladet mig fortælle.  __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er klokken 01.00 er intet problem, for anlægget. Dog tror jeg naboerne er fint "tilfredse" med at jeg har spærret forstærkeren til klokken 11.
Det har også meget at gøre med om lyden er fra cd afspilleren eller compen.
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
>
Her er klokken 01.00 er intet problem, for anlægget. Dog tror jeg
naboerne er fint "tilfredse" med at jeg har spærret forstærkeren til
klokken 11.
hej Ascari
Min Quad er på 100w men spærret til 50w hos QUAD Labs i UK fordi ht var for følsomme. Så kan jeg slide andre dele på potentiometeret og undgå kontaktproblemer.
Hvem f. har brug for 100w? på en Current dumping class A-B sker der jo noget med strømforbruget og på trods af mere og mere vedvarende gratis vind-energi skal vi åbenabrt spare på strømforbruget? Der er vel vind nok? - eller hür?
Hvis jeg selv skal falde i, bruger jeg nok kl. 5 startende kl. 8. Musik skal kunne høres. Baggrunedsstøj er irrrelevant.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja her i huset kan vi spille musik hele natten, vi behøver ikke at slukke hverken kl. 12 eller kl. 03.
|
| Til top |
|
| |
Big D Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 07 Marts 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den skal da fyres af!
Det eneste tidspunkt musik skal være lavt på, er når man spiser! Uanset hvad klokken er....!

__________________ But the enemies of Metal
We can't forgive
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 07 Marts 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spinal Tap skrev:
Nigel Tufnel: The numbers all go to eleven. Look, right across the board, eleven, eleven, eleven and...
Marty DiBergi: Oh, I see. And most amps go up to ten?
Nigel Tufnel: Exactly.
Marty DiBergi: Does that mean it's louder? Is it any louder?
Nigel Tufnel: Well, it's one louder, isn't it? It's not ten. You see, most blokes, you know, will be playing at ten. You're on ten here, all the way up, all the way up, all the way up, you're on ten on your guitar. Where can you go from there? Where?
Marty DiBergi: I don't know.
Nigel Tufnel: Nowhere. Exactly. What we do is, if we need that extra push over the cliff, you know what we do?
Marty DiBergi: Put it up to eleven.
Nigel Tufnel: Eleven. Exactly. One louder.
Marty DiBergi: Why don't you just make ten louder and make ten be the top number and make that a little louder?
Nigel Tufnel: [pause] These go to eleven.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
KentNO1 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 07 Marts 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spøgsmålet "hvor højt må jeg skrue op, på min forstærker" har jeg mere end en gang, set besvaret med "kl 12-13" i danske hifi magasiner. Hvornår og hvilke, må i ikke spørge om, da jeg hovedsagelig har læst hifi mags. i perioden 77-95. Så mon ikke tommelfingerreglen, har nogen værdi, hvis man har en mindre strømsvag forstærker, og vil sikre sig mod afbrændte diskanter. Og ja en tommelfingerregel, er jo som navnet antyder, kun en tommelfingerregel. Det er en tommelfingerregel, at det ikke nytter noget, at give fanden en lillefinger, med en løftet pegefinger. Thumbs up !
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 07 Marts 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
KentNO1 skrev:
Så mon ikke tommelfingerreglen, har nogen værdi, hvis man har en mindre strømsvag forstærker, og vil sikre sig mod afbrændte diskanter. Og ja en tommelfingerregel, er jo som navnet antyder, kun en tommelfingerregel.
|
|
|
En tommelfingerregel har som regel lidt logik på sig, det har den omtalte ikke - heller ikke med det forbehold du beskriver
|
| Til top |
|
| |