| Forfatter |
|
nicoleif Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 731
|
| Sendt: 08 Marts 2009 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det muligt med f.eks. en Marantz SACD (2-ch) afspiller at undgå sacd-lydbehandlingen som surround-receivere normalt foretager og istedet kører fra SACD-afspiller til stereoforstærker? Altså at sacd-afspilleren foretager al lydbehandlingen?
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 08 Marts 2009 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det må absolut være muligt.
Jeg kender ikke konkret til en Marantz SACD afspiller; men den må som alle andre CD afspillere have indbygget sig egen DAC, og dermed helt sikkert også et analogt sæt stereo OUT stik, og så er det jo bare at forbinde dette stereo out signal til en analog indgang på receiveren (f.eks. en AUX el.l. indgang).
En anden løsning kunne være at købe en ekstern DAC enhed, og lade denne dekode det digitale signal til et analogt stereosignal.
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 08 Marts 2009 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas på med DAC. Det virker ikke DSD kommer ikke digitalt ud af boksen, det er noget med kopibeskyttelsen så eksternt dac vil kun virke på alm. CDere...
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
panos skrev:
| Pas på med DAC. Det virker ikke DSD kommer ikke digitalt ud af boksen, det er noget med kopibeskyttelsen så eksternt dac vil kun virke på alm. CDere... |
|
|
PANOS - Ja det har jeg forøvrigt også læst et sted. DSD er speciel ift DAC! Jeg er nok nødt til at beholde min surroundreceiver (jeg håbede lidt på at kunne skille mig af med den).
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 08 Marts 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Ja, det må absolut være muligt.
Jeg kender ikke konkret til en Marantz SACD afspiller; men den må som alle andre CD afspillere have indbygget sig egen DAC, og dermed helt sikkert også et analogt sæt stereo OUT stik, og så er det jo bare at forbinde dette stereo out signal til en analog indgang på receiveren (f.eks. en AUX el.l. indgang).
En anden løsning kunne være at købe en ekstern DAC enhed, og lade denne dekode det digitale signal til et analogt stereosignal.
|
|
|
Du er gal på den her - i hvertfald delvis 
SACD er ikke kun afhængig af DAC'en, men aflæsningen af skiven sker også i "SACD mode". Altså skal SACD "frakobles" i både transport og DAC. Jeg ved med sikkerhed at ikke alle SACD maskiner har den "frakoblings" funktion. __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2009 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er det med kopiering af 2-ch lydsporet fra sacd-skíven (og ja jeg har betalt med sacd-pladerne)?
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 08 Marts 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
nicoleif skrev:
| Hvordan er det med kopiering af 2-ch lydsporet fra sacd-skíven (og ja jeg har betalt med sacd-pladerne)? |
|
|
Hvad mener du? SACD er ikke ja bare SACD. Der er mange varianter, og der findes f.eks. både 2- og 5-kanal SACD skiver.
Sker aflæsningen i "SACD mode", så er det selvsagt SACD signalet du høre og/eller får kopiret.
Læs her for at få et godt indblik i teknikken bag SACD. __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg spurgte på var hvordan man kopiere DSD stereo sporet fra en SACD. Mener at have læst i tidligere tråde at dette godt kan lade sig gøre. Kopieringen skulle så gerne resultere i en lydfil der kan afspilles via SB3, stereoforstærker og ekst. DAC!
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 09 Marts 2009 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
nicoleif skrev:
| Hvordan er det med kopiering af 2-ch lydsporet fra sacd-skíven (og ja jeg har betalt med sacd-pladerne)? |
|
|
Hvad mener du? SACD er ikke ja bare SACD. Der er mange varianter, og der findes f.eks. både 2- og 5-kanal SACD skiver.
Sker aflæsningen i "SACD mode", så er det selvsagt SACD signalet du høre og/eller får kopiret.
Læs her for at få et godt indblik i teknikken bag SACD. |
|
|
Interesant med linket i artillen til firmaet i Svejts der lever kits til forskellige DVD/SACD afspillere to output kan leveres via en coax digital udgang. Det kunne være interersant om nogen havde prøvet dette.
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
nicoleif skrev:
| Det jeg spurgte på var hvordan man kopiere DSD stereo sporet fra en SACD. Mener at have læst i tidligere tråde at dette godt kan lade sig gøre. Kopieringen skulle så gerne resultere i en lydfil der kan afspilles via SB3, stereoforstærker og ekst. DAC! |
|
|
Ja, det ville i høj grad være interessant, men så vidt jeg ved findes der ingen drev til en PC der kan læse DSD informationen, kun den normale CD Red Book information på hybride SACD discs.
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
SACD spor kan læses med en DVD drev. Det er faktisk en DVD drev der sider i min Marantz SA15...
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |