| Forfatter |
|
detsortehul Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 08 Marts 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg er på udkig efter et sæt brugte højttalere.
Mit spørgsmål i forbindelse med dette er: Hvor gamle må de være?
Jeg er faldet over flere fine højttalere, men nogle har eks. 8 år på bagen. Jeg kigger efter højttalere i prisklassen 10.000kr og kan derfor være rimelig sikker på at de ikke har fået tæv på et kollegieværelse, da de jo har været pænt dyre fra ny.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 08 Marts 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis højttalerne er blevet behandlet ordenligt er 8 år intet. Som regel er det ophænget der mørner, og det sker typisk indenfor 10-15 år hvis højttaleren har skumophæng. Hvis den er med gummiophæng kan den sagtens spille i op til 30 år.
|
| Til top |
|
| |
Morten014 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1151
|
| Sendt: 08 Marts 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine højtalere er fra perioden mellem 1984-1989, for 3 år siden fik de skiftet ophæng og spiller nu som ny igen  . Hvis bare de er i god stand er alderen ligegyldig  Mvh. Morten.
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 09 Marts 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten014 skrev:
, for 3 år siden fik de skiftet ophæng og spiller nu som ny igen
|
|
|
Kan du huske, hvad du gav for at få dem begge renoveret? Det skal jjo oveni budgettet. __________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 09 Marts 2009 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
detsortehul skrev:
Hej, jeg er på udkig efter et sæt brugte højttalere.
Mit spørgsmål i forbindelse med dette er: Hvor gamle må de være?
Jeg er faldet over flere fine højttalere, men nogle har eks. 8 år på bagen. Jeg kigger efter højttalere i prisklassen 10.000kr og kan derfor være rimelig sikker på at de ikke har fået tæv på et kollegieværelse, da de jo har været pænt dyre fra ny. |
|
|
Det er svært at generalisere. Hvilke højttalere er der tale om? Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Morten014 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1151
|
| Sendt: 09 Marts 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thulemanden skrev:
Morten014 skrev:
, for 3 år siden fik de skiftet ophæng og spiller nu som ny igen
|
|
|
Kan du huske, hvad du gav for at få dem begge renoveret? Det skal jjo oveni budgettet.
|
|
|
Hej, Det var den tideligere ejer der gjorde det, før jeg købte dem. Han sagde ikke noget om hvad det havde kostet ham, men det er udført hos Sun Audio som har godt styr på at renovere de gamle Snell modeller. Hvis man har mod på det kan det også sagtens laves selv, ved at købe et kit (sørg for at finde et originalt, ellers ødelægger man den fine snell lyd) f.eks.: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&Item=300 055146600&Category=3276Her er en guide hvis man skulle få lyst: http://www.decware.com/newsite/refoam.htmDette eksempel gælder kun for Snell E højtalere, men man kan sikkert lave det med andre højtalere også såfremt man får fat i det rigtige kit. Mvh. Morten.
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 09 Marts 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil sige at der er 2 ting man skal være specielt opmærksom på:
1) kantophæng i skum (det er også skrevet lidt længere oppe) de forvittrer simpelt hen med tiden, godt hjulpet påvej af sollys og cigaretrøg. Hvis gummiophæng er behandlet pænt kan de holde meget længere end skum, skal dog siges at de også kan tørre ud og få små revner med tiden.
2) Kondensatorer i delefilter kan til tider også trænge til udsjiftning hvis de har mange år på bagen, specielt dem der ligner "bolcher".
3) Jeg vil ikke sige at der en aldersgrænse for højtalere så længe de bliver behandlet pænt og ikke står for meget i solen og ikke står for fugtigt og ellers har levet et nogenlunde "stabilt" liv. Selvfølgelig skal man stadig lige huske ovenstående og da højtaleren jo dels er mekanik og dels er elektronik så er der slid med tiden.
4) Brug den sunde fonuft og prøvelyt og test så meget du kan inden køb 
Mvh. Henrik
EDIT: Sgu flot at jeg skriver "2" ting og nævner 4  __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
| Til top |
|
| |
detsortehul Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 09 Marts 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|