Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 21:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ombyg af båndoptager -> iPod højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Hey alle
Jeg har fundet en herlig gammel hvid og lyserød Panasonic radio/båndoptager. Jeg vil gerne tilføje en indgang til den så jeg kan sætte min iPod til og spille musik derfra gennem båndoptagerens forstærker og højttalere. Nu har jeg skilt den ad og prøver at gennemskue hvordan den er sat sammen, men det er ikke så nemt. Som jeg ser det er der tre muligheder for at tilføje en indgang:

1. Der sidder en indgangsvælger hvor man kan skifte melem bånd/fm/am. Her kunne jeg fjerne am-tilslutningen og sætte iPod'en til i stedet.
2. Jeg kan sætte iPod'en direkte på volumen pot'et.
3. Jeg kan fjerne tonehovedet fra båndoptageren og tilslutte iPod'en der hvor det normalt sidder.

Jeg hælder mest til løsning 3 da tilslutningerne i løsning 1 og 2 bliver meget svære at gennemskue hvordan hænger sammen. Men hvordan er signalet der kommer ud af et tonehoved i sammenligning med det der kommer ud af en iPod? Er det ligesom med en pick-up hvor bassen skal forstærkes? Eller er det bare meget svagere?
Har i andre forslag til hvordan jeg kan gøre det? Jeg vil gerne beholde radiofunktionaliteten.
Jeg er godt klar over at der findes utallige iPod-docks/højttalere til ingen priser, men jeg gør det her for fornøjelsens skyld, så de har ingen interesse.

Mvh. Morten

Til top Vis MortenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenJ

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Ku du ikke bruge sådan en her;

http://www.avxperten.dk/ipod-tilbehoer/itechline/mp3-fm-tran smitter.asp?gclid=CLSo9sL-lZkCFaMU4wodsCbUbA

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Ku du ikke bruge sådan en her;

http://www.avxperten.dk/ipod-tilbehoer/itechline/mp3-fm-tran smitter.asp?gclid=CLSo9sL-lZkCFaMU4wodsCbUbA

mvh

Som jeg skrev i mit indlæg gør jeg det fordi jeg synes det er spændende, ikke for at finde en nem løsning. Men ellers tak.

Morten

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Ok...1 og 2 kan du prøve...glem 3...den er alt for følsom. Lad os høre hvad resultat du får.

mvh

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hmm ok. Det hele er lavet på et meget rodet print så det er utroligt svært at gennemskue hvad der er hvad. Er der ikke en måde man kan dæmpe signalet fra iPod'en så det passer til signalet fra tonehovedet?

Ellers må jeg lige prøve at poste et billede af kanalvælgeren, så kan det være du/en af de andre kan fortælle mig hvordan det hænger sammen.

/Morten

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

1. er måske til at komme til...arghh jeg mente 2...det der med at dæmpe tonehoved-ingangen...njaa..jeg ved sgutte om den er gangbar. Du kan prøve med 100 ohm parallel og så nogen kilo ohm i serie.

mvh

EyeOfBeauty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Hvilket stik vil du bruge til at forbinde din ipod til dit "projekt" - tror det er et endnu større problem at finde et løst ipod stik for ikke at tale om at skulle forbinde det korrekt også. Har du en fortegnelse over stikket på en ipod - for sådan et skal du vel bruge???

Hilsen EyeOfBeauty

Tror du slår for stort et brød op - men det skal da blive spændende at følge dit projekt!
Til top Vis EyeOfBeauty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EyeOfBeauty

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

1. er måske til at komme til...arghh jeg mente 2...det der med at dæmpe tonehoved-ingangen...njaa..jeg ved sgutte om den er gangbar. Du kan prøve med 100 ohm parallel og så nogen kilo ohm i serie.

mvh

Tak, det vil jeg prøve. Har dog ikke tid mere i dag, får lige taget et par billeder en af dagene som jeg kan poste.

>> EyeOfBeauty: Jeg vil bare bruge et alm. minijack, og altså bruge hovedtelefonudgangen på iPod'en.

Hmm, nu jeg tænker over det, så kan man vel egentlig bare sætte kablet fra iPod'en direkte på indgangen til forstærker-chippen, kan man ikke? Jeg kender navn og specifikationer på den. Så kan man styre volumen direkte fra iPod'en.

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Det er denne chip der benyttes. Hvis jeg tilslutter iPod'ens ene kanal til ben 5 og den anden kanal til ben 8 og jord til jord, og så eller sørger for at der ikke er andet input, ville det så kunne fungere?

/Morten

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

MortenJ skrev:
Det er denne chip der benyttes. Hvis jeg tilslutter iPod'ens ene kanal til ben 5 og den anden kanal til ben 8 og jord til jord, og så eller sørger for at der ikke er andet input, ville det så kunne fungere?

/Morten

Det vil jeg ikke anbefale. Det giver nok DC-problemer, så du risikerer at ødelægge både IC og i værste fald din Ipod.

Den bedste og sikreste løsning er på volumenpotmeteret.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Arg, forbandede overspringshandlinger. Nå, i stedet for at lave lektier, har jeg nu taget et billede af volumenpotmeteret:

Det er det med seks ben. Det lader til at det er den bedste måde at slutte iPod'en på. Men hvilke ben er så hvad? Jeg har prøvet at søge på det nummer der står på potmeteret men der kommer ikke noget frem. Jeg har også prøvet at måle modstanden mellem de forskellige ben men der er ikke rigtig nogen sammenhæng. Og skal den tilsluttes før eller efter potmeteret?

/Morten

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Uff ...den var sgu svær...kan du finde 2 ben som er stel?

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Uff ...den var sgu svær...kan du finde 2 ben som er stel?

Hmm, mon ikke de store ben på siderne er jord? I så fald ser det også ud til at ben 2 og 3 fra venstre er jord, da de er forbundet på den anden side af printet.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Kan du måle fra støtte benene til de øvrige ben og finde 2 som koblet sammen med støtterne...det burde være stel...nå Ok det ser ud til du mener 2-3, desværre giver det ikke mening. Jeg skal lige se om jeg har sådan et potmeter så jeg kan gennemskue det.

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Ja, ben 2 og 3 er koblet sammen med støttebenene, så de er vel stel. Ben 1 og 4 måler det samme til stel når man drejer pot'et, mellem 0 og 30kOhm. Ben 5 og 6 måler også det samme til stel, men det er mellem 20 og 30kOh. Der står at der er et 50kOhm pot.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Så tror jeg du kan prøve at koble dig på med stel og input på 5-6 , men husk det er på eget ansvar også hvis det hele springer i luften.

mvh

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Ja, og hvis det ikke virker må det vel være 1 og 4? Der er ikke så mange andre muligheder. Men virker det ikke lidt fjollet at lave 4 ben til stel på et potmeter? Jeg prøver mig frem, det kan ikke gå værre end galt.

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Fedt, det virkede på ben 5 og 6. Og ben 5 og 6 er før volumen pot'et, så man kan bruge det til at kontrollere volumen. Jeg har tænkt mig at frakoble motoren og så bruge bånd-indgangen til iPod'en, så skal man også trykke play-knappen ned for at tænde den. Men hvad sker der så hvis der bliver spillet fra radioen og iPod'en på samme tid? Bliver signalerne bare blandet eller er der noget der brænder af?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Nemlig ..det jeg regnede ud med 5-6 er at du nu er koblet på som de ovrige  kilder dvs. tværs over potmetret og ud af potmetret er 1-4  går til amp.  Og ja det bliver bare blandet samme...der brænder ikke noget af.

mvh

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Fedt, fedt. Tusind tak for hjælpen, tube mania og jer andre. Nu skal jeg bare lige ud og købe et stik og bore et hul så jeg kan sætte det pænt sammen. Så tror jeg den kan få lov at agere computerhøjttaler indtil det bliver sommer og den kan komme med i parken. Jeg uploader lige et par billeder af det endelige resultat når det er færdigt.

/Morten

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum