| Forfatter |
|
KristianW Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Sideløbende med denne tråd og denne tråd har jeg et spørgsmål mere til forberedelsen inden jeg skal ud og lytte til potentielle nye højttalere. Jeg er ret novice på området og ved egentlig ikke hvilken "type lyd" jeg er til, da jeg ikke har ejet et par ordenlige højttalere i mange år. Men det skal der gøres noget ved nu (inden for mit budget). 
I den forbindelse vil jeg meget gerne høre jeres anbefalinger til hvilke musiknumre jeg bør tage med, når jeg skal lave lyttetest af højttalere og hvorfor.
I må meget gerne skrive:
- Kunstner
- Nummer
- Album
- Genre
- Og ikke mindst, hvad der gør lige præcis det nummer godt til at teste højttalere med og evt. hvilke passager (tid) som man specielt bør lægge mærke til. Her tænker jeg på om det er til at teste mellemtone, diskant, bas, stereoperspektiv, håndtering af kompleks musik og hvordan evt. svagheder vil komme frem under det givne nummer hvis højttalerne ikke håndtere opgaven korrekt m.m.
Så kan jeg se om jeg allerede har CDerne eller om jeg skal starte med at shop'e CDere inden jeg aktivt går på højttalerjagt.
Alle genre er velkomne, eneste krav er at de findes på CD og stadig kan erhverves. 
Jeg syntes ikke jeg har fundet en sådan tråd herinde endnu, men måske jeg bare ikke har søgt på de rigtige nøgleord?! I så fald håber jeg en venlig sjæl vil linke mig frem til rette sted hvis det allerede eksistere.
På forhånd, endnu en gang tak for god hjælp. __________________ Kristian
|
| Til top |
|
| |
KristianW Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilægsspørgsmål.
Vil afspilleren der benyttes have stor betydning for lyden også, når jeg skal prøvelytte?
Jeg kan huske da jeg i sin tid købte min første rigtige CD afspiller (Denon DCD 1290), så var der noget af musikken (slaginstrumenter) som simpelthen ikke kunne høres, når samme musik blev afspillet på samme forstærker og højttalere, men på en mindre Denon CD model.
Hvordan vil f.eks. en Pioneer BDP-LX71 klare sig musikalsk i forhold til min aldrende Denon CD afspiller? Vil den være meget bedre eller lige så god eller dårligere, og skal man op på f.eks. en BDP-LX91 for at få markant bedre lyd? Eller vil i slet ikke anbefale en DVD afspiller til musik-stereolytning? __________________ Kristian
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er noget af det, som jeg plejer at teste med:
Bo Stief Dream Machine: Heart, albumtitel ukendt; Dybbas og dynamik
Sorten Muld: III, f.eks. nr. 3,5,6,9; Dybbas
Pink Floyd: The Wall, hele pladen; Dynamik, detaljer, stereoperspektiv
Sara K: Waterfalls, hele pladen, dynamik, bas, detaljer
Tracy Chapman, diverse plader, dynamik
Blue Junction: Junction shullfe, albumtitel ukendt, detalje, dynamik, steroeperspektiv
Og selvfølgelig Anders Trentemøller, diverse, dybbas
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ikke anbefale en DVD til 2 kanals lyd.
Der er stor forskel på CD-afspillere, og som så ofte set før, er der ofte en tydelig sammenhæng mellem pris og kvalitet. Jeg har eksempelvis skiftet en Sony ES model ud med en Audia og lyden er bare blevet meget bedre på alle områder.
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er selv ret begejstret for at bruge Trentemøller's musik til test, da det som regel er ret komplekst og stiller store krav til højttalerens dynamik og rum.
Jeg bruger selv følgende numre fra "The Last Resort" albummet: - Always Something Better - Miss You
Og fra "The Chronicles" albummet bruger jeg typisk: - The Forest - Klovn: McKlaren (Trentemøller Remix) - Gush - Rykketid
Når jeg skal teste vokal, bruger jeg typisk Norah Jones eller Katie Melua. Specielt nummeret "The Nearness of You" fra Norah Jones' "Come Away With Me" album er godt.
Jeg kunne godt nævne flere numre, men det er dem jeg bruger mest, når der skal testes med elektronisk musik og jazz.
|
| Til top |
|
| |
KristianW Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dine bud på musik.
Hvis mit max budget er 14.000,- for Blu-ray og CD afspiller. Er en Pioneer BDP-LX91 et bedre valg end f.eks. en Pioneer BDP-LX71 og så en seperat CD afspiller til omkring de 7-8.000,-? __________________ Kristian
|
| Til top |
|
| |
KristianW Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Katie Melua er det der spilles 9 ud 10 gange der hjemme for tiden, så det er klart noget jeg vil bruge.
Har hørt lidt trentemøller, men siden i begge anbefaler det, vil jeg da gå ud og kigge nærmere på hans albums. __________________ Kristian
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kristian
Jeg vil også anbefale dig at lytte til Katie Melua, Dire Straits og Tracy Chapman. Skal det være helt ekstremt, sætter de fleste af Trentemøllers numre dog godt gang i membranerne.
Mit foretrukne reference nummer er - og vil formodentlig altid være Dire Straits - Money for Nothing.
__________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |