| Sendt: 14 Marts 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Stanley skrev:
|
Jeg kan desværre ikke svare på dit spørgsmål, men hvad vil du dog beskytte dem mod ?
Jeg mener jo at man skal undgå at klæbe noget på sine cd´er.
|
|
|
Det er jo siden modsat datasiden der er sart. Så tekstsiden er dén man skal beskytte.
|
|
|
Det har du delvist ret i. Skivens informationslag ligger tættest på tekstsiden, så den side er mest sårbar overfor dybe ridser. Den blanke side er derimod den der skal gennemlyses af laserstrålen, så den er mest følsom overfor snavs og lignende. Jeg tror dog ikke at han har tænkt sig at klæbe noget på datasiden. 
Men det var nu ikke det jeg mente med mit spørgsmål. Hvis man opbevarer sine cd´er ordentligt og kun berører dem på kanten, har de normalt ikke brug for beskyttelse. Mine cd´er ser stadig ud som da jeg købte dem også dem der er over 20 år gamle og ofte spillede. Derfor spurgte jeg for at høre om han måske brugte sine cd´er til noget der gør dem specielt udsatte og derfor har brug for ekstra beskyttelse. Når jeg mener at man ikke skal klæbe noget på sine cd´er skyldes det at jeg har set for mange uheldige eksempler på hvad det kan medføre. Især i multidisc systemer som oftest bruges i kombianlæg og autoradioer kan disse labels være ødelæggende for mekanismen. Men også i andre afspillere mener jeg at de kan medføre øget slidtage hvis de ikke er monteret 100% præcist.
|