Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 18:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Forvirret omkring TP16 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Hej Alle!

Jeg er i besiddelse af en Thorens TD 320 med en TP16 tonearm monteret. Og jeg er meget i tvivl om justeringen af nåletrykket på denne arm. Jeg har en 2m red Ortofon pickup monteret på armen som gerne vil have et nåletryk på 1.8 g, men nu kommer vi til problemet. Hvilken af de to "skalaer" skal jeg gå efter?! Den øverste viser ikke de samme tal som den nederste og ved siden af dem er der små tegninger af en cirkel og en elipse, så jeg er noget forviret.

Håber at i kan forstå hvad jeg mener og forstå mit problem

Mvh. stineamalie
Til top Vis stineamalie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stineamalie

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har endnu ikke haft en arm med nåletryksskalaer på som man rigtig kunne stole på

Måske du kunne låne en digtal nåletryksvægt og prøve dig frem?

Jeg kan ikke huske hvordan det er med TP16 - er der ikke en manual til den enten på www.vinylengine.com eller www.theanalogdept.com sidstnævnte har et hav af thorens tips og triks sider

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Det med cirklen er til sfæriske pu'er, mens den anden er til eliptiske, og de to skalaer relaterer til antiskating. Muligvis er der en realtion til nåletrykket, men jeg ved ikke lige hvordan den er.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Ahhh! Jeg tror jeg har misforstået det hele med den arm, nåletrykket bliver vel styret af vægten i enden af armen, og antiskating er selvfølgelig skalaen hvor man kan skrue sig til forskellige.
Og husker jeg rigtigt  når antiskating og nåletryk nogenlunde skal være det samme? Og en helt anden ting, hvordan kommer man af med forvrængede stemmer og guitarer i de inderste riller af pladen? altså når nålen ikke sporer helt så godt som i den første del af pladen, og derved laver lidt unoder med høje toner og lyde?

Håber virkelig i forstod mig med det sidste...
Mvh. stineamalie

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Netop, altså det med indstillingerne.

Problemerne med lyden i inderillerne, har som regel to årsager. Den ene er en slidt pu, den anden er forkert indstilling.

www.vinylengine.com findes en manual til montering og indstilling af armen og pu'en i den. Du skal lige registrere dig, gratis, så kan du downloade den og se om du kan undgå at købe en ny pu.

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Hej Sund!

Jeg er medlem på vinylengine og analogdepth, dog har de kun manualen Thorens TD 320 mk II og jeg har "kun" TD 320. Jeg har læst manualen til den og der står det jo fint forklaret hvordan man netop afhjælper fænomenet, dog er jeg lidt i tvivl om man skal hæve eller sænke nåletrykket for at modhjælpe det og visa vie med antiskating. Men det kan vel anbefales at iføre sig et par høretelefoner så man ikke skal springe frem og tilbage hele tiden.
Bare for god ordens skyld, så har nålen kun spillet i højst 10 timer, så det er ihvertfald ikke den der er brok med.
Men i skal have tak for hjælpen, så må jeg bare igang i morgen med at lege.

Mvh. stineamalie

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 05:30 | IP-adresse registreret  

Jeg kan anbefale dig at invistere i en testplade, hvor der er et spor med forskellige modulationer i db.

ortofons havde to spor, et til lateral og et til horisontal sporing, den bruger jeg, for det første for du stillet det nåletryk som er nødvendigt for at din pu sporer ordenligt, og for det andet for du stillet din atiskating, som ofte for pu'en til at spore dårligt i inderrillerne.

Mener at high end sound har en fra et andet mærke, men sikkert ligeså god.

Ortofonen er i øvrigt direkte cut!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

Det er bedst at køre ret tæt på det anbefalede nåletryk men relationen mellem nåletryk og antiskating er kun vejledende - derfor kan du godt ende emd at køre med en antiskatingindstilling der fx lyde på 1 gram eller 2,5 gram til en pickup hvis nåletryk du har sat til 1,8 gram.
Når du monterer din nye pickup anbefaler Thorens noget der hedder overhang - det er hvor langt din nål skal rage forbi midten af centertappen - typisk et sted mellem 8 - 15 mm

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

@ R.B: Ja jeg har netop været på kæmpe jagt efter lige præcis den ortofon plade du omtaler, den er jo næsten lavet efter sheffield konceptet. Dog tror jeg sinus toner er lidt mindre interessante at hører på end trommer Men ja, jeg tror Ortofon pladen er vejen frem, da jeg for tiden bruger TopGun soundtrackets sidste nummer til at høre mig grem til mislyde...

@ r-l-b: Ja det kan være jeg simpelthen skal give hele armen en ordentligt justering efter bogen, dog vil jeg vente til jeg får fingre i en test plade af en art, helst den Ortofon. Pladespilleren er kun blevet gået i sømmene mht motor og rem, så det er nok påkrævet kunne man tænke sig.

Mvh. stineamalie

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Der er også en manual under Thorens der er specifik til armen, hvor alle mål osv er oplyst.

Det er, som r-l-b er inde på, de justeringer jeg hentyder til, altså dem der afgør hvor pu'en skal sidde.

Også r.p. er inde på det helt rigtige, en testplade. Fordi alle pu'er er lavet indefor en vis tolerence, er der altid små forskelle på dem, og der er en testplsde god til at finde de helt præcise justeringer til den enkelte pu.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Det er jo ik kun pick upperne der er lavet inden for en vis tolerance, antiskating justeringen er ik ret precis på de fleste arme, og vil man have 100% optimal sporing, så er det altså testpladen der må frem!

i forbindelse med fks koniskenåle/eliptiske er det yderst vigtigt. man henter faktisk det sidste vellyd frem her.

er pu/tonearmsresonansen meget lav, vil der ofte skulle nørkles meget med at få super sporing i begge kanaler.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes