Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 08:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Kan jeg forbedre oplevelsen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
elfernovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg søger igen lidt hjælp, og jeg vil starte med at forklare min situation samt hvad min bio består af.

Jeg startede for nogle år siden med at jeg blev fascineret af hifi- og hjemmebioverdenen. Jeg startede derfor mine
investeringer og udbyggede udstyret i løbet af et par år. Som det ser ud nu:

NAD T753 surround receiver
NAD T515 dvd afspiller
B&W DM-604S3 fronthøjtalere
B&W DM-602S3 baghøjtalere
Panasonic TH-37PX80
Samt en ældre Denon CD-afspiller.
DVD-afspilleren er forbundet til receiveren med et coaxial kabel, og til tv´et med et HDMI kabel.

For et par uger siden købte jeg så en PS3. Jeg havde ikke forudset, at jeg ville få mig en blu-ray afspiller - hvilket jeg er
træt af nu, hvor mit tv ikke er fuld hd. PS3´en er forbundet med et HDMI-kabel til TV´et og et optisk kabel til receiveren.
Jeg havde store forventninger til både lyd og billede på blu-ray, men disse er dog ikke blevet indfriet - derfor denne post!

Hvordan kan det være at jeg ikke oplever en mærkbar forskel på dvd og blu-ray? Er det simpelthen fordi mit tv ikke er fuld
hd, min receiver ikke understøtter de nye lydformater eller har jeg lavet en brøler i min installation og måden jeg har
forbundet mine apparater på? Vil en centerhøjtaler kunne forbedre lydbilledet hørbart?

Jeg håber, at I gider tage jer tid til at læse denne forholdsvis lange post, og komme med et par konstruktive svar :)

Til top Vis elfernovich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af elfernovich

6000JGA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Din opstilling af kabler er helt perfekt. Det er som du selv siger, din nad understøtter ikke de nye lydformater og! uden full hd er kvaliteten fra hd til blueray minimal.
Til top Vis 6000JGA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 6000JGA

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

At du ikke får meget bedre billede-oplevelse synes jeg lyder underligt. Jeg har kun 720p på min projektor og tv og synes der er utrolig stor forskel på DVD og HD-materiale. Sikker på der ikke er en indstilling på din PS3 som sender billede ud i SD eller lignende?

Mht. lydsiden giver det da meget god mening, at lyden er den samme? Du får jo kun sendt standard lydsignalet ud som du også har på DVD'er.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

elfernovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hvordan skal PS3´en opsættes for at give det mest optimale billedsignal?

Der kan være noget om det du siger angående, at lyden jo kun kommer ud som på DVD´er - det kan være en ny receiver
og en centerhøjtaler vil kunne gøre underværker - selvom det trods alt, må blive en temmelig dyr investering.

Kan du nævne et par blu-ray film med et godt billede?

Jeg har Pirates of the caribean 3, Resident evil 2 samt Master and Commander på blu-ray indtil videre.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Jeg er nok tilbøjelig til at give størrelsen af skærmen skylden. Det betyder ikke så voldsomt meget om du køre "standard HD" eller "Full HD" i opløsning. Begrænsningen ligger snarer i at du har for lille et billedareal til at udnytte det bedre billede optimalt. Hvor langt sidder du fra skærmen ?

Angående lyden så får du allerede bedre lyd, selvom du ikke har HD dekoder indbygget i receiveren. Hvis du tapper signalet via den optiske udgang på PS3'en og har sat den til bitstream, så får du et CORE signal ud, som ligger væsentligt over det "normale" dvd spor i kvalitet.

Centerhøjttaleren har egentlig størst udnyttelsesgrad i det øjeblik du ikke sidder midt for de to fronter. Det vil bl.a. sige, når du har gæster og ikke alle kan sidde i "sweet spot".

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

spinnetho
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Du kan i video output menuen på din PS3 vælge om den skal outputte 1080 istedet for 576 linier.

OG køb STRAKS en centerhøjttaler, den er den vigtigste højttaler i ethvert surround setup, den gengiver eks. det meste tale.

Til top Vis spinnetho's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spinnetho

elfernovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

Jeg er nok tilbøjelig til at give størrelsen af skærmen skylden. Det betyder ikke så voldsomt meget om du køre "standard HD" eller "Full HD" i opløsning. Begrænsningen ligger snarer i at du har for lille et billedareal til at udnytte det bedre billede optimalt. Hvor langt sidder du fra skærmen ?

Angående lyden så får du allerede bedre lyd, selvom du ikke har HD dekoder indbygget i receiveren. Hvis du tapper signalet via den optiske udgang på PS3'en og har sat den til bitstream, så får du et CORE signal ud, som ligger væsentligt over det "normale" dvd spor i kvalitet.

Centerhøjttaleren har egentlig størst udnyttelsesgrad i det øjeblik du ikke sidder midt for de to fronter. Det vil bl.a. sige, når du har gæster og ikke alle kan sidde i "sweet spot".

Jeg sidder ikke langt fra sweet spot - nok omkring 3 meter.

Hvad mener du, når du siger, at jeg skal tappe signalet og sætte den til bitstream? Sorry, at jeg ikke helt er med, men er det en indstilling jeg skal foretage på receiveren?

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

elfernovich skrev:

Så ville jeg nok flytte mig de tre meter, så jeg kom ind i spotten

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
elfernovich skrev:

kongebemærkning

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
Groove skrev:
elfernovich skrev:

kongebemærkning

elfernovich sidder og undrer sig nu, så hermed forklaringen: "Sweet spot" refererer normalt til den bedste plads foran skærmen, hvor man ser og lytter bedst - elfernovich har brugt udtrykket om selve skærmen, så vidt jeg kan se, derfor det morsomme i bemærkningen...

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Man burde helt bestemt kunne se en forskel på Blu-Ray og DVD på dit TV.

Det er rigtigt nok at TV'et måske lige er lille nok til egentlig at kunne retfærdiggøre Full HD materiale, men der bør stadig være en synlig forskel.

DVD's output er kun 578 linier der skal skaleres til 720p og Blu-Ray kommer i 1080p. Skaleringen nedad er bestemt mere præcis en opskalering. Måske du skal undersøge om din PS3 er sat til 1080p out.

Endeligt kan en kalibrering af dit TV gøre underværker.

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

spinnetho skrev:
OG køb STRAKS en centerhøjttaler, den er den vigtigste højttaler i ethvert surround setup, den gengiver eks. det meste tale.

Det er da noget af et postulat!

Jeg vil til hver en tid vælge at anskaffe en subwoofer før en center-højttaler.

Centeren har som andre rigtigt skriver først sin egentlige berettigelse når man sidder langt ved siden af sweetspot.

elfernovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

greve skrev:

jkjaers skrev:

Groove skrev:
elfernovich skrev:

kongebemærkning
elfernovich sidder og undrer sig nu, så hermed forklaringen: "Sweet spot" refererer normalt til
den bedste plads foran skærmen, hvor man ser og lytter bedst - elfernovich har brugt udtrykket om selve skærmen, så vidt
jeg kan se, derfor det morsomme i bemærkningen...

Hov - det var en svipser. Jeg sidder selvfølgelig cirka 3 meter fra skærmen plantet godt og grundigt midt i sweet spot

elfernovich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

Jeg er nok tilbøjelig til at give størrelsen af skærmen skylden. Det betyder ikke så voldsomt meget om
du køre "standard HD" eller "Full HD" i opløsning. Begrænsningen ligger snarer i at du har for lille et billedareal til at udnytte
det bedre billede optimalt. Hvor langt sidder du fra skærmen ?

Angående lyden så får du allerede bedre lyd, selvom du ikke har HD dekoder indbygget i receiveren. Hvis du tapper
signalet via den optiske udgang på PS3'en og har sat den til bitstream, så får du et CORE signal ud, som ligger væsentligt
over det "normale" dvd spor i kvalitet.

Centerhøjttaleren har egentlig størst udnyttelsesgrad i det øjeblik du ikke sidder midt for de to fronter. Det vil bl.a. sige,
når du har gæster og ikke alle kan sidde i "sweet spot".

Jeg sidder i skrivende stund og kigger på videoindstillinger på min PS3.
Under punktet BD/DVD Audio Output Format (HDMI) kan jeg vælge mellem Bitstrøm, som du nævner og Linear PCM.
Tidligere var den indstillet til Linear PCM, og når jeg nu vælger at skifte til Bitstream skriver den: "Hvis du vælger (Bitstrøm)
vil nogle dele af audio fra BD måske ikke blive afspillet"
Er det noget jeg skal være ligeglad med? Og skulle jeg få en bedre lyd ved at vælge Bitstream her i stedet for Linear PCM?

Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Det skal du ikke ligge så meget i. Når du bruger optisk, kan du jo alligevel ikke få det fulde signal.
Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:
spinnetho skrev:

Det er da noget af et postulat!

Jeg vil til hver en tid vælge at anskaffe en subwoofer før en center-højttaler.

Centeren har som andre rigtigt skriver først sin egentlige berettigelse når man sidder langt ved siden af sweetspot.

Det kommer lidt an på.. Hvis man ellers synes lydbilledet er centreret er der ikke behov for en center-højtaler. Hvis man, som du skriver, sidder forskudt fra sweetspot eller der er flere der lytter, vil det være en god idé.

Har lige nydt Eric Clapton's Live On Tour 2001 koncert. Jeg var nødt til at checke hvorvidt om outputtet nu var stereo eller 5.1. Lyden i stereo var faktisk så "bang on" i stereo at min center i dette tilfælde var overflødig.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

hvis du endelig skal skifte noget af udstyret er receiveren nok den første jeg ville bytte ud. Jeg havde selv en T763 og kan sige mange gode ting om den, men hvad surroundgengivelse angår er det ikke den bedste.

Men ja, du skal indstille din PS3 til bitstream, det giver i de fleste tilfælde bedre lyd fra BD end DVD, da bitraten på både DD og DTS kan være højere. Enkelte film er dog indspillet med max bitrate på DVD og lyden er derfor den samme. 

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 03:42 | IP-adresse registreret  

Såfremt du ikke kører med en center, skal din receiver i det mindste indstilles til at køre uden. Ellers sender den ikke centerlyden ud i de to fronter, og så mister du lyden fra centerkanalen.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 04:50 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også mene der er noget HELT galt hvis du ikke får en forbedring i billedkvalitet. Jeg sider med en lille 22" og der er virkelig stor forskel på HD materiale i forhold til DVD.
På lydsiden vil du ikke mærke de store forskelle da mange af lydsporene på dvd og bluray er ens når man kører optisk. Er enkelte dvd produktion med DD5.1 i meget lav bitrate hvor fuld bitrate bør gøre en hørbar forskel, men det er ikke noget jeg ville forvente på mange produktioner.

Edit: På ps3'en burde du have sådan en skærm her Og du burde så sætte den til 720p. Håber det hjælper.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Citat Ney: "Jeg sider med en lille 22" og der er virkelig stor forskel på HD materiale i forhold til DVD"

Sidder du med næsen oppe i skærmen? Jeg siger ikke, at du ikke oplever forskellen - men, skyldes den virkelig forskellen mellem alm. DVD & HD?

Angående lyden, tror jeg, at man skal op på et ret højt kvalitetsniveau for at det giver en forskel.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes