Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 22:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Endnu en pladeplov. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har været på indkøb og anskaffet mig en pladespiller mere. Har i forvejen en Rega Planar 2 plint, med en SME Series III arm, nogen ville måske sige at det er blasfemi og erstatte Rega-armen med en SME, men havde den i gemmerne og satte den på mens jeg laver noget Oregin Live mod. på RB250 armen.

Spillen jeg har anskaffet er JVC´s QL-Y5F fra 1980!. Det var såvidt jeg ved JVC´s topmodel det år, den er direct drive og fuldautomatisk, og stor som bare hel.... øh hunden, havde nær aldrig fået den på plads  i mit hjemmebyggede rack. Armen er fuldt elektrisk, Anti skating, Tracking force og Q dampning er styret elektrisk.

Her er lidt billeder:

Skal have dæmpet plinten og evt. skiftet fødderene. Bruger man stadig modellervoks til dæmpning?

P.S: Der fulgte To pickupér med til prisen, en -ortofon VMS 20E MK II og en JVC Z1 EB, nok den orginale pickup.

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Det må jeg nok sige, den ser yderst interessant ud. Er plinten massiv?
Og kan du ikke smide nogle større billeder op af armen? Især armbasen er da speciel.

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Plinten er ikke massiv, skal have dæmpet den måske med biotumen, eller hvad det hedder.

Jeg bliver jo sablet ned hver gang jeg smider billeder op der er lidt store....... piv

men siden det nu er dig sveske, tør jeg godt

Lidt flere pics.

fingerskruen er til VTA

tonearmen er med udskiftelig headshell

kassen på armen huser alt det elektriske til styring af armen, knapperne giver vist sig selv

hullet man kan skimte i armbasen, under VTA skruen, er til Leadin: justering af hvor armen sænkes ned på pladen.

håber det er tilfredsstillende

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

VMS 20E MK II er vist en ret så OK PU fra dengang (hvis gummi-ophænget da ikke er kollapset). Den lyder bedst hvis du kan belaste den med ca. 400pF kapacitans. Kan nøjes med 1g VTF. Men vær lige ops på om de aldrende pick-upper er OK - ellers kan det gå ud over vinylen.

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

du kan gå op til 800 pix i bredden - er der nogen der sabler dig for billeder mindre end det er de bare misundelige sure mænd med meget små skærme 

Mastic sanitets kit er rigtig godt - det klæber bedre end modeler voks og det bliver aldrig hårdt - det er dyrt at købe i små ½ liters dåser i byggemarkeder men kender du en vvs mand kan han sikkert skaffe dig en 5 eller 10 kgs spand billigt og så kører det for dig

Flot pladespiller i øvrigt

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Tak Rlb  jeg syntes osse den er ret flot, og at den så spiller godt osse er jo kun endnu bedre.

Krensler, jeg har allerede været på Lp gear´s hjemmeside og bestille en ny nåleforsats til Ortofonen  JVC´en tror jeg ikke kan mere, og har ikke lige haft held af at find en ny nåleforsats til den....

EAS will rise again...

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Hej edge.

Det må så være denne her?

Ellers kunne du få en ægte original til lidt mere hos Williamthakker i Tyskland.

Men på den anden side: Hvis det vitterlig er en original-nål så har den også ligget i mange mange år...

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

fandt faktisk en i danmark, så behøver slet ikke sidde spændt ved brevsprækken...!

EAS will rise again...

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

edge skrev:

Plinten er ikke massiv, skal have dæmpet den måske med biotumen, eller hvad det hedder.

Jeg bliver jo sablet ned hver gang jeg smider billeder op der er lidt store....... piv

[klip!>

håber det er tilfredsstillende

Meget.
Mht. billederne, så er det, som r-l-b siger, tilladt at poste fotos op til 800px i bredden. Vil du bruge større billeder end det,
kan du linke til dem i stedet. Hvilken upload service benytter du?

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger imageshack

EAS will rise again...

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming

Fin spille, jeg tror ikke man får meget bedre værk inden for acceptable økonomiske rammer. Har adrig haft så meget fidus til de de tekniske arme, men lyder det godt - så er den ikke længere!

Ang billedopløsning, så er jeg rigtig glad for at bruge Microsoft powerToys der er en fin lille pakke småting. Den har en lille ting der er super nem til at resize billeder. Man højreklikker blot på billedet og så får man mulighed for direkte at vælge mellem et antal lavere opløsninger. Det rigtigt fede er, at man kan markere mange billeder og gøre det samme med hele stakken på én gang! Det er nem!

Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

Kenn L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hej, Det program fra Microsoft, PowerToys, som du beskriver kunne jeg godt tænke mig, men der er vist noget galt med linket, når man klikker på det!

Mvh. Kenn L

Til top Vis Kenn L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenn L

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Jeg synes helt klar det nemmeste er Photobucket.com. Man opretter en bruger, gratis, og så vælger man de billeder man vil
uploade og hvilke størrelse det skal have. 600 eller 800 osv. og så trykker man upload, og får en kode for hvert billede, lige
til at kopiere ind.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Har nu heller ikke problemer med billed uploading, fik bare verbale tæsk af en der åbenbart ikke har så hurtig en netforbindelse  

Det eneste jeg fortryder ved købet af denne pladespiller, er at jeg ikke købte den noget før! Mand sådan en fuldautomatisk er nem, i alt den tid man har rodet med remtrukne der altid smider remmen af, eller går istå når man sætter børsten på pladen, kunne man bare have trykket på en knap, og nydt musikken....

EAS will rise again...

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Den JVC er rigtig flot. Så må du jo sætte din REGA på pension. JVCen ser bedre ud og har sikkert meget mere brugervenlig betjening end REGAen. Tillykke med den.

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Marts 2009 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

edge skrev:

Har nu heller ikke problemer med billed uploading, fik bare verbale tæsk af en der åbenbart ikke har så
hurtig en netforbindelse  

Det eneste jeg fortryder ved købet af denne pladespiller, er at jeg ikke købte den noget før! Mand sådan en
fuldautomatisk er nem, i alt den tid man har rodet med remtrukne der altid smider remmen af, eller går istå når man sætter
børsten på pladen, kunne man bare have trykket på en knap, og nydt musikken....

Få en mellemjuler, så er der sgu ikke noget der går i stå pga. en børste smag og behag, jeg synes ikke der er meget
fidus i det fuldautomatiske.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
Jeg synes helt klar det nemmeste er Photobucket.com. Man opretter en bruger, gratis, og så vælger man de billeder man vil
uploade og hvilke størrelse det skal have. 600 eller 800 osv. og så trykker man upload, og får en kode for hvert billede, lige
til at kopiere ind.

Jep - det er nemt!

Jeg bruger det andet da jeg uploader til mit eget domæne. Men personlige websites er godtnok old hat. Der findes mange fede og gratis online muligheder! Nu virker linket.

Hvad spiller vinylploven sammen med?
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 19 Marts 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Quartz Locked Fully Automatic turntable (1980)

JVC QL-Y5F

Description

A top model from the JVC range, the QLY5F incorporates this company's version of the electronic tonearm using linear force motors.

Any vibrating system utilizing mass and compliance has a resonance point. Therefore, the same applies to the tonearm used in a turntable.

Tonearms now sold on the market possess a resonance frequency at around 5-10Hz. This resonance frequency has a great effect on the reproduction of middle and low frequency ranges.

In addition, warped and/or off-center records, and/or the external vibrations of it make the tonearm vibrate, thus resulting in a modulation of the sound groove signals when the sound groove is being reproduced.

The electro-dynamic servo tonearm employed on the JVC QL-Y5F has been developed to solve these problems.

The vibration speed of the tonearm is electrically detected and damped by the operation of the servo loop.

Specifications

Motor: coreless, DC type, FG servomotor

Drive system: direct drive

Speeds: 33 and 45rpm

Wow and flutter: 0.025% WRMS

Signal to noise ratio: more than 78dB

Platter: 310mm

Tonearm: Dynamic balance electronic servo controlled

Effective length: 245mm

Overhang: 15mm

Weight range: 14.5 to 24g (inc headshell)

Headshell weight: 11g

Height range: 42 to 48mm

Review

The QL-Y5F motor gave a fine set of results - state of the art in fact - and the high torque provided a rapid start up. The arm was geometrically well aligned, and unusually for an automatic it offered variable height and headshell tilt as well - £220 HiFi Choice 1984

Troede heller ikke jeg nogensinde ville have sådan en dj-spiller i huset, men den her er nu lige så fed som alt andet jeg har haft   JVC´en spiller sammen med en Kenwood KA-601 fra 1977, den er dælme dejlig

EAS will rise again...

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2009 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Nåe, der er nok en der har været et smut på vinylengine

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 20 Marts 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Så er der købt Sanitets kit, jeg købte 4,5kg så må vi se om det er nok. Købte det igennem mit arbejde, 195kr for 4,5kg så det kan man jo godt leve med. Vender tilbage med billeder af dæmpningen

EAS will rise again...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes