Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 04:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Dårlig akustik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
OscarMK2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Som tegningen viser har jeg et problem med bassen i min stue.

Når jeg sidder i "sweetspot" (og den "røde" zone) er der ALT for meget bass, det skal siges sofaen står helt op af bagvægen! (eneste mulige placering desv.)

I den "grønne" zone kan jeg knapt høre bassen... har forsøgt at flytte højttalerne ud i rummet, men ringe resultat.

Er klar over selve rummet og indretning ikke opfylder de basale krav til rumakustik, men det er ikke muligt at indrette meget anderledes desværre! Kan der gøres noget? tænker på bass traps eller lign.?

Tak for hjælpen.

Ps. skal lige have kringlet at uploade billeder...

Til top Vis OscarMK2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OscarMK2

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 03:18 | IP-adresse registreret  

Prøv med vinkling af højtalerne, så er der i hvertfald større chance for du undgår stående lydbølger der hvor du sider. Og hvis sofaen står HELT op af væggen (og derved dine ører) vil du altid fornemme mere bas da du sider der hvor lyden reflekteres.

Hvis du har et tykt ikke alt for stort tæppe liggende kan du prøve at nogle til at holde det op ad væggen bag sofaen mens du lytter og se om det hjælper. Dette er selvfølgelig ikke den bedste vedvarende løsning men det vil kunne give en indikation om lidt akustisk dæmpning ville hjælpe.

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 20 Marts 2009 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

Du kommer ingen vegne med vinkling. Basfrekvenser er på ingen måde retningsbestemte som øvre frekvenser er, jo lavere frekvens jo mere monopol karakter fra højttaleren. Til Ney: prøv at vend dine højttalere 180 grader - det får du ikke mindre bas af, men de øvre frekvenser forsvinder bare... Du kan flytte dem ud i stuen i hjørnet og spille ned af de to ben af stuen hvis du forstår hvad jeg mener. Ved at stille dem hvor du stiller dem laver du et meget lille rum for dine basenheder. Det kan umiddelbart lyde paradoksalt at det netop er bassen, som jeg fortæller ikke er retningsbestemt der skulle influeres mest af placeringen i den lille del af stuen. Det burde måske umiddelbart være de øvre frekvenser, men sagen er den at det er de bagudrettede baslyde reflekteret fra bagvæggen bag højttalerne du får forstærket sammen med de direkte lyde samt reflektionerne fra bagvæggen bag sofaen - netop fordi der ingen direktionalitet er i basfrekvenserne - mens de øvre frekvenser primært bliver kastet tilbage fra væggen bag sofaen og ud i resten af stuen. Bassen ryger jo som sagt ligeligt ud til alle sider fra højttaleren. Har du så ovenikøbet en bagudvendt basport for tæt på væggen hjælper det jo heller ikke på problemet. Men sig til konen at at du ikke bliver en "Happy Camper" før de står i den store del af stuen og ikke spiller symmetrisk mod lige vægge. Men eksempelvis står i hjørnet med en 45 graders vinkel mellem en streg trukket fra højttalerne og væggene der mødes i hjørnet. Du er faktisk priviligeret ved at have en stue der ser sådan ud. Du kan mindske reflektioner og room-modes ganske betragteligt i forhold til et rektangulært rum. Du må bare ikke stille dine højttalere der.... Prøv at flytte dem ud i det "store" hjørne og sæt en god plade på ...og husk blomsterne

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes