Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 18:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvilket mærke kassettebånd anbefales????? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
oink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Er stadig helt oppe på dupperne med båndoptager. Vor Sony TC-K790es blev godt solgt, og storebror TC-K970es blev købt. Igår spillede jeg rigtig meget bånd, synes der var stor forskel. Der var imponerende lyd på især DENON HD8S. Der var bund og fylde så det næsten gjorde ondt. Ved udmærket godt kilden (bibliotek-cd) har stor indflydelse. Men andre mærker...såsom maxell, agfa og basf...lyder også fine klare, men "tyndere". Disse er jern-bånd. Har chrombånd så meget større dynamik.

Sad samtidig og bladrede i en hifi-revy 1989, og kiggede på gamle fede sager. Under afsnittet med kassettebåndoptagere kan man se på flere af de viste maskiner, at de har bånd i som ligner formindskede spolebånd. Er der nogen som ved hvilke mærke der stod bag.

mvh og tak for hjælpen

Til top Vis oink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oink

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Marts 2009 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Undskyld mit spørgsmål og off topic......... Men hvad bruger man en kassettebånoptager til idag

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Marts 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Undskyld mit spørgsmål og off topic......... Men hvad bruger man en kassettebånoptager til idag

til at optage og gengive lyd på -  hvad forventede du ellers ?   

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

oink skrev:
........ Men andre mærker...såsom maxell, agfa og basf...lyder også fine klare, men "tyndere". Disse er jern-bånd. Har chrombånd så meget større dynamik.

synes egentligt også at de ægte chrombånd "lyder bedst" -  men metalbånd, a'la Denon HD-M har mere saft og kraft, uden det behøver at være mere korrekt lyd.

( Kører selv hovedsageligt med metal alligevel - da kassen ikke er tømt ;)

oink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2009 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Pierre skrev:

Lige mine ord. Hvor er det en flot maskine, wow.   MVH

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

oink skrev:
jan_stevns skrev:

Pierre skrev:

Lige mine ord. Hvor er det en flot maskine, wow.   MVH

den er da efter min mening nydelig ...   et lille kup fra dba .....

Sælger havde en båndmaskine, og et par bånd til salg for 250 kroner,   Et "par" bånd,  viste sig at være 72 stk blandet TDK MA  og  Denon HDM c90'ere -   om jeg var hurtigt ude af røret ??  Jep !

Thulemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Marts 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

>Hvilket mærke kassettebånd anbefales

Udvalget er jo ikke så stort mere. Selv fandt jeg kun to chromebånd: TDK og Maxell ellers jernbånd.

Fandt meget billige priser på TDK SA i Harrow Audio i UK

og Nierle Media Groups 5-pack

Ebay er håbløst fordi det mest er amerikanere, der ikke vil sende til EU.

Valget er efter smag og optagerens indstilling. Et værksted kan optimere din maskine til en given båndoptype.  Du kan jo prøve at google efter anmeldelser af begge.

Har selv lige skiftet min Nakamichi 600 ud til Nakamichi LX-5 for at optage direkte fra P2's klassiske torsdagskoncert. Hvad skulle ellers bruges? En PC vil jo sikkert hakke i det, når CPU'en går i gang med et eller andet som virusscanning eller defragtmentering og man kan næppe bruge den undervejs af samme grund. Desuden fylder digitale kvalitesfiler så umanerligt meget. Næh du - kassetten bør leve indtil der kommer en dedikeret harddiskenhed med et navigerbart display.

Renser man hovedet og gummirulle og afmagnetizerer hver søndag - så skal den kunne lyde fint i mange mange år endnu.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Marts 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Pierre skrev:

Ok lad mig omformulere. Hvorfor bruger man en kassettebånoptager, da der vel findes så mange andre alternativer.

Nu er det godt nok omk 15-20 år siden jeg havde min sidste båndoptager og jeg husker det ikke for noget godt. Båndsalat, dårlig lyd, irreterende at skulle spole osv.

Er det pga nostalagi eller noget helt andet. Jeg er virkelig helt blank over hvorfor nogle ville have kasettebånd idag  

(Undskyld for off topic, vist det er træls så bare sig til så spørger jeg ikke mere)

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2009 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Ok lad mig omformulere. Hvorfor bruger man en kassettebånoptager, da der vel findes så mange andre alternativer.

Nu er det godt nok omk 15-20 år siden jeg havde min sidste båndoptager og jeg husker det ikke for noget godt. Båndsalat, dårlig lyd, irreterende at skulle spole osv.

Er det pga nostalagi eller noget helt andet. Jeg er virkelig helt blank over hvorfor nogle ville have kasettebånd idag  

(Undskyld for off topic, vist det er træls så bare sig til så spørger jeg ikke mere)

trælst - næeh egentligt ikke -  

men hvis man kan finde en casettemaskine i fin stand, og dertil en stak bånd, hvorfor undlade at bruge det, bare fordi det er gammelt -

Uanset vi befinder os i det digitale år 2009,  kan de gamle analoge sager stadig følge med ;)

Jeg sidder da lige i skrivende stund,  og nyder de sidste 2 timer som StarSat radio var i live - det havde jeg optaget på spolebånd,  og forleden snublede jeg over 2 absolut fede båndmaskiner, der er i mint condition,  pånær capstanrem -  som jeg "tilfældigtvis" havde på lager.

OK -  Jeg er miljøskadet, som gammel radiomekaniker - men når man har tonsvis af god musik liggende på spoler fra 70'erne, og firserne - så lever Spolemaskiner, og casett-ditto'er stadig i mit univers ....

Bevares - jeg har da også en cd/hdd audio optager ....  til at optage dåsemusik på :)

Man kan da kun blive fascineret at at se sådan en herlig gammel sag trille - time efter time, efter time, efter time ...................

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Marts 2009 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Sådan en cassettebåndoptager er nu god til at indspille de CD'er fra biblioteket, så man har musikken indtil man lige finder CD'en i butikken til den rigtige pris.

Og lydkvaliteten er faktisk rigtig god, både min Sony TC-K990ES og min TC-K909ES gengiver meget tæt på CD kvalitet.

Jeg bruger primært Chromebånd, men også en del Metalbånd, for jeg har været så heldig at købe en del nye kassettebånd, så dem kommer jeg nok ikke til at mangle forløbigt.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Sendt: 22 Marts 2009 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid haft kassetebånd og det var det et af de første musik medier jeg ejede. Dels var det også i de gamle Commodore Vic20 /MSX Sony hit bit dage hvor programmer/spil var på kassetebånd, cartridges eller disketter som Commodore Amiga 600.

Bånd var der altid i de stereo anlæg jeg havde så bånd blev kun smidt ud når de ikke duede mere, hvilket var ret sjældent. I 2003 render jeg ind i min Beocord 9000 ganske tilfældigt men beslutningen var taget inden jeg forlod forretningen. Den var min.

Jeg blev ikke klogere på bånd men jeg var glad for Beocord 9000's lyd ved afspilning for selve det at optage gjorde jeg ikke noget i.

Sidste år 2008 købte jeg 2 TDK MA-XG90 via ebay for at teste metal bånd. Samtlige af mine bånd var Ferro eller Chrom men mest af det første. De TDK bånd viste sig at være frenragende og Beocord'ens optage evne med auto justering osv. ligeledes suverænt så var det bare at finde de bånd til fornuftig pris. Ikke 200kr. stykket som de går for på ebay.

Deal of the year 2008 blev så dette:

En gut i Struer som ikke anede hvad det var værd så 500kr. for samtlige 50 bånd. Jeg har stadig 9 kasser at tage hul på.

Jeg optager ikke så meget men da lyden er meget tæt på cd eller vinyl så er det nemmere end at skulle vende lp'er konstant. De nye genudgivelser af Metallica er dobbelt vinyl med en 2 numre på hver side.

Beocord 9000 er en del af Beolab 8000 systemet så beholdes for at gøre det komplet men bruges indimellem

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2009 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Thulemanden skrev:
......   og Nierle Media Groups 5-pack

Tak for tippet -   i 5 Pack er prisen da ok,  for TDK SA (Chrom)    ;)

-Jan

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

oink skrev:
Sad samtidig og bladrede i en hifi-revy 1989, og kiggede på gamle fede sager. Under afsnittet med kassettebåndoptagere kan man se på flere af de viste maskiner, at de har bånd i som ligner formindskede spolebånd. Er der nogen som ved hvilke mærke der stod bag.

Kan det være disse her, du har i tankerne ;)

det lå godtnok gemt langt væk i hukommelsen ;)

oink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2009 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
oink skrev:

Kan det være disse her, du har i tankerne ;)

det lå godtnok gemt langt væk i hukommelsen ;)

Bravo Jan, you are my man. Hvor er de nuttede.

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Kan man stadig finde nye Teac bånd?, ville se fedt ud i min Sansui D-550M

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

oink skrev:
Bravo Jan, you are my man. Hvor er de nuttede.

det var et rent tilfælde jeg faldt over dem -   er ved at skrive en lille artikel om optage/gengive medier gennem årene,  og faldt lige over billedet ...

Så gik den snørklede del af havregrøden i arbejde - "var der ikke en eller anden der havde....."

Thulemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2009 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Båndsalat skyldes nok mishandling af sin båndoptager eller dårlig kvalitet  Du skulle have købt en Nakamichi af kvalitet til at begynde med.  Du kan nå det endnu.

Skal du optage lyd fra radioen i broadcastingkvalitet fylder det dels en bondegård på din PC og tager mange CPU resourcer op, så du får kapacitetsproblemer. Og mange komprimerer så sin musik og mister hifi-kvalitet.

Desuden kan du ikke tage din PC med i bilen 

En PC til at gemme musik på og afspille på stereoanlægget er virkeligt klodset i praksis.

Det der mangler er en harddiskbaseret optager med stort display og gode navigeringsmuligheder med RCA/Phono-stik.

Thulemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

edge skrev:
Kan man stadig finde nye Teac bånd?, ville se fedt ud i min Sansui D-550M

Jeg har set flere til salg på ebay.co.uk. Søg på "teac cassette tapes"

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008
Lokalitet: Norge
Sendt: 05 April 2009 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Etter min mening lyder en CD bedre, når den er kopiert til en god kassette-maskin. I praksis anvendes kassetter til å kopiere LP-plater, da PC blir for upraktisk og gir for dårlig lyd (for mye endring av den originale lydkvalitet med analog signalkilde).

Idag anvender jeg to stk. Tascam fra den profesjonelle serie. De modeller jeg har er Tascam 122 MKIII til innspilling og Tascam 112R auto-reverse til daglig bruk.

Kom over et stort kvantum TDK metallbånd på eBay for noen år siden, regner at jeg har det jeg trenger i årene fremover. Sony, Maxell og Fuji er også gode merker.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes