| Forfatter |
|
J.Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 22 Marts 2009 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 22 Marts 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
køb to hoppebolde,du ved dem der hopper vildt højt, i en legetøjsforretning. Skær dem over med en hobbykniv og voila så har du god afkobling fra gulvet  __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 22 Marts 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også læst gode tests af det lyseblå/gule "elefant-snot" / "lærerklister " / "sticky-tack".
Man skal efter sigende ikke bruge mere end hvad der modsvarer 3 små klatter alá 1-kroner og så stille apparaterne ovenpå det. Giver god og stabil afkobling. Måske ikke verdens bedste afkobling - men på højde med mange ting der koster mange penge.
Du kan evt. google på stickytack.. mener det var på AVS-forum eller et af de andre store amerikanske hvor de testede.. - også set i tråd herinde mener jeg.
Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 22 Marts 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
J.Nielsen skrev:
| Og da vil jeg sikkert blive anbefalet det samme, men jeg synes personligt at det er hul i hovedet at give 299,- for en lille smule skumgummi. Jeg er på SU og har over en længere periode sparet sammen til en subwoofer. 299,- er mange penge for mig.
Findes der et billigere alternativ? Jeg ved at nogen har eksperimentert med brugen af bordskånere i kork. Eller hvad med almindelig hårdt skumgummi?
Nogle erfaringer ??? |
|
|
Du har fuldstændig ret - det er ikke en skid andet alm. skumgummi. Du har, ligesom så mange andre, været udsat for "HIFI-trylleslaget": Et almindeligt dagligdags produkt finder man en brug for indenfor hifi, og vupti...pludselig er det "højteknologisk og forsket i siden ruder konge var knægt og blablabla..." Hård skumgummi er sikkert fint.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et par favoritter.. på koblings-spikes/ cones og afkoblings-isolerings.gummi... fra en fed og sjov liste over "sparede penge" indenfor Hifi.:
V. Low Buck Tip
Toes!
I also found some
really affordable "tip-toe" products, again at the local discount store. This
time head for the sporting goods department. Look for archery Field Points. They are
2" long conical points with half an inch worth of 1/4’ by 20 thread on one end.
They come 10 to a package for about $3.00. They work anywhere you need a spike or a
tip-toe like under speakers, under speaker stands, under equipment. The 1/4" by 20
thread is pretty common and may even thread into the screw hole where your
equipment’s old foot did. But be careful not to strip this hole if it is not the
corresponding thread. Yeah, it’s value per dollar here, shoppers. None of this
over-priced; let’s get the affluent audiophile’s hard-earned scratch spoken on
these pages!
VI. Blu-Tack 90%
Off!
You’ve seen
it advertised for about $16 in audio stores and in the magazines. Blu-Tack, the re-usable
bonding compound with many uses, like coupling speakers to metal stands or anywhere spikes
or cones aren’t practical. It is a slightly gummy putty which is blue in color. All I
can figure is it must have been about five minutes to five on a Friday afternoon when the
guys in marketing came up with this name.
"Common
guys, it’s time to go"!
"Yeah, but
we still have to name this stuff so we can package it and sell it for 16 times what it
costs."
"Okay, so
let’s see, it’s blue and its tacky — how ‘bout Blue Tack?!"
"Cool. That
works for me, see you Monday!"
Get ready to go
yet again to — you guessed it — your local building supply store. Or, just make
a shopping list as you read to save trips and time. I found something called Fun-Tak
reusable adhesive at my local Hechingers. Guess what? It’s blue and it is packaged in
about the same quantity as the infamous Blu-Tack with only one big difference. It’s
$1.58 a package.
Anybody who tries
to tell you it isn’t the same stuff either doesn’t have a clue or is too busy
trying to sell you something. Either way, find someone else to talk to. The stuff is
identical and works great!
Kilde: http://www.positive-feedback.com/pfbackissues/0703/weaver.tw eakfest.7n3.html
Der er også flere tweaks som formodentligt virker mere end fint - og ikke koster ret meget. prøv det
Mvh. Offcourse
|
| Til top |
|
| |
J.Nielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det blev sådan en her: http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/subwoofer/dal i_concept_sub_subwoofer_lys_eg.htm
Og sælgeren var da til at have med at gøre. Han mente at der var en forskel på de skummåtter og andet tilfældigt skum. Det skulle være afstemt til bestemte frekvenser osv...Men han syntes at jeg skulle prøve det andet hvis budgettet var lidt stramt. Han kunne hverken be- eller afkrafte om der skulle være en hørbar forskel.
Kunne ikke lige finde noget billigt skum i lille mængde, men købte nogle bordskånere i IKEA. Kunne desværre ikke prøve det ordentligt af igår da det blev sent inden vi var hjemme og jeg fik sat den til osv. Men nu må vi se henover de næste par dage...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder spændende. Har selv nogle "VT-feet" som fulgte med da jeg købtre brugt sub - de er helt stille  og subben står stabil på mit trægulv, hvor netop bød afkobling skulle være bedre end hård tilkobling. Spikes vs. skum - hver deres fordele og ulemper. Skum afkobler og er godt på trægulv. Spikes tilkobler på lille areal, godt på ? hårde gulve?.. Som jeg oplever det er de fleste producenter ved at gå væk fra spikes. Der laves diverse "cones og kugler".. men også mange skum-fiduser. Prøv med det du har - og se om det spiller godt. Ellers.. så prøv at stille kalorius på en pude - den er bestemt blød og afkoblende.. er det ebdre, så brug mere / blødere skum. held og lykke med den nye sub og testningen heraf offcourse
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med alternative billige løsninger, er ofte at de ikke er beregnet på at bære tunge genstande, hvorfor de bliver flade og mister den afkoblende virkning efter et stykke tid.
F. eks. er liggeunderlag ofte ikke tæt nok i strukturen, til at det holder over tid.
Du kan evt. se og de du kan finde vibrationsdæmpende underlag fra maskinindustrien. Jeg ved det findes, men jeg ved ikke om det er billigere.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Under min pladespiller bruger jeg nogle hjemmelavede afkoblingsfødder á la SD fødder. De virker efter hensigten...
Jeg har lavet dem ud af en 5-kantet bide-ring til hunde. Dejligt hårdt gummi, som bliver ved med at være smidigt i meget længe. Jeg har bare skåret skiver af den, 3-4 mm. tykke. Til tungere genstande som ht og sub, kan man evt skære dem 5-8 mm. tykke og prøve sig frem, hvor mange der skal til, så de ikke bliver for meget deformerede - for så ryger noget af virkningen...
Meget hundelegetøj har en passende konsistens, så hvis du finder noget spændende i dyrehandlen, er det ikke dyrere end at man kan prøve sig frem...
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
| Meget hundelegetøj har en passende konsistens, så hvis du finder noget spændende i dyrehandlen, er det ikke dyrere end at man kan prøve sig frem... |
|
|
Sssshhhh...du må ikke sige det så højt, at HIFI-branchen hører det, for så er det pludselig højteknologisk gummi, der er gået MANGE MANGE forskningstimer i med deraf flg. 10-20 gange højere pris (HIFI-trylleslaget).
|
| Til top |
|
| |
yossi Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 394
|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vin propper kan også bruges..
og flamingo
|
| Til top |
|
| |
J.Nielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
yossi skrev:
|
Vin propper kan også bruges..
og flamingo
|
|
|
Jeg kan godt lide at du siger vinpropper. Mine bordskånere som er lagt under er nemlig lavet af kork ligesom vinpropper...
Og den med flamingo har jeg også selv tænkt på. Det koster jo ikke en bukket femøre, fik jo faktisk noget med gratis som lå ned i kassen sammen med subben...
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
vinpropper...det lyder bedst...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
bittermand skrev:
finlytteren skrev:
| Meget hundelegetøj har en passende konsistens, så hvis du finder noget spændende i dyrehandlen, er det ikke dyrere end at man kan prøve sig frem... |
|
|
Sssshhhh...du må ikke sige det så højt, at HIFI-branchen hører det, for så er det pludselig højteknologisk gummi, der er gået MANGE MANGE forskningstimer i med deraf flg. 10-20 gange højere pris (HIFI-trylleslaget).
|
|
|
Godt nok er det noget værre #¤%& at skære i. Spænd det f.eks. op i en skærekasse og tag den skarpeste kniv i skuffen og skær skiver i passende tykkelse...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
flamingo er for blødt til tungere emner som ht og sub, vil jeg mene..
Du kan f.eks. også klæbe 2 korkplader sammen med silikone og når det er stivnet hugge fødder ud med en af de dér metalforme til at prikke småkager ud med - eller et kort stykke metalrør... og en hammer...
Men den med hundebideting er altså også værd at afprøve 
|
| Til top |
|
| |
erlingm Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv et par dali 8008´r der har det med at gå i gulvet, prøvet først Med "magic skumgummi" uden at det hjalp en skid. Gik over i det lokale bygge marked og købte et par billige flise sten og satte dem på, det hjalp med det samme. Har spikes på højtaleren der så står på fliserne. Har tænkt på i det lange løb måske selv at støbe et på i cement, i en fed form! Håber du får det løst!!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingm skrev:
| Har selv et par dali 8008´r der har det med at gå i gulvet, prøvet først Med "magic skumgummi" uden at det hjalp en skid. Gik over i det lokale bygge marked og købte et par billige flise sten og satte dem på, det hjalp med det samme. Har spikes på højtaleren der så står på fliserne. Har tænkt på i det lange løb måske selv at støbe et på i cement, i en fed form! Håber du får det løst!!! |
|
|
Prøv at komme en god mængde silikone på undersiden af dine fliser....
|
| Til top |
|
| |
J.Nielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for alle idèerne!
Foreløbig bruger jeg kork og nu vil tiden vise om jeg skal fortsætte med det eller afprøve noget andet også...
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
|
Du kan f.eks. også klæbe 2 korkplader sammen med silikone og når det er stivnet hugge fødder ud med en af de dér metalforme til at prikke småkager ud med - eller et kort stykke metalrør... og en hammer...
|
|
|
Jeg har prøvet vådrumssilikone, som jeg støbe i alu koppen til fyrfadslys. Det var alt for blødt til mine højttalere på 50 kg. Efter en uge, var de helt flade.
|
| Til top |
|
| |