Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 07:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Bi-Amping af Yamaha RX-v1900 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
css74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2009
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Håber en eller anden herinde kan hjælpe mig. Jeg har netop købt en Yamaha RX-V1900 receiver og samtidig købt et sæt B&W 683'ere som fronthøjtalere. Jeg blev rådet til at bi-ampe fronthøjtalerne for at få ekstra styr på dem, og som sagt så gjort. Desværre er det første gang jeg prøver at bi-ampe, og resultatet er da heller ikke suceesfuld, for receiveren slår fra, når jeg skruer bare en smule op. Så hvad gør jeg forkert. Jeg har fjernet bøjlerne mellem terminalerne på højtalerne. Jeg har valgt på receiveren, at Surround Back skal bruges til bi-amp, og jeg har sikret mig, at der ikke stikker tråde ud fra kablerne som rører hinanden. Kablerne går fra Left på receiver til left højtaler og omvendt. Receiveren slår ikke fra med det samme, hvis jeg spiller lavt, så sker der ikke noget. Synes jeg har læst manualen igennem mange gange, men jeg kan ikke rigtig finde nogen løsning. I øjeblikket er der kun tilsluttet center og fronthøjtalere, da baghøjtalerne ikke er kommet endnu. Kablerne jeg bruger til højtalerne er Supra Ply 3,4. Hvis jeg bare tilslutter højtalerne "normalt" så spiller det uden problemer.

Håber der er én herinde, som kan hjælpe mig.

Mvh Claus
Til top Vis css74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af css74

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Hej..

Det lyder skidt. Umiddelbart, så tror jeg du korsslutter forstærken ved at føde flere at sine "egne" kanaler. Er du sikker på at "Surround back" kan konfigures som "biamp"?? Står det i manualen?

Systemet er som jeg kan se "Intelligent Assignable amplifiers for bi-amp or Front Presence connection". Om det betyder du kan konfigurerer systemtet på denne måde er svært at svare på. Umiddelbart vil jeg gætte på ovenstående betyder, at du kan tilslutte en front input, eller tilslutte flere amp bagpå med en AV-preamp? Det forbliver dog et gæt.

Er der en impedansomskifter bagpå? 

For at bruge Biamp, så kræver som udgangspunkt flere forstærkere. Det vil kræve din forstærker har flere Front udgange, så burde man kunne biamp med samme forstærker, og udnytte de kanaler den måtte have.

Kig selv på google og skrive "yamaha ....... og biamp". Der kommer lidt hits, dog uden jeg blevet klogere.. Digitaldelen ser spændende ud. Jeg håber din CD DVD er sluttet digitalt til ?

Mvh

css74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2009
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

RX-V1900'eren kan bi-ampes, og det står også beskrevet i manualen, hvordan, og på de anvendte terminaler bagpå, står der Surround Back/Bi-Amp, så det burde være idiotsikkert - men Yamaha har åbentbart ikke taget højde for mig  Jeg har sat impedansen til 8 Ohm, hvilket gøres i samme opsætningsmenu, som man vælger at surr. back skal bruges til bi-amp. Alternativet er 6 ohm, men det har jeg faktisk også prøvet og resultatet er det samme.

Selvfølgelig er dvd'en tilsluttet digitalt, sammen med Yousee HD-boksen. Har også købt Yamahas Bluetooth (YBA-10) modtager til at streame musik direkte fra min pc, men indtil videre må jeg sige at lydkvaliteten via Bluetooth ikke er i nærheden af at være tilfredsstillende, sammenlignet med, hvis jeg forbinder med et almindeligt phono-kabel - der er en let pivende/højfrekvent lyd i baggrunden når der er bare en smule diskant. Men det er en helt anden historie. Lige nu er min største frustration den manglende bi-amping!

Til top Vis css74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af css74

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

css74 skrev:

RX-V1900'eren kan bi-ampes, og det står også beskrevet i manualen, hvordan, og på de anvendte terminaler bagpå, står der Surround Back/Bi-Amp, så det burde være idiotsikkert - men Yamaha har åbentbart ikke taget højde for mig  Jeg har sat impedansen til 8 Ohm, hvilket gøres i samme opsætningsmenu, som man vælger at surr. back skal bruges til bi-amp. Alternativet er 6 ohm, men det har jeg faktisk også prøvet og resultatet er det samme.

Selvfølgelig er dvd'en tilsluttet digitalt, sammen med Yousee HD-boksen. Har også købt Yamahas Bluetooth (YBA-10) modtager til at streame musik direkte fra min pc, men indtil videre må jeg sige at lydkvaliteten via Bluetooth ikke er i nærheden af at være tilfredsstillende, sammenlignet med, hvis jeg forbinder med et almindeligt phono-kabel - der er en let pivende/højfrekvent lyd i baggrunden når der er bare en smule diskant. Men det er en helt anden historie. Lige nu er min største frustration den manglende bi-amping!

Ta en pause fra det, vende tilbage med nye kræfter. Jeg ville tjekke alle forbindelser, og være 120% sikker på, at det er tilsluttet rigtigt. Det kan være det skal aktiveres i et menu. Impedans burde være det samme, om filteret er delt eller ej. Prøv at tilslut bass uden diskant og omvendt. Klipper den så??

Mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes