Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Baffel materiale (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren Korsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Marts 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har erfaringer med ABS plast i forbindelse med  Højtaler byg? Jeg går og pusler med at få støbt  nogle bafler i enten aluminium eller ABS plast. Der er ingen tvivl om at ABS er billigst og der er flere der har brugt det jeg har bare aldrig hørt nogle af de højtalere der er lavet i dette materiale. Hvis der er folk her der er gode til CAD tegning vil jeg gerne ha et godt tilbud på at få tegnet min påtænkte baffel

MVH

Søren korsgaard

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Marts 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hej Søren
Et rigtig spændende projekt du har gang i. Hvordan det lydmæssigt virker aner jeg ikke, men jeg er meget spændt på at høre om resultatet.

Jeg kan sagtens hjælpe med at bikse en baffel sammen til dig i 3ds max, hvis jeg blot får lidt mål osv. 3ds max er dog knap så godt som f.eks. Auto cad når det kommer til målfaste ting, der senere skal bruges i forbindelse med en cnc-fræser eller lign.
Hvis det blot er for visualiseringens skyld er er 3ds max dog helt perfekt.

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Marts 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være et problem at bruge det til baffel. Alu er før brugt med sucess, fx neeper. Jeg kan sagtens lave en cad tegning, hvis det har interesse. Det skal det ikke være en alt for avanceret form.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Man kan sagtens skære i 10mm alu plade med en jigsav med den rigtige klinge og lidt smøremiddel

Så er det jo en snild sag at lime andet matriale foran/omkring enheder, og om muligt måske endnu bedre en massiv alu

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Det vigtigeste er vel at lave det i en sådan tykkelse, at der ikke opstår uønskede svingninger.

Du kunne bruge en hård gummimasse istedet, så bafflen er lidt blød og ikke hård som plast.
Tror det vil være bedre.

Aluminium er alligevel så hårdt, at der ikke skal så meget tykkelse til, før det ikke kommer med uønskede svingninger.

Søren Korsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Se nu er jeg jo godt og grundigt forelsket i Hansen højtalernes design. Så min tanke var at videreudvikle på det og kombineret Magico og Hansen i en opsætning hvor der i bunden var enten 2x8"  eller 2x10" og så en Dáppolito opstilling i toppen med to stk 5,25" mellemtoner  om enten en bånddiskant eller en traditionel Vifa/Scanspeak model. Så baflen skal bukke indad mellem  den øverst monterede bas og den nederste mellemtone, men så for at gøre det hele endnu mere besværligt vil jeg gerne have at den krummer ( betegner et cirkelstykke) fra side til  (i stil med Macigo). Siderne vil jeg lave i mdf og ædeltræ og bagsiden skulle faktisk også gerne være aluminium eller tilsvarende. Fordelen ved denne konstruktion er at baflen er superstabil. Man oplever ikke at enhederne løsner sig. Man kan på bagsiden af baflen laver "riller" hele vejen ned som man så kan montere den interne  afstivning på. Sidst men ikke mindst kan man så spænde de to aludele sammen med gevindstænger og montere siderne tilsidst. Jeg ved godt det er ambitiøst men får vi knækket produktionskoden til baflen så har jeg allieret mig med nogle gode folk i forhold til resten og Lars Mikkelsen er jo altid god for et forrygende Duelund filter, så mon ikke det nok skal komme til at lyde fedt.

Søren Korsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt TUSIND Tak for indlæg og svar, Kappen jeg kontakter dig snart, men prøv lige at kigge på Hansen formen og vurdér om det er noget du kan tegne, (så har du lidt hvad stil jeg tænker på)

MVH

Søren Korsgaard

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes