Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 15:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kondensatorer? Highend ellers dør baby (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren Korsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået min første Hampe højtalere hjem fra Lars Mikkelsen og de spiller helt kanon. Det er vel ikke nogen hemmelighed at Lars er en stor fan af Duelund og han har videreudviklet mange af hans teorier. Dette gælder også delefiltre. Det filter som Lars har lavet synes jeg leverer varen rigtig fint. Men mere vil ha mere så jeg undersøgte hvad Duelunds kondensatorer ville koste til det samme filter. 4750 kr pr side, og det var endda ikke den dyre serie. De kondensatorer jeg har siddende i mit filter kostede for de samme 352 kr( for to sider). Hvis man vælger Jantzens standard (den røde) serie ville de koste 2640 kr og for silver serien 5140 kr. Nu er det så at kæden for alvor springer af. Jeg ved godt at high end koster, men fra 352kr og til 9570 ( for to sider) er der godt nok langt. Hvor meget mere "hul igennem" vil man få hvis man opgraderer og er man nødt til at gå "all inn" og skifte dem alle sammen eller er det som på rørforstærkere at der er forskel på kondensatorens betydning for lyden alt afhængig af placering i kredsløbet. Lige som det første indgangsrør har større betydning end de efterfølgende.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hvis det er en 3vejs, så er den vigtigste kondensator nok mellemtonens seriekondensator
Den er desværre også stor, så der er ikke mange alternativer der
Og jeg vil bestemt afstå fra at paralelkoble bipolar og poly  
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

@Søren.

Som dit indlæg fint beskriver koster det kassen at køre stålet +100%.

Personligt har jeg umanerligt svært ved at høre forskel på alm. "billige" masseproducerede MKP/MKT kondensatorer fra diverse anerkendte udbydere - som parallelkobles med en enkelt hurtig 10-100nF ditto, og så de op til 3-20 gange dyrere "mærkevare" kondensatorer. 

Som om jo større kondensator rent fysisk - men med samme værdi - bliver klinisk og ubehagelig.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Nu er et filter jo mere indviklet end at dyrer = bedre. Der er selvfølgelig en forklaring på hvorfor man oplever forskel og hvorfor man ikke gør - hvis bare man undersøger det grundigt nok. Fordi man oplever et forskel med de dyre komponenter, betyder det ikke at filteret er blevet bedre, faktisk tror jeg det omvendte er tilfældet i de fleste situationer, hvor filteret alligevel ikke er gennemarbejdet ordentligt, der vil mange af de "dyre" komponenter nemlig have en tendens til at frembringe "Ringning" Men det bliver man nødt til at kigge i tids-domænet for at finde ud af og det er jo de færreste selvbyggere som gør det.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Har du et link eller lignede, der efterviser ringning i dyre delefilterkomponenter.

MVH
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 31 Marts 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:
Har du et link eller lignede, der efterviser ringning i dyre delefilterkomponenter.

MVH

Nej, det er helt alm transient anylysering jeg referer til. Jeg siger bestemt ikke at der er ringning i de "dyrer" komponenter, jeg siger at sammensætningen af dem kan give ringning hvis man ikke husker tage højde for deres mere "ideele opførsel" i filter konstruktionen.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
André Jensen skrev:

MVH

Nej, det er helt alm transient anylysering jeg referer til. Jeg siger bestemt ikke at der er ringning i de "dyrer" komponenter, jeg siger at sammensætningen af dem kan give ringning hvis man ikke husker tage højde for deres mere "ideele opførsel" i filter konstruktionen.

Og det samme gælder "billige" komponenter. Filteret skal være på plads rent værdi-mæssigt, før der købes dyrt ind

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Søren Korsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 April 2009 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Det må selvfølgelig være åbentlyst at selv gode stumper ikke gør et dårlig konstrueret filter godt, men hvis man nu som udgangspunkt har et velkonstrueret filter hvor vildt vil det så blive. Jeg har før min genopdagede hifi passion været(og er da stadigvæk) musiker. Vi har udviklet en super fed guitarforstærker og da vi troede vi var færdige begyndte vi så først at lege med forskellige rør og forskellige kondensator typer. Nu er det to forskellige øvelser, ved jeg godt, men faktisk kom vi frem til at de kondensatorer, der i den forbindelse suverænt lød bedst, slet ikke var de de dyreste, men de gjorde jobbet langt bedre end de på papiret langt bedre og ikke mindst dyrere modeller vi var startet ud med. Og de der har forsøgt at benytte  hihgh end hifi stumper til at konstruere en guitarforstærker komer tit frem til en meget kønsløs og klinisk  forstærker. Dette er selvfølgelig i højere grad et mål når der er tale om Hifi, men en del af mit øvrige anlæg er valgt ud fra at det har lydmæssig sjæl.

Stormen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 April 2009 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Har prøvet forskellige polypropper så som Jantzen, Audyn og Mundroff, men da jeg først prøvede en Duelund kondenstor blev jeg blæst omkuld over hvor meget bedre diskanten lød eller hvor dårligt de andre lød.
Laver altid mine test filtre med polypropper hvorefter jeg laver et med Duelund i signalvejen og skal altid lige lave en A/B test med de to filtre. Hvor det filter med polypropper lyder rigtig fornufitgt og mange ville være rigtig tilfredse med det, så lyder det filter lidt som en klokradio når man sammenligner med Duelund filteret, bliver lige overrasket hvergang.

Kan klart anbefalde deres CAST cobber kondensator og CAST spoler i signalvejen (har dog aldrig prøvet dem parrellet). Og selvfølgelig deres modstande som er klart at foretrække i forhold til andre modstande.
Til top Vis Stormen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stormen

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 April 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Den rigtige værdi er det vigtigste, meget vigtigere end type...derefter er typen vigtig alt efter placering. Nogle kondensatorer er følsomme over for tryk og vibrationer (løst rullede?) og er ikke gode inde i højtalerkassen. Det kan dog være fine udenfor.

En god metode til "forbedringer" er at starte med at identificere eventuelle problemområder eller forbedringspotentiale. HVis du bare vil gøre alt "bedre" ender du i en negativ spiral der koste tid og penge og udgangspunktet vil efterfølgende være en åbenbaring...

Jo mere blomstret og diffust en beskrivelse af en komponents betydning, jo mere bull-sh*t. Så være vågen og stol på dine egne sanser...over tid. Pas på:

"Bedre perspektiv"

"Det hele faldt på plads"

"Det hele faldt på plads ..igen...igen.."

Fortsæt selv...

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 01 April 2009 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

"Bedre perspektiv"

"Det hele faldt på plads"

"Det hele faldt på plads ..igen...igen.."

Fortsæt selv...

Hahaha - Præcis!

En ringe kok laver ikke god mad bare fordi han bruger de dyreste råvarer. En god kok vil uden problemer kunne lave langt bedre mad end en ringe, med meget færre midler.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes