Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Ridset cd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Elmegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Lige før, da jeg sad og hørte en cd, begyndte den pludselig at hakke og skratte (det er 'kun' et enkelt sted den gør det). Det var lidt underligt, tænkte jeg, da den ikke havde gjort det før (cd'en er relativt ny, og så mange gange har jeg ikke hørt den). Jeg kiggede så bag på den, og så til min rædsel, at der var nogle ridser, der ikke just så rare ud. Det forholder sig bare sådan, at sidst jeg hørte den, var der ikke rigtig nogle problemer (så vidt jeg lige kan huske) - jeg har dog ikke kigget bag på cd'en før, så jeg skal ikke kunne sige om ridserne har været der i noget tid. Jeg har ikke tabt eller smidt rundt med cd'en. Hvis ridserne har været der hele tiden, er det til gengæld mærkeligt, at min cd-afspiller godt har kunnet læse cd'en indtil nu.

Der er vel ingen som helst chance for, at min cd-afspiller kan ridse mine cd'er, vel? Jeg mener; det er jo bare en laser, der læser den. Jeg købte cd-afspilleren (en NAD C 515BEE) for et par måneder siden, så den er helt ny.

Edit: Ja, jeg ved det er et dumt spørgsmål, men jeg synes bare det er lidt mærkeligt. Og selvom ridsen ikke skulle være opstået nu, er det underligt, at min cd-afspiller har kunnet afspille den uden problemer før i aften.
Til top Vis Elmegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elmegaard

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 01 April 2009 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Jeg tabte en CD forleden men fik ved en refleks grebet den i luften...desværre; for efter jeg greb den, skrabede jeg den mod volumenknappen på min forstærker. Resultatet var en ret bred "ridse" i PVC'en - når jeg skriver ridse i gåseøjne, er det fordi, det er en, for laseren, ugennemsigtig mathed i overfladen. Eftersom CD'en hakker i det på det sted, har jeg besluttet mig for at prøve at pudse det væk med tandpasta (indeholder jo meget fint slibemiddel) og derefter polere med voks. Hvis det lykkes: fint - hvis ikke skulle CD'en jo kastes bort alligevel.
Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 April 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har nok 50 CDer der er mere end 20 år gamle og de virker stadig. Jeg kan huske engang hvor jeg i en antikvarbutik fik 5 cder uden cover med i en handel var der en af cderne jeg gerne ville høre men som ikke virkede. Jeg brugte først tandpasta, det var ikke nok. Brasso virkede.

Egentlig er det tekstsiden på CDen der er mest sårbar, hvis den får en kraftig rids fra den side kan det ikke repareres, men problemet er ikke stort i forhold til dengang vi overvejende hørte vinyl. Jeg har ihvertfald aldrig oplevet at daglig brug af CDerne og at man f.eks taber dem på gulvet har nogen betydning for afspildningen. Jeg må dog skifte 5 CD æsker om året, som går i stykker af den ene eller anden grund.

I dag er fejlkorrektionssystemerne i CD afspillerne så gode at de normalt kan løse alle disse problemer med overfladiske ridser og lign. Vi opdager det ikke engang.

Elmegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2009 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Det er desværre lidt mere end en overfladeridse. Det mærkelige er, at mit anlæg har kunnet spille den fint uden problemer inden i aftes. Og jeg har ikke tabt den eller noget i den stil i mellemtiden (eller nogensinde), så ridserne må have været der hele tiden. Nå, jeg fandt den til 40 kr. på nettet, så det er jo ikke jordens undergang.

Mit spørgsmål gik også mere på, om det overhovedet er muligt, at min cd-afspiller - under afspilningen - skulle kunne ridse cd'en (hvilket i mine ører lyder fuldstændig usandsynligt).

Men det kan jo selvfølgelig være, at jeg bruger mine cd'er som frisbee's i søvne..

ny_nad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 April 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Det bedste middel mod ridsede CD´er er en opløsning af lige dele wienerkalk og sprit.

Ta´r stort set alt.

Dbh.

Til top Vis ny_nad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ny_nad

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 April 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Elmegaard skrev:

Mit spørgsmål gik også mere på, om det overhovedet er muligt, at min cd-afspiller - under afspilningen - skulle kunne ridse cd'en (hvilket i mine ører lyder fuldstændig usandsynligt).

Hvordan er den ridset ? Følger ridserne "sporet" rundt på pladen, eller går de fra midten mod kanten eller er de bare spredt helt tilfældigt rundt omkring på pladen ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Elmegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2009 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Elmegaard skrev:

Hvordan er den ridset ? Følger ridserne "sporet" rundt på pladen, eller går de fra midten mod kanten eller er de bare spredt helt tilfældigt rundt omkring på pladen ?

Det ligner mest af alt noget à la et stenslag (som fx på en bilrude), men der er også et par 'rigtige' ridser, der ikke rigtig følger noget mønster. Det er kun et lille område af cd'en, det er på.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 April 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Elmegaard skrev:

Det ligner mest af alt noget à la et stenslag (som fx på en bilrude), men der er også et par 'rigtige' ridser, der ikke rigtig følger noget mønster. Det er kun et lille område af cd'en, det er på.

Så tror jeg ikke på at det kan være opstået i cd-afspilleren, da cd´en her ligger stille i skuffen eller kører rundt med rimelig høj hastighed.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Elmegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Elmegaard skrev:

Så tror jeg ikke på at det kan være opstået i cd-afspilleren, da cd´en her ligger stille i skuffen eller kører rundt med rimelig høj hastighed.

Det er også det, jeg tænker.

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 April 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke den kan pudses op med tandpasta osv og derfor stadig klikker ved afspilning, kan du prøve at kopiere den på din PC med Clone CD eller lign. kopieringssoftware.

Jeg har selv haft succes med god læsning af beskadigede CD'er på PC'ens drev og kopiering til CD kopier, der ikke har mislyde.

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Har et stykke tid arbejdet på en DIY polermaskine til ridsede CD'er og DVD'er, fra ting som hovedsagligt kan skaffes i det lokale byggemarked. Jeg bruger forskellig fremgangsmåde afhængig af, hvor ridset CD'en eller DVD'en er. Hvis der er folieskader, er der selvfølgelig ikke noget at gøre (ud i skraldespanden med den).

Her er et eksempel med en CD fra biblioteket (almindelig bibliotek-standard).

Før polering:

Efter polering:

Den er god nok, det er den samme CD.

Gbemi
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Hifi4real

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hvad har du poleret med der? Ser da utroligt ud?

Mvh

Kennet

Til top Vis Gbemi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gbemi

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

imponerende.Men er det ikke nemmere at købe en ny CD plade?Medmindre den er udgået

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Her er et billede af maskinen. Den er simpel, men klarer jobbet fornuftigt.

Cd'en ligger med spillesiden opad på den hvide tallerken. Der anvendes alm. polermiddel som man også anvender til biler.

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:
imponerende.Men er det ikke nemmere at købe en ny CD plade?Medmindre den er udgået

Det har du ret i, men tit finder jeg udgået CD'er bl.a. på nettet, 2nd hand forretninger og loppemarkeder, som trænger til en kærlig hånd. Cd'er med ridser på foliesiden (toppen af CD'en) gider jeg ikke spilde tid på.

Og i disse remaster-tider, er det ofte den originale udgave, som lyder bedst.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

flpdk:

Enkelt og smart (genialt er måske at tage hårdt i ). Det var lige før du skulle sende regning til biblioteket for "renovation af cd".

Hvad er det for en pudse/poler-skive du bruger på maskinen?

Hvor meget gas/tryk giver du den?

Hvor længe lader du den køre?

Hvor mange cd'er har du ødelagt inden du fandt en kombination som virkede :)

vh Bjørn

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 Maj 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:

flpdk:

Enkelt og smart (genialt er måske at tage hårdt i ). Det var lige før du skulle sende regning til biblioteket for "renovation af cd".

Hvad er det for en pudse/poler-skive du bruger på maskinen?

En ganske almindelig af skumgummi fra Biltema til kr. 17,-.

Hvor meget gas/tryk giver du den?

Der skal fornuftig med omdrejninger til (halv power), ellers sker der for lidt.

Hvor længe lader du den køre?

Det kommer an på hvor dybe ridserne er, men vi snakker minutter ikke sekunder. Men der skal også være fornuft i tingene, hvis jeg skal slibe det halve af CD'en væk, gider jeg ikke. For at spare tid har jeg derfor også i tankerne, at anvende nogle sliberondeller (Ø125 mm) i to trin - først korn 600 og derefter korn 1200, inden den endelige polering. Jeg har desværre ikke kunne finde sliberondellerne i den kornstørrelse i Danmark. Samme princip anvendes af de professionelle maskiner som findes på nettet.

Hvor mange cd'er har du ødelagt inden du fandt en kombination som virkede :)

Jeg har måske ødelagt et par stykker, men ikke på grund af poleringen, men fordi noget polermiddel kom ind på undersiden af CD'en og ødelagde teksten. Derfor sætter jeg altid et stykke malertape på hele vejen rundt, så der ikke kan komme polermiddel ind under CD'en.

Inspirationen er hentet fra de profesionelle maskiner som man kan købe på nettet, men mit mål var at finde en løsning som giver et fornuftigt resultat og er billig i drift. Skulle jeg anvende en maskine i professionel øjemed, ville jeg købe en Azuradisc polermaskine eller lignende. Det her er kun en hobbymodel, men når det bare er en gang imellem jeg skal fixe en CD eller DVD, er den udemærket.

vh Bjørn

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Der var en gang et rep kit som kunne købes i cd forretningerne. De havde 4-6 forskellige stykker "sand-papir" og noget smørelse. Alt efter hvor store ridserne var så brugte man den sandpapir med den grovhed der var nødvendig og arbejdede sig så op til det helt fine til sidst.

Jeg sådan et sæt og det virkede faktisk ret godt. Manuelt men effektivt.

Jeppe
Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Har ladet mig fortælle tandpasta kan bruges grundet det indeholder slibemiddel? Nogen erfaringer?

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Bjarke Brasso er bedre, det er jo et slibemiddel, eller som en længre oppe skriver Wienerkalk og Sprit det funker!

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes