Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 06:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Trends TA-10.1 + PA 10 SE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 01 April 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Jeg er sørme lige "kommet til" at købe en PA 10 SE til min TA-10.1 på kontoret. Der er gået lidt sport i de små kina-kasser her i huset.

Jeg var meget spændt på, om det ville forbedre lyden. Det gør det!  Jeg vil nok sammenligne det med TA-10.1 (int.) på batterier plus lidt mere. Til min store overraskelse virker det også som om, der er sket en del med dynamikken. Der er mere knald på udladningerne og resonanserne fra NHØPs bas lyder mere "rigtigt" af trækasse.

PA 10 SE er en såkaldt hybrid forforstærker. Den er udstyret med et russisk 6H23n rør, der assisteres af et par MOSFET. Den har, i modsætning til TA-10.1, hovedtelefonudgang og kan også bruges udelukkende som hovedtelefonforstærker.

Er det pengene værd at opgradere sin TA-10.1? Tja? Jeg skal lige have lyttet lidt mere og den skal lige spilles til, men umiddelbart vil jeg sige ja. Lydkvaliteten hæves hørbart og af en eller anden, mig ukendt, grund, får den også bedre styr på dynamikken, der ellers er en af TA-10.1s svage sider. Og så er der jo røret, som har stor WAF fandt jeg ud af.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 04 April 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

det er altid sjovt med nyt legetøj.

er potentiometeret af bedre kvalitet i pa-10 se end i ta-10.1? jeg har lidt problemer med det i min ta-10.1

jeg har selv haft spændt en rotel rc-850 forforstærker foran min ta-10.1 og det har virket ret godt.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 April 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Har du link til den PA 10 SE ? 

Evt. foto ?
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 04 April 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

http://www.obadimports.com/catalog/item/4377302/6647171.htm

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Jan Eskildsen skrev:
http://www.obadimports.com/catalog/item/4377302/6647171.htm

Jeg kan se at der køres med 24V på røret.

Hvis det er langt fra dets normale arbejdsspænding - hvordan virker det så ?
Det må da påvirke lydkvaliteten kraftigt - skulle jeg mene...

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer og Vibe

Beklager det sene svar. Var lige omkring et sommerhus i det nordjyske på påskeferie.

Jamen jeg synes umiddelbart det lyder fint, men den er som sagt slet ikke tilspillet endnu. Om potmetret er bedre, aner jeg ikke, men det skulle ikke undre mig, de har brugt det samme som i TA-10.1.

I skal nok få en lidt mere begavet vurdering når skidtet er spillet til og vi lige får pakket ud ovenpå ferien.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Spencer: Test og billeder af dyret her: http://www.tnt-audio.com/ampli/trendsaudio_pa-10_e.html

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2009 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Nå! Den gør det sgu godt til prisen. Problemet var, at jeg ikke helt kunne gennemskue hvorvidt dele af forbedringen skyldes, at TA-10.1 nu er sat til kun at agere effektforstærker. Den blev derfor sat til pre out på min Primare I30 i stuen, og der blev skiftet lystigt mellem I30 og PA 10 SE.

Lad mig straks slå fast: I30 er den bedste, men det skulle den f..... også helst være taget prisforskellen i betragtning. Jeg tror ikke umiddelbart at lydkarakteristikken forandres på TA 10.1, uanset om den bruges som integreret eller effekt.

Det interessante er hvad PA 10 SE gør ved TA 10.1. Den tager det lidt for skarpe og kliniske af TA 10.1, som jeg oplevede på bestemte indspilninger. Det hele er blevet lidt mere rundt og blødt og lyttevenligt, men egentlig uden at det er sket på bekostning af detaljerne. Den helt store force er dynamikken. Den er blevet meget bedre, hvilket især er tydeligt på større værker med mange instrumenter, og på indspilninger hvor der fokuseres på de dybere toner.

TA 10.1 + PA 10 SE kan godt trække mine stuehøjttalere, men man kan ikke spille højt med den kombination.

På mine små skod-Klipsch på kontoret med en følsomhed på 90 dB går det fint og den kombination spiller meget højere end jeg nogensinde får brug for.

Om den spiller rør-agtigt kan jeg ikke udtale mig om. Har alt for lidt erfaring med rør. Det samme gør sig gældende med hovedtelefonudgangen. PA 10 SE er min første hovedtelefonforstærker, så jeg har ikke rigtigt noget at sammenligne med.

Umiddelbart synes jeg, den taber lidt detaljer gennem hovedtelefonerne i forhold til højttalerne, især i toppen og så har den ikke helt så godt styr på bunden.

Alt i alt er jeg en glad mand. PA 10 SE løfter lyden fra TA 10.1 og fjerner noget af den lidt skarpe tendens samtidig med, at den helt tydeligt giver dynamikken et tiltrængt løft. Der er stadigvæk en del at hente ved at bruge batterier til TA 10.1, men forskellen er mindre tydelig, end når TA 10.1 bruges som integreret forstærker.

På den negative side må man konstatere, at mit kontor-legetøjsanlæg efterhånden sniger sig op i pris, selvom det stadigvæk kun er på 10W, kun har en (ok en en halv) indgang og ingen fjernbetjening. Man skal stadigvæk være omhyggelig med at finde følsomme højttalere til æskerne og PA 10 SE vejer endnu mindre end TA 10.1 (380 g), så den vender også underligt, hvis man bruger stive kabler. Til gengæld har jeg nu fået en hovedtelefonindgang, som jeg sandsynligvis stort set ikke kommer til at bruge.

Referencer:

Primare I30 (brugt som forforstærker)

ProAc Response 1.5

Klipsch RB 10 (let modificerede)

Grado SR 60

Signalkabler: Linn Black og Supra et-eller-andet

Højttalerkabler: Kimber 8 VS 

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 18 April 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Nå! Jeg slås videre med den lille satan. Den er ved at være spillet til og det hjælper gevaldigt især når den bruges som hovedtelefonforstærker. Den åbner mere op for detaljerne og jeg havde hovedtelefonerne med forbi hos en ven, der har en Dot 1+ (eller Dot +1 eller noget i den stil) og den har klart mere at byde på end sådan en.

Faktisk er jeg næsten ved at udvikle mig til en hovedtelefon-afficionado, så - så længe det varer er TA 10.1 konfigureret tilbage til int. forstærker på kontoret og PA 10 SE er rykket ind til det finere selskab i stuen, hvor den tjener som ren head amp.

Sådan er der så meget og man har som bekendt et standpunkt til man får et nyt. Jeg var lidt skuffet over dens præstationer som head amp. i starten, men efter den er spillet til og jeg har hørt den op imod et par andre, synes jeg bedre og bedre om den.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Er der en dansk importør af den PA 10 SE ?

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Jep. Jeg har købt den hos StudioSound. Fin service i øvrigt. Den første jeg fik, havde en konstant baggrundsbrummen. Jeg skrev til dem og fortalte om problemet, sendte den retur og fik prompte en ny.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:
Jep. Jeg har købt den hos StudioSound. Fin service i øvrigt. Den første jeg fik, havde en konstant baggrundsbrummen. Jeg skrev til dem og fortalte om problemet, sendte den retur og fik prompte en ny.

Jeg kan ikke finde den i shoppen hos StudioSound.

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Det kunne jeg heller ikke, så jeg skrev direkte til ham og spurgte om han havde planer om at tage dem hjem. Han svarede, at de første netop var kommet.

Han skrev i øvrigt, at han ikke havde PA 10, men kun PA 10 SE. Så vidt jeg har forstået er SE med et bedre rør og Evox caps (hvad det så end er?).

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Maj 2009 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Hvis grundstøjen i PA 10 SE ikke er for høj til et sæt Denon AH-D1001, så køber jeg sådan én. 

De er forholdsvis følsomme, så det er spændende om det går.

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer

Lad mig endelig vide, hvad du mener om den når/hvis du får den ind ad døren.

Mit indledende brok over toppen er blevet meget bedre, men jeg synes stadig den halter lidt med at have styr over bunden i forhold til stueanlægget. Jeg kan dog ikke finde ud af om "fejlen" ligger hos PA 10 SE eller om det er mine Grado SR 60, der gør det. Jeg må have fundet nogen med nogle hundedyre hovedtelefoner, så jeg kan låne dem og sammenligne. I første omgang har jeg ikke planer om at investere i bedre og dyrere hovedtelefoner. Der er andre ting, der ligger højere på HIFI prioriteringslisten lige nu.

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Har du købt den Spencer? Er spændt på at høre om andre også synes den er god til prisen, eller om det bare er mig, der efterhånden er blevet kineser-køkkentændstikæske-forblændet.

Den får meget blandede anmeldelser rundt omkring.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Juni 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:

Har du købt den Spencer? Er spændt på at høre om andre også synes den er god til prisen, eller om det bare er mig, der efterhånden er blevet kineser-køkkentændstikæske-forblændet.

Den får meget blandede anmeldelser rundt omkring.

Jeg har ikke købt den, da Trends vist har sat priserne op.
Jeg påtænkte en TA 10.1 mere, men har droppet det, af den grund.

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2009 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Ja, man kan hurtigt komme til at bruge for mange penge på den slags.

Så for et par uger siden, at Trends nu har lanceret en ren effektforstærker, men nu stopper festen for mit vedkommende. Er fuldt tilfreds med det jeg har, og skal ikke have opgraderet mere på kontoranlægget foreløbig.

Kan du ikke finde en 10.1 brugt et sted?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Juni 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:

Ja, man kan hurtigt komme til at bruge for mange penge på den slags.

Så for et par uger siden, at Trends nu har lanceret en ren effektforstærker, men nu stopper festen for mit vedkommende. Er fuldt tilfreds med det jeg har, og skal ikke have opgraderet mere på kontoranlægget foreløbig.

Kan du ikke finde en 10.1 brugt et sted?

Muligvis, hvis nogen vil sælge.
De er dog ikke til salg så tit, synes jeg.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes