Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 07:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: STOP TYVERIET-ny tråd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jeniffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 April 2009 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Hmmm......der er én effektiv måde at få filmkopieringen nedbragt. Hvis man kunne leje de nyeste film straks! Eller endnu bedre downloade en kopi for et beskedent beløb fra producenternes hjemmeside som slettes igen efter 24 timer (teknologi som findes, som bla. Blockbuster benytter).

Det ville være nemt og med den gode kvalitet straks ved premieren! De fleste downloads ved en ny film er elendige.

Der ville ikke være betragteligt færre folk i biografen, da det med bio er en oplevelse i sig selv, med spisning før, drink efter osv...

Bortset fra det så er download fra nettet så udbredt fordi videobånd kopiering i sin tid før nettet også var noget man gjorde uden skrupler, og det blev ikke treteret som tyveri men som kopiering. Og jeg har da heller aldrig hørt om en sigtelse for kopiering af videobånd i '80erne. At nettet så har gjort det nemmere og når ud til flere mennesker er en anden sag. Men principelt er det det samme.

Mht. CD-kopiering..man optog jo også sange fra radioen i 80'erne, det måtte man gerne, blot det var til eget brug, derfor er det ikke en diskussion om etik, for det var lovligt dengang....for at komme det til livs og stadig tjene penge kunne man sænke priserne på en enkel sang som nu ligger på ca. 8kr/stk. Man kunne istedet blive medlem på producentens hjemmeside for en månedtlig fee og frit downloade. Det må kunne betale sig siden Kunder hos TDC kan downloade gratis, så det kan ikke være så dyrt at købe rettigheder til sange for TDC.

Det er desuden ikke korrekt at det lovgivningsmæssigt bliver betragtet som tyveri og dermed ulovligt. Der er ingen pre-sager med dømte pirater. Hjemmesiden Napster blev flere gange hevet i retten...men fungerer stadig i stor stil, fulgt lovligt. Dog kun i USA. Piratbay sagen er stadig ikk afsluttet.

I det hele taget er copyrigt og patenter en bagside af kapitalismen. Fx. logo, blot fordi nogen har tegnet nogle streger på en bestemt måde og brugt et bestem ord, må ingen andre bruge det uden at betale. Det virker lidt som at holde hånden over sin skriftlige opgave i folkeskolen og sige:  Lad vær med at kigge, du kan selv lave det!

kh.

Til top Vis Jeniffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeniffer

Jeniffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2009 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Ovenstående er en kommentar til den lukkede tråd - STOP TYVERIET....diskussion om privat downloading og derved kopiering af film og musik fra nettet er tyveri eller blot kopiering og etiken omkring.

T. Funck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 April 2009 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Der er jo kæmpe forskel på datidens og nutidens Napster. Nu er det jo en lovlig betalingsservice, hvor det før i tiden var en gratis fildelingsservice, hvor en masse copyrighted materiale var ulovligt tilgængeligt.

Desuden er der så vidt jeg ved forskel på analog kopiering (kassettebånd/videobånd) og digital kopiering (cd'er/minidisc/dvd), da analog kopiering er lovligt til eget brug, hvorimod digital kopiering ikke er (med mindre andre faktorer indgår, såsom om mediet kan afspilles uden at kopibeskyttelsen bliver brudt osv.). Groft sagt. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl.
Til top Vis T. Funck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T. Funck

Jeniffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

jo ja.....man får alt det musik man har lyst til ved at andre lægger det op for 50 kr. om måneden på napster.....og man kan også downloade 7 dage gratis til start....så en 50er eller gratis...det må betragtes som kopiering og ikke køb af albums, da det er andres brugers musik. Så hvis der downloades fra andre hjemmesider vil jeg stadig holde fast i at den korrekte betegnelse er kopiering og ikke tyveri.

Mit argument gik på hvorfor man ikke anser det for uetisk, da man tidligere nemt kopierede vhs, optog fra radio osv....det er muligt at man lovgivningsmæssigt prøver at skelne ved digital kopiering...men det er stadig ikke helt klart defineret i loven.

Som jeg ser det overordnet er forskellen tilgenlighed. Det er nu muligt at kopiere i stor stil hvor det tidligere var begrænset. Og derved større sum penge vi taler om, i muligvis mistede indtægter. Men jeg vil vove at påstå at det stadig kan betale sig for producenter. Jeg er overbevist om at flere mennesker går i bio og ser en film, da mange allerede har set den på downloaded dvd og derved anbefaler den til venner og bekendte. Det samme vil jeg påstå omkring CDer, kunsterne når ud til et bredere publikum og derved blever kendskabsgraden forøget med øget salg til følge.

men spændende  at følge piratbay sagen her i skandinavien......siden eksister stadig, så den er ikke lukket ned, og det er også muligt at omgår dsl udbydernes banding af den.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes