Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 06:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til samling af forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 06 April 2009 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.

Jeg har købt mig en diy forstærker, der så småt er ed at være færdig, men lidt hjælp fra min stedfar.

Mit problem er nu, at jeg ikke ved, hvordan, jeg forbinder PSU board med de andre, og hvor signalet går ud og ind i hovedprintet. Kan I hjælpe mig? Det er denne forstærker http://www.delta-audio.com/Leach-Clone-6.htm

Udover det, er der et lille board monteret kun med dioder. Dd/indgangen på denne hedder TH2, den ved jeg heller ikke helt, hvad jeg skal gøre med.

og en helt anden ting, skal der noget kølehalløj mellem udgangstransistorerne og kølepladen?

Jeg ville blive meget glad for noget hjælp!

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 April 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

banz skrev:

Hej folkens.

Jeg har købt mig en diy forstærker, der så småt er ed at være færdig, men lidt hjælp fra min stedfar.

Mit problem er nu, at jeg ikke ved, hvordan, jeg forbinder PSU board med de andre, og hvor signalet går ud og ind i hovedprintet. Kan I hjælpe mig? Det er denne forstærker http://www.delta-audio.com/Leach-Clone-6.htm

Udover det, er der et lille board monteret kun med dioder. Dd/indgangen på denne hedder TH2, den ved jeg heller ikke helt, hvad jeg skal gøre med.

og en helt anden ting, skal der noget kølehalløj mellem udgangstransistorerne og kølepladen?

Jeg ville blive meget glad for noget hjælp!

kan du ikke poste nogle billeder af tingene - så man kan se dem ?

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Jo, selvfølgelig.

Hvad vil du se?

Der er jo diagrammer og det hele på siden, jeg linkede til.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
Jo, selvfølgelig.

Hvad vil du se?

Der er jo diagrammer og det hele på siden, jeg linkede til.

det er ulig nemmere at gennemskue tingene når man kan sammeholde et diagram med hvordan tingene er lavet .....

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
[/QU

Mit problem er nu, at jeg ikke ved, hvordan, jeg forbinder PSU board med de andre, og hvor signalet går ud og ind i hovedprintet. Kan I hjælpe mig? [/QUOTE]

ind og udgang er mærket på printet - forbindelserne fra PSU board burde give sig selv -

banz skrev:
[/QU
Udover det, er der et lille board monteret kun med dioder. Dd/indgangen på denne hedder TH2, den ved jeg heller ikke helt, hvad jeg skal gøre med.[/QUOTE]

ligner termisk føler - skal nok placeres i kontakt med kølepladen

På diagrammet er der cirka i midten tegnet et stik TH1 - 

og man har udenfor diagrammet tegnet 2 sæt diodeprint, og mærket dem TH2 og TH3 -   ret fjoget

banz skrev:
....og en helt anden ting, skal der noget kølehalløj mellem udgangstransistorerne og kølepladen?

det er det normale.

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
banz skrev:

Mit problem er nu, at jeg ikke ved, hvordan, jeg forbinder PSU board med de andre, og hvor signalet går ud og ind i hovedprintet. Kan I hjælpe mig?

ind og udgang er mærket på printet - forbindelserne fra PSU board burde give sig selv -

banz skrev:
[/QU
Udover det, er der et lille board monteret kun med dioder. Dd/indgangen på denne hedder TH2, den ved jeg heller ikke helt, hvad jeg skal gøre med.[/QUOTE]

ligner termisk føler - skal nok placeres i kontakt med kølepladen

På diagrammet er der cirka i midten tegnet et stik TH1 - 

og man har udenfor diagrammet tegnet 2 sæt diodeprint, og mærket dem TH2 og TH3 -   ret fjoget

banz skrev:
....og en helt anden ting, skal der noget kølehalløj mellem udgangstransistorerne og kølepladen?

det er det normale.

[/QUOTE]

Nu skal du tænke på at jeg ikke er kendt i faget, så jeg sætter pris på din tid, men kan desværre ikke bruge svaret til ret meget.
Kan du evt. give navnet på ind og udgangene, samt hvordan det skal forbindes? Så ville jeg være en lykkelig mand.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
Nu skal du tænke på at jeg ikke er kendt i faget, så jeg sætter pris på din tid, men kan desværre ikke bruge svaret til ret meget.

Du er nødt til at kigge med på diagrammet,  og sammenholde det med hvad jeg skriver til dig - ellers nytter det nok ikke så meget -

i midten af diagrammet , er vist et stik der hedder TH1 - med nogle benforbindelser der hedder 1 og 2 -    under diagrammet er vist 2 ting,  hver med 4 dioder -  disse ting er vist med teksten TH2 og TH3 -    hvorfor ved jeg ikke -   det er tåbeligt lavet sådan der !

Men jeg tør æde min hat, på at det lille print du har, skal tilsluttes punkterne mærket TH1 ben 1 og 2 -  og nok gerne den rigtige vej rundt

I min verden - indgår de 4 dioder i noget temperaturstabilisering - så det lille print, skal sidde på selve kølepladen, så det kan mærke hvor varm den er -  vender man printet forkert - altså ikke forbinder 1 til 1 og 2 til 2 -  tror jeg tomgangstrømmen bliver meget høj - meget !

banz skrev:
Kan du evt. give navnet på ind og udgangene, samt hvordan det skal forbindes? Så ville jeg være en lykkelig mand.

igen - på printet står trykt input og output -  det burde give sig selv -   fra strømforsyningen - får man typisk 3 ledninger - Plus, stel, og minus -

de er i diagrammet mærket VCC for plus, VSS for minus -  stel bør give sig selv

Men igen -   det diagram er sgu fjoget lavet -   og et sæt billeder af hvad du har liggende foran dig på bordet -   kan gøre det lidt nemmere at gennemskue

Beskrivelsen af den originale LEACH forstærker er faktisk ret god -  kig på

http://www.pavouk.org/hw/leachamp/en_index.html

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Mange tak for at du vil tage dig tiden til at forklare mig det. Billeder kommer der i morgen.

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2009 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Her er der et lille billed.
http://img3.imageshack.us/my.php?image=sdc10646f.jpg

Vil du også se psu og diode kortet?

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Er der ikke nogen, der vil hjælpe en mand i nød?

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 April 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Hej Banz

Jan har ret i at Leach Amp ikke er specielt heldig medhensyn til bias kredsløbet.
Diode printet/printene skal være monteret og du skal være sikker på at de er rigtigt forbundet ellers har du en del afbrændte udgangstransistorer til følge. Dioderne skal have termisk forbindelse med køleplade/udgangstransistorer ellers får du det der kaldes thermnal runaway = nedsmæltning
Havde bias kredsløbet været lavet lidt anderledes og havde T11 været monteret på køleplade - ja så... havde det hele været lidt nemmere
Du burde have beskrivelse af monteringen af dioderne.

Jeg går udfra at du ikke har to seperate strømforsyninger og dermed skal du ikke tilslutte noget til Vc og Vs. Al forsyning tilsluttes altså Vcc (+volt) og Vss (-volt).
Hvis du mod forventning har to strømforsyninger skal du ikke montere R1 og R23 som skrevet står i styklisten - Vc og Vs skal forbindes til en low power strømforsyning med samme eller lidt højere spænding.

Mvh. Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hej Robert.

Er der en smartere måde at gøre det på? Som du nok kan tyde er jeg ikke så meget inde i det, så det skal helst ikke være alt for svært.

Jeg har to seperate trafoer og to psu boards, der er vist en 350-400va og 80'000uf pr. kanal.

Dem skal jeg bare forbinde med Vs og Vc?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
Hej Robert.

Er der en smartere måde at gøre det på? Som du nok kan tyde er jeg ikke så meget inde i det, så det skal helst ikke være alt for svært.

Jeg har to seperate trafoer og to psu boards, der er vist en 350-400va og 80'000uf pr. kanal.

Dem skal jeg bare forbinde med Vs og Vc?

Hej Banz !

Nu må du ikke tage det ilde op -  men er du helt sikker på at du magter opgaven, eller i det hele taget ved hvad du har med at gøre ?

Det lyder i mine øjne ganske himmelråbende, at du på en temmeligt simpel forklaring spørger til "om ikke er der er en smartere måde at gøre det på............"

enten bør du finde nogen - der med øje på tingene (*1), kan hjælpe dig videre, eller vælge at lade det være (*2)

1: fordi det ikke er bolsjer vi leger med her - det er noget der skal tilsluttes lysnettet, med dertil hørende fare/risiko for dig selv, og potentielt andre mennesker også - ifald noget monteres uheldigt

2: Når tingene er samlet - skal det kontrolleres at det er samlet korrekt, og det hele ikke fiser af, med et større eller mindre brag

Jeg har foreslået dig - at se at få taget nogle fornuftige billeder af hvad du har foran dig på bordet -  men dem,  og med den vejledning du forhåbentligt har fået med,  burde det være til -  

når den er samlet, skal den justeres op, og mangler du essentielle midlter dertil,  endsige viden om hvordan det gøres - mener jeg du nok har gabt over mere end godt er -  beklager

men jeg har mine oprigtige tvivl på sandsynligheden for succes

Har du bare fået en kasse stumper -  ville jeg nok være rimeligt glad for ikke at være ham der har solgt dig tingene.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Sendt: 13 April 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hej Banz,

Jeg går igen ud fra at de to transformere er 2 x 35Vac eller lignende på sekundæren hvilket giver +/-50V som skal forbindes til Vcc (+volt) og Vss (-volt) og center punktet (GND ground).
Du skal ikke bruge Vc og Vs og dermed skal R1 og R23 blive.

Bygge forsyning og test/mål uden amp på sæt evt. bleeder modstande på. Hvis forsyning ok tilslut da amp og test med 10R 1/2W modstande i mellem amp og forsyning. Altså en på +volt og en på -volt - det er bedre at modstanden brænder end at skifte udgangstransistorer..

Jeg går også ud fra at du bygger forstærkerne helt separat ellers skal du være opmærksom på ground loops eller rettere stel sløjfer.

Lad os høre hvordan det går og meget gerne nogle billeder

Og som jan_stevns skriver det er ikke "legetøj" og det skulle gerne være sjovt også i længden

Mvh. Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 April 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
[QUOTE=banz]Hej Robert.

Har du bare fået en kasse stumper -  ville jeg nok være rimeligt glad for ikke at være ham der har solgt dig tingene.

Uden at være nævnt med navn ved jeg godt at det var mig som blev kritiseret offentligt for at tilbyde LYNX boards med udmålte og matchede power transer, alt originale varer, plus diverse smådele
Og måske endog med rette når jeg læser dette

Jeg ville dog nok have gjort hvad jeg kunne for at hjælpe
Men det her fatter jeg ikke noget af, hverken valget af forstærker eller spørgsmålene generelt
Jeg lovede at delene blev liggende hvor de var indtil en beslutning blev truffet, mod at få en tilbage melding, i fald det ikke blev til noget
Jeg har så ikke fået den lovede tilbagemelding, og kan se nu at der er truffet et andet valg
Hvorvidt en Leach clone er bedre, billigere eller nemmere har jeg ingen viden om
Men i tråden hvor kritikken fremkom, foreslog jeg i stedet at kigge på kits fra "41hz" som gode begynder kits

Vedr hjælp ville billeder og tegninger nok hjælpe en del
Som Jan siger, så er det svært at hjælpe uden at kunne se dit layout
Især når det også lyder til at du måske heller ikke stiller de rigtige spørgsmål

Hvis du ikke har et kamera kan du købe et fint og billigt Logitech webcam for ca 200kr
Det er småpenge i forhold til at begge kanaler går op i røg

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2009 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Uden at være nævnt med navn ved jeg godt at det var mig som blev kritiseret offentligt for at tilbyde LYNX boards med udmålte og matchede power transer, alt originale varer, plus diverse smådele
Og måske endog med rette når jeg læser dette

Det ved jeg da ikke -  jeg synes ikke nogen, skal tage det som andet end det er -  det er jo ikke en kritik at sælgeren,  men måske nok lidt en øjenåbner til køberen,  om ikke man har haft lidt vel megen tro på egne evner ??

Samme grund, som jeg ikke sælger edb, eller software til familie - man bliver jo forlovet med l**tet ;)

en ting er at sælge byggesæt, noget andet er at købe slige sager -  mange byggesæt kritiseres nok på forkert grundlag - idet det nok hænder at købere ikke kender egne grænser ... men hva' pokker,  vi skulle jo også lære at gå, før vi kunne cykle ;)

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 April 2009 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Samme grund, som jeg ikke sælger edb, eller software til familie - man bliver jo forlovet med l**tet ;)

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2009 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Det kunne godt lyde til at det ikke er noget, jeg bør lege med selv. -I er jo de kloge hoveder, ikke jeg, og som sagt ved jeg ikke særlig meget om det.

Er der nogen af jer, der kunne have lyst til at hjælpe mig med at samle skidtet? Jeg går stadig i skole og har ikke de store summer, jeg kan tilbyde, men jeg dækker da gerne omkostninger og en flaske rødvin eller et par øl, hvis der er en venlig sjæl, der har tiden. Jeg bor i Østjylland.

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Er der ikke en derude?

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Sendt: 01 Maj 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Jeg skal gerne hjælpe, men bor desværre på djævleøen 
Mon ikke der skulle være en i nærhede der kan give dig en hånd.. Hvis der slet ikke er nogle der melder sig må du sende en PM, så må vi se om vi kan finde ud af noget - fragten løber dog hurtigt op hvis det skal sendes frem og tilbage

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes