Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 23:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Aktivt filter hele vejen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 06 April 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Spiller nu på et par bånd fra ca. 250hz og op. DVS. det var det jeg gerne ville.....!
Har dog ikke meget lyst til at sætte nogle sindsyge dyre Myndorf foran båndene parralet med en fin spole, hvis noget andet var mere fleksibelt og fornuftigt.
Er oppe over 100yf  med mine ca. 3 ohm, så det bliver dyrt....

Kører nu med 2 forstærkere. En til til bassen assisteret af Behringer DCX 2496 til bassen, med div, niveau tilpasninger så den udnyttes fuldt ud.
Den anden forstærker trækker båndet uden filter! Det går fint, blot der ikke splles for højt :-)

Hvad med Ground Sound DCN23? Er kvaliteten god nok til hele frekvensområdet?
Er lidt bekymret over at skulle koble AD/DA converter ind imellem forforstærker og de sarte bånd.
det ville aldrig gå med min nuværende Behringer....

Hvad tror I?

Venlig hilsen Jan

Til top Vis blaaberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blaaberg

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 April 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Behringer'en er ganske rigtigt ikke så god opefter. Har den selv, og den er fin-fin til bassen, men til hifi længere oppe ville jeg ikke bruge den.

Men GroundSound filtrene har jeg lige hørt i et fuldt aktivt setup og ville ikke være bekymret for at bruge dem til toppen (har faktisk planer om at gå full active på et tidspunkt).

Du siger, at du deler ved 250 Hz - er der tale om et mellemtonebånd? Hvad er egenresonansen og de øvrige specifikationer for båndet?

Grunden til, at det måske ikke går så godt, når du skruer op, kunne være, at båndet ikke er forsynet med delefilter. De fleste bånd er meget lidt glade for bastoner ...

Og - hvis der ikke er tale om et decideret mellemtonebånd, så skal der deles noget højere. Tommelfingerreglen siger min. det dobbelte af egenresonansen, og det gælder efter min mening kun, hvis man bruger 2. ordens filtre eller højere.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 April 2009 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Sådan et bånd har vel ikke en egenresonans?

Mht. til passivt filter, er det oplagt at lave det inden effektforstærkeren, så er komponentværdierne meget små, og der kan benytte første klasses komponenter uden det bliver alt for dyrt.

Til Behringeren findes der dog opgraderingskit, så den efter sigende skulle yder godt i hele toneområdet. Der er en her på sitet, der har gjort det.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 07 April 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Sådan et bånd har vel ikke en egenresonans?

Mht. til passivt filter, er det oplagt at lave det inden effektforstærkeren, så er komponentværdierne meget små, og der kan benytte første klasses komponenter uden det bliver alt for dyrt.

Til Behringeren findes der dog opgraderingskit, så den efter sigende skulle yder godt i hele toneområdet. Der er en her på sitet, der har gjort det.

Selv du har en egenresonans
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2009 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Båndet er hjemmebygget. Det er 180cm højt, med et rent alu bånd på 18mm`s bredde. Det er lavet helt traditionelt med en række magneter i begge sider, hjemmelavet serie modstand m.m.
Det spiller rigtigt nok nu uden filter, da delene i skuffen ikke er gode og store nok. Den kondensator skal altså værer rigtig god, når det hele skal ryge igennem.
Det går dog fint ved normale/lavere lytte niveauer, Behringen gør det nemt, efterfølgende at tilpasse min basser så de passer!

Dette er nok den bedste løsning indtil der bliver købt stumper ind.... det er bare lige hvad?

Groundsound kunne gøre trikket både med basserne og bånd, så kunne Behringeren gøre tjeneste et andet sted.
Jeg har bare aldrig hørt Groundsound, så jeg er lidt naturlig bekymret ved det her AD/DA haløj :-)

Har også tænkt tanken med en lille serie kondensator + parralel spole før effekt forstærkeren. Den har opgivet en indgangsimpedans på 17 Kohm. Så hvis jeg regner LR12 som til højttalerne, bliver det en kondensator på 0,02 uF samt en spole på 21.644 mH. Hov den blev da stor den spole!!
Er det sådan det kan gøres??? Det kunne ellers være nemt.....

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 07 April 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hej Kappen,

Det Ground Sound system AKSA refereret til er hos mig. Jeg havde bestemt også mine tvivl mht. til at konvertere signalet fra mine dyre pladespillere til digitalt og så tilbage igen. Bla. derfor fik jeg også Robert fra Ground Sound til at udskifte de ellers OK NE5534 til AD8824. Der sidder 10 stk. i hver DCN 23, så det blev en hel del dyrere!

Resultatet er dog mildt sagt overbevisende. Via filtret kan du stadig høre forskel på kabler, forstærkere, pladespillere og alt det andet. Der konverteres med 24 bit/92 kHz, så det meste slipper igennem uskadt. F.eks. kan jeg fortælle at jeg på et tidspunkt prøvede at sætte en meget dyr Duelund kondensator på mine diskant bånd (sikkerheds foranstaltning). Jeg var lidt nervøs for evt. DC ud af effektforstærken. Bare denne ene rigtigt gode kondensator viste tydeligt at der blev tilføjet noget. Man kan så sige - hvad gør mest "slemt" - det passive filter eller AD/DA konverteringen?

Du kan se lidt billeder og tekst på min hjemmeside her:

http://www.soundimage.dk/Eloquence%20and%20LAT%20700/Eloquen ce.htm

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2009 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Hej,

Tak for linket Janils, jeg har været på dine sider af flere omgange, der er spændende læsning :-)
Jeg var før lidt i tvivl om du havde DCN23 foran alle dine forstærkere, du kørte jo tidligere også med DCX2496 til alle dine 12" `ere.
DCN23 er nu i en "revision 2" udgave, men det er vel stadig med NE5534 opamps?

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Har lige skrevet med Robert fra Ground sound, som har givet et meget godt tilbud
på en opgradering til AD8620. Der skal jo 10 stk til hver modul.

Det hele skal bygges ind i effektforstærker kabinetterne...

Så er det jo bare kæresten som skal overbevises :-)

Venlg hilsen Jan Jensen

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 07 April 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Der findes endnu en dansk løsning, selvom den ikke er helt billig, er den da også interessant

http://www.holmacoustics.com/dspre1_introduction.php

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 April 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Der findes endnu en dansk løsning, selvom den ikke er helt billig, er den da også interessant

Noge ide om hvad den Holm-sag koster ?

Der er også et tysk alternativ - HifiAkademie.de 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 07 April 2009 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Kjeldsen skrev:

Noge ide om hvad den Holm-sag koster ?

Der er også et tysk alternativ - HifiAkademie.de 

Jeg mener det var i omegnet af 25.000 kr. Et andet produkt har været på markedet et stykke tid- Jeg tror det er australsk

http://www.deqx.com/

http://6moons.com/audioreviews/deqx/deqx.html

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 April 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Et noget billigere alternativ er at lave det via pc. Ved at bruge f.eks. et 5.1 lydkort kan man lave digitalt delefilter til at 3-vejs system.

Ulempen er selvfølgelig at det kræver en pc og man bliver nødt til at bruge DA konverterne på lydkorter. Tilgengæld forgår al signal-håndtering inden det bliver digitalt og der er kun 1 stk DA i signal-vejen.

- blot et forslag

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 07 April 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
Et noget billigere alternativ er at lave det via pc. Ved at bruge f.eks. et 5.1 lydkort kan man lave digitalt delefilter til at 3-vejs system.

Ulempen er selvfølgelig at det kræver en pc og man bliver nødt til at bruge DA konverterne på lydkorter. Tilgengæld forgår al signal-håndtering inden det bliver digitalt og der er kun 1 stk DA i signal-vejen.

- blot et forslag

Det bliver næppe billigere end Behringers DCX2496, og her er al signalbehandling også digital.  

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 April 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Idet det bliver gjort via pc er det jo kun et lydkort der skal betales for, og det mener jeg godt kan fås i rimelig kvalitet indenfor prislejet af DCX2496.

DCX2496 behandler ganske vist signalet digitalt - men problemet (så vidt jeg ved) er netop dens knap så gode AD/DA konvertere og ellers opbygningen der næppe er på niveau med andet hifi-grej - hvorfor den sjældent bliver brugt til andet end bas i hifi-systemer.

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 April 2009 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Behringeren har mig bekendt støj og gain problemer

4 : 1  linesignal spoler har været foreslået som en brugbar løsning/forbedring - men de koster også lidt

Der har vist også været leget med at placere en 6 kanals volumen EFTER filteret, hvilket jo betyder at man jo skruer ned for både støj og gain samtidig med volumen regulering

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Skal Behringeren være rigtig interesant skal CD afspilleren eller andet digitalt puttes direkte ind. Det kræver at der skal modificeres med en volumen kontrol internt. Er man i gang, griber det vist om sig, for at bliver super godt :-)
Jeg er slet ikke i stand til at rode med sådant noget desværre, det er garanteret sjovt....
Vi bruger nogle i vores band til PA, der virker de fint og flexcibelt. De er fine til bas herhjemme også, selv med alt bøvlet med dæmpning i kabler osv...

Et Ground Sound filter til 2 kanaler opgraderet incl. PSU og med garanti, kan erhverves for under 6.000 kr.
De er bygget til hifi, og kan kobles ind som de er. Kvaliteten er helt i top kan jeg forstå, så det lyder fonuftigt.

Venlig hilsen Jan Jensen

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 08 April 2009 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Der er MEGET langt fra lyden i en Behringer og så til Ground Sound DCN23. Selv bassen er bedre på det sidst.

Men jeg vil nok anbefale dig at gå hele vejen og få et 3-vejs, inden du får set dig om, så vil du gerne videre og så er muligheden der. P.t. går jeg og tænker lidt på 4-vejs - evt. med denne her fra SVS i bunden:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=2085&zoneid=1

Hermed er der så alle 3 kanaler i DCN23 frigjort til resten af området.

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Pt. har jeg brug for 2 kanaler pr. side, og DCN23 giver mulighed for 3, så det vil række et stykke tid.
Blot skal alle opamps så opgraderes.
Hvorledes mon det opfører sig hvis jeg skulle komme i tanke om rør for- og effektforstærkere. Er der nogle faldgrupper her?

Venlig hilsen Jan Jensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes