Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Vibrationer ryster billede (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 09 April 2009 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået mig et "lille" problem på halsen: Når subwooferne slår til ryster projektor-billedet!

Siden efteråret har jeg 2 SVS PB12-NSD stående i hjemmebiografen (15 kvm), og de leverer masser af bas  Her den anden dag så jeg første sæson af The Sarah Connor Chronicles, og bemærkede for første gang at ved rulleteksterne (der står helt stille) ved slutningen af hvert afsnit ryster teksterne en smule når bassen hugger til.

Rummet har betongulv (beton på leca) og trævægge, inkl. træloft. Projektoren er en Samsung A800B, hængt op i et Vogel PPC-200 ophæng. Rummet måler 3 x 5 meter, sub'erne står i den ene ende, projektoren er ophængt i den anden.

Jeg har prøvet at sætte nogle korkfødder (= slibeklodser) under sub'erne, men det hjalp vist fra meget begrænset til slet ikke. Mærker man efter på loftet kan man godt mærke at det vibrerer.

Hvad kan man gøre ved det? Kræver det et bedre ophæng end Vogel's kugleled? Kan jeg lave en ekstra plade af forskellige materialer og sætte den ind mellem loft og ophæng og derved både styrke loftet og indføre noget vibrationsdæmpende/-opbrydende?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 April 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Hej Wymax!

Jeg ved ikke om dette er den rette løsning i din situation, men jeg har købt lyddæmpningspap i Harald Nyborg til 169 kr. for 4 plader. De har gjort, at min pladespiller ikke er følsom overfor rystelser mere. Jeg isolerede hylde samt underchassis på pladespilleren. Jeg ved ikke med projektoren, men prøv at stil din subwoofer ovenpå 2-4 af disse plader. De kan klistres fast under den hvis det viser sig at hjælpe.

Det var mit bud! 

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Rainbow skrev:
Jeg ved ikke om dette er den rette løsning i din situation, men jeg har købt lyddæmpningspap i Harald Nyborg til 169 kr. for 4 plader.

Jeg har prøvet med kork og havde forventet at det ville løse problemet hvis det var rystelser fra sub'erne der giver problemet - men det kan godt tænkes at jeg skal have fat på mere effektive materialer, så er vi nok ovre i SD-fødder e.l.

Jeg frygter dog at det er selve lydtrykket fra sub'erne der skaber vibrationerne i loftet (og væggene), så jeg vil tro at det er loftet som jeg skal have dæmpet/styrket - håber at nogen andre har haft samme problem og har en godkendt løsning herpå

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 April 2009 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Bassen fra dine subs vil nok sætte sig i loftet uanset om de er afkoblet fra gulvet, da lydbølgerne er kraftige nok til at sætte loftet i bevægelse. Hvis du mærker på dine subs mens de spiller kan du så mærke at kabinettet resonere?
Jeg kan namlig ikke med min, ikke før den brager meget meget højt, allligevel kan  jeg godt mærke bass i både gulv og gasbeton-væg. Væggen kan rent faktisk svinge et par mm peak to peak, hvilket jeg syntes er ret imponerende

Så tror du skal finde ud af noget afkobling af din projektor fra loftet. Hvis det er meget lidt de undertekster ryster kan du måske fikse det med lidt ekstra vægt på projektor-hylden/ophænget.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2009 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:
Bassen fra dine subs vil nok sætte sig i loftet uanset om de er afkoblet fra gulvet, da lydbølgerne er kraftige nok til at sætte loftet i bevægelse. Hvis du mærker på dine subs mens de spiller kan du så mærke at kabinettet resonere?

Det er min fornemmelse at det er netop det der sker - det er luftbevægelserne der får det hele til at vibrere, ellers burde korkklodser have hjulpet om ikke bare så lidt mere. Men kabinetterne resonerer også - jeg har af og til oplevet at DVD'er og manualer der ligger på sub'erne lige pludselig falder på gulvet

l´Blundt skrev:
Væggen kan rent faktisk svinge et par mm peak to peak, hvilket jeg syntes er ret imponerende

l´Blundt skrev:
Så tror du skal finde ud af noget afkobling af din projektor fra loftet. Hvis det er meget lidt de undertekster ryster kan du måske fikse det med lidt ekstra vægt på projektor-hylden/ophænget.

Der er ikke meget at gå efter på ophænget - det fylder ikke meget. Men hvis jeg kan mærke at loftet vibrerer så må jeg jo prøve at lægge ekstra vægt på her, dvs. med noget ekstra "hylde"værk til at forstærke med. Kan også forsøge med et lag gummi, men helst inden skruerne kommer i kontakt med loftet - ellers vil de vel overføre nogle af vibrationerne.

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Prøv denne side Vikas. De har en masse af den slags afkobling til industrimaskiner, skumgummi til akustik-kontrol osv. og er ganske flinke. Ved dog ikke om de sælger til private sådan officielt. Men jeg kom der med mit arbejde og der sagde de jeg bare kunne sige til så kunne vi finde ud af noget.
Så kan du ikke finde andre alternativer kan jeg måske godt hjælpe dig med det. De ligger jo lidt langt fra hvor du bor.
Men ellers hvis det kun er meget lidt den vibrere så kan det tænkes at en smule mere vægt kan løse problemet.
Kan du komme op på loftet(hvis du bor i hus feks.) så prøv at ligge en flise deroppe eventuelt.
Umiddelbart kan jeg ikke lige komme på andet når projektoren hænger og ikke står på en hylde.

Mvh. l´Blundt

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2009 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:
Prøv denne side Vikas. De har en masse af den slags afkobling til industrimaskiner, skumgummi til akustik-kontrol osv. og er ganske flinke. Ved dog ikke om de sælger til private sådan officielt.

Det havde jeg ikke tænkt på, men det var egentlig oplagt... Ikke netop Vikas, men min fætter/nabo er maskinmontør m.m. og vi snakker af og til vibrationsdæmpning, så jeg skal da lige have fat på om han har noget godt jeg kan bruge.

l´Blundt skrev:
Men ellers hvis det kun er meget lidt den vibrere så kan det tænkes at en smule mere vægt kan løse problemet.
Kan du komme op på loftet(hvis du bor i hus feks.) så prøv at ligge en flise deroppe eventuelt.
Umiddelbart kan jeg ikke lige komme på andet når projektoren hænger og ikke står på en hylde.

Havde jeg heller ikke lige skænket en tanke... Ja, jeg bor i eget hus, så jeg kunne måske også tilgå problemet fra oven.

Tak!

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Så er det da bare at komme igang. Det koster jo ikke alverden. Du skal nok bare lige sikre dig at loftet holder til vægten af flisen hvis du prøver den. Tror sådan etn pj og flise kan give en lille bule hvis man får dem i hovedet.
Men lad os høre hvad du finder ud af osv.

Mvh. l´Blundt

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:
Så er det da bare at komme igang. Det koster jo ikke alverden. Du skal nok bare lige sikre dig at loftet holder til vægten af flisen hvis du prøver den. Tror sådan etn pj og flise kan give en lille bule hvis man får dem i hovedet.

Ja - det skal være med skyldig hensyntagen til at det kan holde. Bulen er jeg ikke nervøs for - men projektoren går jo nok i stykker  Det kan også være at det er muligt at lave noget afstivning ovenpå, i forhold til bjælkerne.

l´Blundt skrev:
Men lad os høre hvad du finder ud af osv.

Jeg må lige se hvad tiden byder - selv om man har påskeferie er der jo så meget andet der skriger på ens opmærksomhed. Men der skal nok ikke gå alt for længe.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes