Sendt: 11 April 2009 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften folkens!
Sidder og roder lidt med mit nyerhvervede entry-level hifi setup.
Det består af et sæt Dali Concept 8 højtalere - akkompanieret af en center og 2 Concept 1, til når der skal ses film.
Disse bliver drevet af en Yamaha RX-V863 (surround forstærker, angivet til 7x105w)
Da jeg syntes at diskanten er meget dominant og der mangler lidt liv i bas/"nedre-mellemtone" sad jeg og skimmede frem og tilbage i manualen til forstærkeren, og lo-and-behold, da det er en 7.2 forstærker, kan to af udgangene når der kun benyttes et 5.1/5.0 setup bruges til at bi-ampe med.
Så tænker jeg jo mere eller mindre: 2x105 watt til hver frothøjtaler > 1x105w, selv om det i realiteten nok ikke er sådan det fungerer da der jo bliver trukket støm fra den samme forsyning - men det kunne være det kunne lukke lidt op for lyden.
NÅ! Afsted på internettet for at finde noget information så man ikke laver noget drastisk, og så kommer mit spørgsmål:
Jeg har ikke lige kunne finde noget svar på om man kan bi-ampe, når ens højtalere kun har et sæt indgange, som er tilfældet med Concept 8'erne?? (Eller det vil sige at jeg har funder at man kan og ikke kan)
Og jeg har ikke lyst til at futte noget af :)
En anden mulighed er self. at anskaffe en sub, som også er planen for at hjælpe lidt med bassen. Men syntes virkelig der mangler en lille smule punch sådan som tingene er sat op lige nu.
|