Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 20:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Tilbage til pladerne - Jeg er i vildrede (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 April 2009 kl. 02:37 | IP-adresse registreret  

Puha - det er godt nok ved at være længe siden jeg har skrevet herinde 

Efter et års tid hvor jeg ikke rigtig fik sat plader på, er jeg ved at få blod på tanden igen for alvor. Jeg har været ude og købe nye plader, sorteret lidt ud og i det hele taget gjort klar til sommer med vinyl

Jeg kunne godt tænke mig at opgradere en smule, både fordi det altid er motiverende i sig selv, og så fordi min RIAA er noget hø og min pickup lidt på den gamle side.

I øjeblikket spiller jeg på en Pro-Ject RPM4 m/ en Pro-Ject 9 arm, en Ortofon 510MkII PU og en "Aurora" RIAA (fra Fona til 400kr - laang historie). Min Pickup er fra 2001 og har i hvert fald fået mindst de anbefalede 1000 timer. (Forstærkeren er en Holfi Integra 8 A.E., HT er B&W 602S3 og kablerne TaraLabs Axiom RSC og TaraLabs Nexa)

I øjeblikket er jeg lidt på røven pengemæssigt, men jeg kunne godt tænke mig at skifte enten RIAAen eller PUen (muligvis begge).
Jeg har overvejet følgende køb:

Ortofon 2M Red - 549 fra HFK
Cambridge 540P - 599 fra HFK
Audio Technica AT95E - ca. 350kr fra eBay (ny)
Andre lignende ting som jeg har overset.

Mine spørgsmål er så: Hvad vil i anbefale mig at købe for at få det meste ud af mit begrænsede budget der ligger på ca 700kr?

Mine egne tanker er at 2Meren er fed da den kan opgraderes med ny nål senere, 540Peren er interessant da RIAAen nok er det svageste led pt og AT95E er interessant da den er så billig, og muligvis kan kombineres med Cambridgen (selv på mit studiebudget )

En betingelse er dog at købene skal købes online med kort eller paypal og indenfor EUs grænser.

Jeg er spændt på at høre hvad i siger til det, og glad for at være tilbage på hifi4all

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 April 2009 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

en brugt project phonobox mk II og en brugt high output denon 110 el 160 eller en brugt ortofon OM 20 el. 30

Hører du al slags musik, eller fx kun kammermusik eller kun heavy metal

Du kan også hvis du er heldig finde en brugt gammel vintage forstærker med en god riaa og sende signalet videre til din holfi via forstærkerens tape out udgang - riaa en i en sansui au 555 a er bedre end de riaa er du nævner - og selv om den kan væe hyhpet herinde prismæssigt kan man stadig finde den i fx kirkens korshær og lignende til et par hundrede kr.

Riaaen i en pioneer sx 434 receiver er også god og så kan du bruge tuner delen hvis du ikke har en tuner

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 April 2009 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Først velkommen tilbage.

Cambridge 540P og 640P er en ganske god RIAA til prisen, du skal være heldig for at finde noget brugt i samme prisklasse der er bedre, og her snakker vi priser på 600 - 1000kr.

AT95E har en meget tillokkende spillestil, som er let og fri, og som i forhold til prisen er et kup, den ville jeg ikke være bange for at købe, den vil helt sikkert give dig blod på tanden til høre mere LP, og nok også senere til at opgradere fordi du har fundet glæde i lytningen at dine LP'er.

God jagt.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2009 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
en brugt project phonobox mk II og en brugt high output denon 110 el 160 eller en brugt ortofon OM 20 el. 30

Hører du al slags musik, eller fx kun kammermusik eller kun heavy metal

Du kan også hvis du er heldig finde en brugt gammel vintage forstærker med en god riaa og sende signalet videre til din holfi via forstærkerens tape out udgang - riaa en i en sansui au 555 a er bedre end de riaa er du nævner - og selv om den kan væe hyhpet herinde prismæssigt kan man stadig finde den i fx kirkens korshær og lignende til et par hundrede kr.

Riaaen i en pioneer sx 434 receiver er også god og så kan du bruge tuner delen hvis du ikke har en tuner

Jeg burde ganske rigtigt have skrevet hvad jeg hører Min LP bliver udsat for hele spektret, alt fra 80'er hair metal over pop, klassisk rock og progrock til rennaissance klassisk. Dog er det oftest rock og metal der bliver spillet på den.

Idéerne med at købe brugt er interessante, og jeg vil huske dem, men i dette tilfælde er betingelsen jo, at det kan købes online. (Jeg har også en Marantz tuner jeg er glad for)

Som udgangspunkt - det burde jeg nok have nævnt - er min LP til rendyrket lytteglæde, og ikke til kritisk lytning. Mine HT står så uhensigtsmæssigt i øjeblikket at kritisk lytning af plader ville være fuldstændigt barokt at forsøge, så en evt. farvning af lyden er mindre vigtig, så længe musikken bliver videreformidlet.

Tak for svarene, bliv endelig ved!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 April 2009 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

lige nu er der ern project phono box II til 400 i KSB

Den er slet ikke ringe

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 April 2009 kl. 03:11 | IP-adresse registreret  

jeg mener jeg har en shure pick-up du kan få,der skal bare en ny nål på til 150-200.-
Jeg vist også om hus,der ligger og flyder

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2009 kl. 03:26 | IP-adresse registreret  

Det er rigtig pænt af dig, tak for det, men det er nok bedst du beholder den, da jeg i mellemtiden fik truffet et valg.

Valget gik på at jeg købte 2M Red PUen og Cambridge RIAAen. Jeg tror det er det mest fremsynede, også selvom min konto ikke synes om det lige i øjeblikket

Tak for tilbuddet, de gode svar og anbefalinger, og tak for velkomsten ikke mindst - den glemte jeg helt at svare på i første omgang.

Nu håber jeg at HFKs netbutik er snabbe med posten så jeg kan få PUen ind af døren i morgen - hvis det sker, så står den på solskin og progrock hele dagen .

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes