Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til surroundudstyr! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
EmilDaugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 April 2009 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Hej :-)

Jeg er ny herinde og inde for HIFI-afdelingen. Derfor ville jeg være glad for hvis i kunne komme med nogle gode råd til mig, noget jeg bør vide.

Mit værelse er 12 kvm., og jeg har tænkt på, at finde dette på DBA, (hvilket også ville være rart hvis i kunne hjælpe mig med):

Surrondforstærker

Effektforstærker

Fronthøjtalere

Centerhøjtaler

Baghøjtaler

Subwoofer

- jeg er som sagt næsten helt ny inde for hifi, så bare kom med alt i vil. Også gerne hvordan man tilkobler de forskellige ting sammen, så man får den bedst mulige lyd.

Tak på forhånd ;-)

Til top Vis EmilDaugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EmilDaugaard

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 April 2009 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Hej har lige følgende spørgsmål.

#1 hvad er dit budget

#2 mangler du alt det overnævnte (ss-forstærker, eff-forstærker-alt i højttaler+en sub)

#3 hvad har du af tv? (flad, crt, eller ?)

#4 hvad har du af billede kilde dvd, bluray, ps3 ?

Her er lidt inspiration til hvad man kan få ud af 12 kvm     http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44461& PN=1&TPN=9

LN..

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

EmilDaugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

#1 max. 3000 - så det skal findes brugts.

#2 ja det gør jeg vel. Vedmindre der er nogen der har en anden mening, når det handler om et værelse på 12 kvm. - Lige nu har jeg bare et lille surround anlæg, som er koblet til dvd.

#3 jeg har et gammelt 20" phillips, så det skal snart byttes ud.

#4 jeg har dvd.

Til top Vis EmilDaugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EmilDaugaard

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hej igen, med 3000 lyder det som en ret svær opgave.

Jeg ville personligt gå på udkig efter en ældre brugt stereo forstærker og et par brugte højttalere. som f.eks noget brugt nad, eller harman kardon på et sæt dali 400, eller 450'er

Ellers hvis det skal være surround, så prøv at give logitech z5500 (menre jeg det hedder) et tjek.

Bedste løsning er nok... vent til du har lidt flere penge, det er dyrt at købe 5-7 højttalere en subwoofer en reciver en bluray/ps3 og div kabler på en gang, nok også derfor mange køber det over længere tid.

vh ZK

EmilDaugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også jeg starter med at finde mig en brugt forstærker og nogle brugte fronthøjtalere. Og så må jeg købe det andet hen af vejen - er der nogen der evt. vil hjælpe med at finde nogen brugte, men gode højtalere?

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

reciver http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59771164

højttalere http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59787489   (han skriver 1500 for dem nederst)

ved godt det er lidt over budget, men så må du presse sælgere lidt og give penge træet et ekstra ryst.

reciveren er af ældre dato men stadig 7.1 og med 2*85w(stereo) 7*75w(surr) i 8ohm alle kanaler drevet og en spidsstrøm på 45 amp så burde den kunne trække de fleste højttalere der vil lyde godt på 12m2 (sikkert også spille mega godt i større lokaler)

http://www.harmankardon.com/specifications.aspx?cat=REC& ser=&prod=AVR5550/230&sType=C    20.0 kg

https://www.hci-services.com//tech_doc/documents/harman%20ka rdon/Home/Electronics/AVR/AVR%205550/Owner%27s%20Manual/AVR% 205550%20Dan.pdf

mht dali 450 er det bare en super go allround højttaler med rigtigt meget for pengene.

EmilDaugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Mange tak for linkene! Det behøver nu ikke at være 7.1, jeg kan jo altid starte med 5.1 - men det er kun et plus selvfølgelig :-)

Jeg har læst lidt om Dali 450, og har tænkt i samme baner før. Men nu kan jeg se, at højtaleren er passiv, og har fundet flere steder, hvor man skriver at passiv ikke er ligeså god som en passiv højtaler.

Udover det, har jeg et andet spørgsmål... Kan højtalere tage skade af, at blive malet?

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

forskellen mellem pasiv og aktiv højttalere, er om det er med indbygget forstærker eller uden. dvs de højttalere du skal bruge til den harman skal være pasive da du jo skal bruge forstærkeren i reciveren til at drive dem med.

En pc bruger typisk aktive højttalere, det gælder også subwoofere i surround setup.

Nej en højttaler burde ikke tage skade af at blive malet, dog må du kun male kabinetterne og ikke enheder eller elektronikken, dali 450 kan også fåes i sort

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 April 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

EmilDaugaard skrev:

Mange tak for linkene! Det behøver nu ikke at være 7.1, jeg kan jo altid starte med 5.1 - men det er kun et plus selvfølgelig :-)

Jeg har læst lidt om Dali 450, og har tænkt i samme baner før. Men nu kan jeg se, at højtaleren er passiv, og har fundet flere steder, hvor man skriver at passiv ikke er ligeså god som en passiv højtaler.

Udover det, har jeg et andet spørgsmål... Kan højtalere tage skade af, at blive malet?

Kommer lige med min uforbeholdte mening:
Et 5.1 surroundsystem til 3000 Kr. vil være en skuffelse. Også brugt. Til den pris skal du nok forvente et par brugte gulvhøjtalere med en forstærker. Så er der noget at bygge på når pengene atter bliver til det.

Det ses lidt for ofte at man forventer at få det hele for ingen penge. Et resultat af Bilka-priserne, men ægte kvalitet koster lidt mere. Nydelsen er så også det større.

Så mit bud er: Start i det små og byg ud. Se dig om efter nogle OK højtalere som f.eks. de Dali'er. Der er også mange andre gode bud hvis du bruger omkring 1500 Kr. på dem. En OK forstærker vil koste ca. det samme. Der er f.eks. mange NAD-modeller til salg på KSB (her på siden) eller DBA.

Højtalerne tager nok ikke skade af en gang maling. Så længe du tager enhederne forsigtigt ud og holder malingen fra dem. Alternativt kan du købe en gang folie og lægge på. Jeg har selv lagt hvid folie på mine højtalere, der ellers var i Ahorn-finér.

PS: Kom til at læse at du har valgt at begynde med to højtalere. Godt valg.

EmilDaugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

kender ikke alle de modeller du linker til, vil dog selv gå efter en "amerikaner" glem alt om watt opgivelser da de kan være målt på mange måder, grunden til jeg hælder mere til harman og nad er at de oftest har en fornuftig strømforsyning, det afsløres ofte af vægten på forstærker/reciver.

Praktisk betyder det ofte at lyden vil være mere kontroleret med mere punch og kraftoverskud.

EmilDaugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Har fundet en Harman avr 1500 til 2000. Han fortæller at den er 6 år gammel, købt for 30 tusinde, og kun brugt til film og for at vise et udadtil godt indtryk.

- nogen der mener jeg skal slå til på den?

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Hej igen, lidt trist den anden var solgt, var ellers et super godt tilbud.

Hvis du nu kunne nøjes med en lidt mindre, men stadig ganske ok 5 kanals reciver så syntes jeg faktisk det her er et serriøst godt tilbud, det plejer at være brugtprisen for den model. super super tilbud på en helt ny. (nok fordi modellen er udgået)

http://cinemagic.dk/shop/harman-kardon-avr-3258p.html

tjek den ud.

ps: tror ikke på han har givet 30.000 for den avr 1500... nok nærmere 3.000

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes