Forfatter |
|
supos Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
Sendt: 18 April 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle. Så fik jeg endelig min nye Sansui AU-555a og TU-666 med hjem fra min tur til staterne, og jeg må sige det er noget af det smukkeste jeg har set:  Forstærkeren ser fuldstændig ud som da den forlod fabrikken, og var endda i den originale emballage, og med stort set komplet original dokumentation - selv den medfølgende pudseklud fulgte med i ubrudt emballage! Eneste fejl er at knappen til justering af midrange går meget stramt - men nu er det jo ikke noget jeg regner med at skulle bruge ret ofte. Tuneren har nogle få ridser i træsvøbet, men er ellers også i glimrende kosmetisk stand, og har stadig kredløbsdiagrammet siddende i en ubrudt kuvert under bunden. Alt i alt er jeg altså en meget tilfreds mand lige nu! Nu har jeg ingen erfaring med vintage hifi - så mit spørgsmål er om der er noget jeg skal tjekke inden jeg tænder dem? Jeg har haft låget af dem begge, og alt ser nydeligt ud - der er ingen lækkende eller bulende kondensatorer, og ingen lugt af brændt elektronik. Kondensatorerne i forstærkeren (mærket Elna CE-W Black-Neg) kunne godt se nye ud, men det er jo svært at sige. Jeg har både multimeter og oscilloskop stående hvis der er noget jeg bør måle på, men det er jo lidt svært at vide hvor man skal begynde :)  De har begge kørt på 110V indtil nu, så jeg har stillet forstærkeren om til 230V. På tuneren kan man kun vælge mellem 220V og 240V - men her vælger jeg vel bare 240V? Jeg bør nok også udskifte sikringerne inden jeg tænder dem - til 110V skal der bruges 2A og 0.5A til henholdsvis forstærkeren og tuneren, mens der til 220V skal bruges 1.5A og 0.3A. Er der nogen der ved om disse er fast-acting eller slow-blow, og om det i det hele taget har nogen betydning hvilken type jeg vælger? De er købt af to forskellige sælgere, som begge påstår at de har kørt uden problemer inden salget, men man vil jo hellere være på den sikre side. Og så kunne der jo have rystet sig noget løs under transporten... Sune
|
Til top |
|
|
Langendorf Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 522
|
Sendt: 18 April 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op de er flotte
De ser jo ud som nye
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 18 April 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med dem!! De ser rigtig fine ud og det er jo helt fantastisk, at de er i så god kosmetisk stand og oven i købet, med en masse "goodies" - bare flot!
Nu til det tekniske:
Det er rigtig god tænkning at undersøge, om man skal foretage sig specielle foranstaltninger inden man sætter strøm til apparater, som man ikke ved hvornår sidst har været tændt (forudsat, at de er gamle, hvad dissseher jo er).
Du bør sætte disse apparater (ét ad gangen) til en variabel netforsyning (variotrafo) med en god og fin strømforbrugsaflæsning (amperemeter) og køre dem laaaangsomt op til 230V- gerne over rigtig mange timer og jævnligt holde øje med, at strømforbruget nærmest er lig nul.(det bør være meget lavt på disse ting) . Derved vil især elektrolytkondensatorerne langsomt blive vækket til live og kunne komme til at fungere igen. Måske fungerer de fint, men det kan man bestemt ikke være sikker på - heller ikke, hvis de endda ser fine ud. Læs gerne om dette på nettet.
Det er en rigtig god ide at sætte dem til 240V - da man vil køre dem en sjat køligere og forlænge lamper og pærers liv betragteligt.
Slutteligt omkring sikringer: De sikringer, som sidder i forbindelse med strømforsyningen (hovedsikringen i apparatet skal gerne være en såkaldt "slo-blo" - sikring = træg sikring (mærket med et "T", hvorimod de andre, hvis der er flere i apparatet, skal være såkaldte "flinke" fin-sikringer.Den udregning, som du kommer med i dit indlæg virker meget rigtig i henhold til 230V.
held og lykke - og pas rigtig godt på dem - de er nu lidt fede!
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 18 April 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Omstilling til 240V er fint...net-sikringer er altid (træge-slow blow)....og tillykke med det...det er dælme flot.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
supos Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de gode tips. Hvor får man så fat i sådan en variotrafo til en rimelig penge? Jeg går ud fra at metoden dels går ud på at sikre at der ikke er nogen graverende kortslutninger mv, dels at gendanne lytternes oxidlag?
Og et lille tillægsspørgsmål: Tape-indgangen er bare en almindelig line-in, right? For ellers mangler jeg da et input :-)
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- Det er lige nøjagtig formålet med langsom opkørsel på vario-trafo!
Jeg ved ikkel ige, hvor du finder sådan en svend, men der circulerer da nogle stykker rundt omkring - spørg evt. på et værksted. Jeg har god erfaring med fx B&O's RT-10 / RT-12 / RT-15 skillevarioer, men der findes mange andre. Nogle gange er der noget brugbart til salg på www.brugtgrej.dk eller i den blå avis.
Tape-indgang er bare en såkaldt linieindgang - og du kan bruge alle disse - (AUX - TUNER - TAPE mv.)
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 19 April 2009 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan hvis du ikke kan finde en vario trafo bruge et arrangement af lyspærer sat i serie - det er ikke helt lige så tjekket men PQR beskriver det i en af hans tråde - jeg kan ikke lige huske hvordan det virker - man kan også bruge en vario modstand - sådan en lange skyde-modstand men de er nok ligespå svære at finde som en vario trafo tillykke med dine sansuier - de er rigtig flotte og hvis du har el. finder et sæt højtalere der ikke er får tunge at trække er der dømt vellyd  au 555a har en glimrende riaa så du kan glæde dig til at tilslutte din grammofon
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 19 April 2009 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
supos skrev:
Hej alle.
Så fik jeg endelig min nye Sansui AU-555a og TU-666 med hjem fra min tur til staterne, og jeg må sige det er noget af det smukkeste jeg har set:

Forstærkeren ser fuldstændig ud som da den forlod fabrikken, og var endda i den originale emballage, og med stort set komplet original dokumentation - selv den medfølgende pudseklud fulgte med i ubrudt emballage! Eneste fejl er at knappen til justering af midrange går meget stramt - men nu er det jo ikke noget jeg regner med at skulle bruge ret ofte. |
|
|
Det er godtnok nydeligt - tillykke !
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
supos Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
du kan hvis du ikke kan finde en vario trafo bruge et arrangement af lyspærer sat i serie - det er ikke helt lige så tjekket men PQR beskriver det i en af hans tråde - jeg kan ikke lige huske hvordan det virker - man kan også bruge en vario modstand - sådan en lange skyde-modstand men de er nok ligespå svære at finde som en vario trafo
tillykke med dine sansuier - de er rigtig flotte og hvis du har el. finder et sæt højtalere der ikke er får tunge at trække er der dømt vellyd au 555a har en glimrende riaa så du kan glæde dig til at tilslutte din grammofon
|
|
|
Hmm, ærgerligt - Jeg har tit ladet store effektskydemodstande gå min næse forbi. Der er bare en grænse for hvor meget skrammel man kan samle sammen i en toværelses lejlighed hvis der også skal være plads til kæresten  . Har dog fået et tilbud om at låne en variotrafo, så jeg behøver ikke ærgre mig alt for meget. Angående højtalere: Hvad vil det helt præcis sige at de er letdrevne? Jeg har et par B&W DM 601 s3 reolhøjtalere, som jeg dog godt kunne overveje at skifte ud. Igen her er jeg dog begrænset af at bo i en lille lejlighed - selvom jeg har en meget tolerant kæreste er det bare ikke praktisk at fylde halvdelen af stuen med hifi  .
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
At kalde et par højttalere letdrevne er vel koncentreret om to parametre, nemlig deres følsomhed, som gerne skulle kunne komme op på 92-93dB (eller højere) ved input på 1 watt - målt i en meters afstand, for at kunne kaldes letdrevne.. Desuden er der problemstilling omkring den ohm'ske belastning, som kan drille forstærkere. Højttalerene må vel kunne kaldes letdrevne for en forstærker, hvis der ikke i væsentligt omfang forekommer grimme ohm'ske dyk i frekvenskurven - men at de nogenlunde holder sig "på måtten" og giver forstærkeren pæne arbejdsbetingelser.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
supos Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for opklaringen Freddy. Jeg tænkte nok at det måtte have med følsomheden og impedansen at gøre, men ikke præcis hvordan.
Er der nogen der kan sige hvordan mine B&W dm601 s3 arter sig i forhold til dette, og om det i øvrigt er et fornuftigt match til min nye forstærker? Jeg ved godt at mange vil sige at det skal jeg selv lytte mig frem til, men det er svært da jeg absolut intet sammenligningsgrundlag har.
Jeg har for eksempel aldrig været helt tilfreds med lyden i mit gamle setup (ovenstående højtalere med en NAD c740 receiver), da jeg synes den var for "hård", men det er svært at sige hvor problemet ligger når man kun har det ene setup, og ikke kan høre delene hver for sig.
|
Til top |
|
|
KlausM Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 19 April 2009 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
supos skrev:
jeg synes lyden var for "hård", men det er svært at sige hvor problemet ligger når man kun har det ene setup, og ikke kan høre delene hver for sig.
|
|
|
Hej Sune Min erfaring siger mig, at metal-dome diskanter er hårde i lyden, du skal da finde dig et par samtidige højttalere, dvs fra midt halvfjerserne fx Dynaco/ScanDyna A-25 eller et sæt Acoustic Research AR-6. Mvh Klaus
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at starte en debat om NAD kan jeg kun bifalde det du siger om NADs lyd - og der er det lige ved at "hård" er et kompliment - jeg synes generelt NAD er mørk og død i lyden - nuvel vedr. følsomhed så er det rigtigt som Freddy tolker mit udsagn - et sted mellem 92 og 96 db er pænt følsomme.. B&W er nok mindre følsomme men eftersom du skriver du har anlægget i et mindre rum går det sikkert an - din Sansui kan bedst lide at spille til en 8 ohms højtaler så kan du undgå 4 ohm højtalere (mange europæiske højtalere især danske er 4 ohms) så vil den leve længere og lyde bedre. Et helt simpelt setp med nogle fuldtone enheder som fx Coral flat 8 eller 10 vil lyde fremragende og de er meget letdrevne - men så skal du være heldig på brugtmarkedet
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 19 April 2009 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Supos
Mange gange tillykke med dit nye Sansui, det er godt nok i god stand. Skønt at se! Jeg tror du vil finde det langt mere
vellydende end dit NAD. Jeg har selv haft et par B&W standere, de hed vidsr DM303, og var ret billige. Dine er nok i den
bedre ende. Men jeg synes nu alligevel de har en skinger diskant. Du burde kigger lidt på et sæt Dynaco/Scandyna A-25,
der er en tråd her i Vintage afdelingen derom. De findes som regel i genbrugser osv. for 25 kr stykket. Men de kan sgu et
eller andet utroligt. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 19 April 2009 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først, Tillykke k**t de er lækre! Ved ikke om du har set mine tråde, men har selv et psykosomatisk forhold til Sansui.... Jeg vil nu byde ind med konkrete højtalere bud
Først disse: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59551423 Står i Gentofte og passer som hånd i handske til dine Sansui´er. pris 599kr.
Så disse: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59727906 Står i Rønnede, de er dog for dyrt sat mener jeg da de ikke er orginale sat til 2000kr, men man kan jo prutte om prisen. Begge er Pioneer fra de gyldene 70´er. Hvis de stod i et hjem her omkring var jeg der som en mis! __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 19 April 2009 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til lykke! Hold op, hvor er de flotte! Tjekkede du dem ind som bagage, eller sad du med dem på skødet?
Hvad gav du?
At skrive at metaldomer er hårde i lyden er lige som at skrive at visse befolkningsgrupper har let til kniven -
det er af og til sandt, men oftest en generalisering. B&W har ganske vist i de seneste år været slemme til at lade
domerne flippe ud over 5kHz, men min store kærlighed ATC SCM40 har samme last: 2dB for meget diskant -
og det er en stofdome! Prøv du bare de 601´ere - det er jo fremragende højttalere!
|
Til top |
|
|
supos Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg har overvejet det med vintage højtalere, men havde egentlig afskrevet ideen, da jeg havde besluttet at der måtte være udgiftsstop på hifi i de næste par måneder. Men hvis folk virkelig mener at man kan få fornuftig lyd i en rimelig prisklasse kan det da være jeg skal genoverveje. Tak til Edge for de to forslag - de Pioneer CS-E700 er da helt absurd flotte, og hvis de så også spiller godt... Eneste problem er at de er for store til at jeg kan have dem stående, og nok også prismæssigt lige i overkanten. De andre Pioneer kunne til gengæld godt være overordentlig interessante, om end de ikke er helt så flotte - dem tror jeg jeg skal ud og høre (og se). Jeg tager meget gerne imod forslag til andre vintage højtalere på brugtmarkedet. Eneste krav er at de helst ikke må være bredere end 25 cm og højere end 75 cm, samt at de ikke må koste (ret meget) mere end hvad jeg kan forvente at kunne få for mine B&W'ere (der er et par på ksb til 1800, så 1400-1500 er nok ikke urealistisk). Hvad skal man ellers vide for at købe højtalere? - Rummet er ca 4.5x5.5x3 (BxDxH). - De kommer til at stå op ad bagvæggen (i know  ). - De kommer til at spille lidt af hvert: soul, blues, country, funk, masser af traditionel og nyere rock, lidt heavy en sjælden gang i mellem... Det eneste de nok ikke kommer til at spille er klassisk, opera, techno, og p3-pop. - De kommer primært til at spille ved moderat lydstyrke, fester undtaget.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
cs e700 skal maks koste 1200 og så skal det være med originale enheder og ikke monacor enheder - jeg har både cs e700 og cs e 900 og de har chokolade brune basser og mellemtoner - de har en pizo agtig diskant så det er fint du ikke hører opera og klassisk musk for der vil den nok være lidt for meget - desværre er de ikke 25 cm bred - for så kunne vi da nok finde ud af noget.
I øvrigt er der dejlige vintage højtalere fra fx ITT og Isophon med glimrende enheder i til ingen penge rundt om i landet
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 19 April 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du synes at dine B&W er for "hårde" med en NAD (plejer at lyde "soft"), tilhører dine B&W nok en af de modelrækker,
hvor de gav diskanten for meget niveau. Selvom jeg er helt enig med dem, der siger at man kan gøre gode brugtkøb,
har jeg osse et let tip: Dine B&W kan bi-wires. Sæt en 1 ohms modstand i serie med diskant-tilslutningen! Måske er det
lige det der skal til?
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
eller brug duelundmetoden - tage et luksus toiletpapir - fire lag og hæng op forand diskanten - dæmper det for meget, pil et lag af og så fremdeles indtil lyden sidder i skabet - genbrugspapi dæmper anderledes en kulørt lambi
|
Til top |
|
|