Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: En synders skriftemål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 April 2009 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Dette indlæg handler om ophavsret i den digitale verden.

Jeg vil godt starte med at slå fast, at jeg går ind for ophavsret og ikke er fortaler for legalisering af uautoriseret skadelig fildeling og "piratkopiering" generelt.

Jeg synes sådan set baggrunden for ophavsret er meget fornuftig, som den er beskrevet i ophavsrettens "grundlov", Berner-konventionen. En af grundstenene i ophavsret er rettighedshavers eneret til eksemplarfremstilling - også kaldet kopiering. En anden grundsten er, at ophavsretten er et politisk instrument der skal fremme udbredelsen af kunst og kultur til borgerne i samfundet. Derfor er rettighedshavers eneret ikke uindskrænket, men netop indskrænket af visse undtagelser.

I Bernerkonventionen hedder det om eksemplarfremstilling bl.a.:

Article 9
Right of Reproduction:
1. Generally; 2. Possible exceptions;

(1) Authors of literary and artistic works protected by this Convention shall have the exclusive right of authorizing the reproduction of these works, in any manner or form.

(2) It shall be a matter for legislation in the countries of the Union to permit the reproduction of such works in certain special cases, provided that such reproduction does not conflict with a normal exploitation of the work and does not unreasonably prejudice the legitimate interests of the author.

Berner-konventionen kan læses i sin helhed her.

Kulturministeriet skriver om ophavsretten generelt:

OPHAVSRET - Balancen mellem eneret og udbredelse

Den ophavsretlige regulering har to sider.

Den ene side er, at ophavsmænds og andres ophavsrettigheder ønskes tilgodeset. Det er i samfundets interesse at have et sæt regler, der sikrer rettighedshaverne vederlag for deres indsats, fordi dette er rimeligt og på afgørende vis giver de kreative kræfter tilskyndelse til ny produktion og ny udbredelse af værker.

Den anden side er, at der også er hensyn at tage til brugerne. Det er også i samfundets interesse, at eneretten ikke vanskeliggør eller umuliggør enhver disposition fra anden side over én gang skabte og udbredte værker. Derfor må man i ophavsretten søge at indkredse de tilfælde, hvor andre uden nævneværdig skade for rettighedshaverne på forskellig måde frit bør kunne tilegne sig eller nyttiggøre frugten af deres arbejde og, for så vidt dette ikke er tilfældet, anvise løsningsmuligheder med hensyn til den praktiske rettighedsklarering.

Lovgivningen om ophavsret skal således i lyset af den til enhver tid pågående tekniske udvikling søge at finde balancen mellem eneretten og undtagelserne fra denne.

Kulturministeriets opgave er at bidrage til at få ophavsretten til at fungere bedst muligt i praksis. Det sker med udgangspunkt i en nordisk retsenhed og inden for rammerne af EU-direktiver og internationale konventioner på området.

Læs mere her.

Ovenstående er jo efter min mening meget smukt, og er mht. undtagelser til eneretten til eksemplarfremstilling bl.a. implementeret i den danske ophavsretslov i §12:

Eksemplarfremstilling til privat brug

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Så langt så godt...

Men så skete der noget...

I 2001 implementerede folketinget det såkaldte "Infosoc"-direktiv i dansk ophavsret. Det betyder, at §12 sættes ud af kraft, i de tilfælde, at der er tale om et digitalt distribueret værk, som er forsynet med "effektive tekniske foranstaltninger, der under deres normale funktion har til formål at beskytte værker og andre frembringelser m.v., som beskyttes i henhold til denne lov" - også kendt som "kopi-beskyttelse".

§ 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.

Det betyder i praksis, at den stadig voksende del af befolkningen, der benytter sig af en netværksafspiller til at afspille kopier af f.eks. musik eller film lagret på en server, ikke må kopiere CD'er, DVD'er eller Blu-ray-diske, til deres medieserver, i de tilfælde hvor det indebærer omgåelse af en "kopi-beskyttelse. Og dette uanset, om kopien laves af en lovligt indkøbt original-kopi.

Jeg er selv glad bruger af Squeezebox og har derfor i flere omgange rejst denne problemstilling i dette og andre forum. Det mest konstruktive svar jeg har fået er, at jeg bare skal rulle gardinerne ned, og ikke sige til nogen hvad det er jeg laver.

Dette synes jeg er en meget uholdbar retssituation for mig som lovlydig borger, der bruger 1-2.000,- om måneden på at købe film og musik.

Umiddelbart mener jeg, at min handling klart falder indenfor Bernerkonventionens §9 stk 2, da jeg ikke kan se den skader rettighedshavers legitime interesser væsentligt, og derfor mener jeg den bør være lovlig.

Men det er den ikke ifølge loven.

Direkte adspurgt om dette forhold, har kulturministeriet tidligere svaret, at det i sidste ende er op til domstolene at afgøre, hvordan lovteksten skal fortolkes.

Desværre er denne problemstilling aldrig blevet prøvet ved en dansk domstol, og indtil der falder en dom der går imod lovens tekst, må vi som forbrugere se os kriminaliseret når vi i privat øjemed indenfor vores egne fire vægge omgår tekniske foranstaltninger og fremstiller kopier af vores lovligt erhvervede original-kopier.

Det mener jeg ikke kan være rigtigt, og jeg har derfor anmeldt mig selv til APG (anti pirat gruppen), og opfordret dem til at stævne mig, så vi kan få en domstolsafgørelse på dette område.

Mit brev til APG:

En piratkopists bekendelser.

Valby d. 19/4 2009

Kære APG,

Jeg skal hermed anmelde mig selv for gentagne overtrædelser af ophavsretsloven i form af ulovlig kopiering af Deres klienters ophavsretsbeskyttede værker.

Sagen er den, at jeg for ca. et år siden, har anskaffet mig flere såkaldte netværksafspillere af mærket “Logitech Squeezebox”, og derfor er begyndt at tilegne mig min musik via en central musikserver placeret i mit hjem, og streamet herfra til mine Squeezeboxe. Dette foregår I praksis ved, at jeg “ripper” (kopierer) mine CD'er til filformatet FLAC, og lagrer disse filer på min server.

Problemet er, at et for mig ukendt antal af de CD'ere jeg har købt gennem tiden, er forsynet med såkaldte “effektive tekniske foranstaltninger beregnes til at forhindre digital kopiering”, og det derfor ikke er lovligt for mig, at fremstille permanente digitale kopier, jvnf. Ophavsretsloven §75.

En CD som jeg med sikkerhed ved er forsynet med en sådan “kopi-sikring”, er Hanne Boel / Beware of the dog. Hvor mange andre CD'ere jeg har kopieret uretmæssigt er jeg ikke klar over, da jeg ikke har nærstuderet mine indkøbte CD'eres covers, og iøvrigt synes det ofte er skrevet med meget små bogstaver, om der er tale om en “kopi-beskyttet” CD eller ej.

Desuden overvejer jeg nu at anskaffe mig en netværksafspiller til afspilning af film. Jeg er indehaver af en filmsamling på flere tusinde DVD-film og vel godt hundrede blu-ray film. Alle naturligvis erhvervet på lovlig vis som original-kopier solgt via autoriserede udsalgssteder.

Men efterhånden synes jeg, at alle disse film og deres covers fylder umanerligt meget i min stue, og jeg ser derfor en mulighed for at spare plads rent fysisk, ved at kopiere mine lovligt erhvervede original-kopier af film til en central server, og afspille dem herfra for derefter at stille original-kopierne på loftet.

Dette vil uomtvisteligt medføre omgåelse af tekniske foranstaltninger med henblik på fremstilling af permanente kopier, hvilket jo er ulovligt jvnf. Ophavsretslovens §75.

Jeg vil derfor genre på forhånd også anmelde mig selv for dette forhold.

Jeg er af den opfattelse, at rettighedshavere til musik og film selvfølgelig skal modtage et rimeligt vederlag for mit brug af deres værker, og mener at jeg har betalt et sådant, i og med at jeg har erhvervet originalkopierne på lovlig vis. Jeg mener således ikke, at jeg undsiger mig betaling til deres klienter, men ifølge loven er det jo ulovligt hvad jeg har gjort og har tænkt mig at gøre.

Jeg ser derfor frem til at modtage deres stævning vedr. ovenstående forhold, aå vi via en domstol kan få afgjort, hvor meget jeg evt. skal bøde for mine kriminelle handlinger – om noget.

Med venlig hilsen,.

Erik Lange

-oOo-

Jeg har i skrivende stund endnu ikke fået nogen reaktion, men vil naturligvis holde denne tråd opdateret når der sker nyt i sagen. 

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 April 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Rigtig godt skrevet..

håber de kan se at det er noget hejs den kopibeskyttelse der er lavet på mange cd'er.

Man kan jo ikke lavet et kopi til bilen - fordi man gerne vil bevare den originale..

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

indomitus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 April 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Det for vildt du gør det :)
Til top Vis indomitus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af indomitus

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 April 2009 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 April 2009 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Lækkert at se et så velskrevet brev blive sendt afsted for at belyse netop dette problem. De fleste af os kopierer jo gladeligt musik fra CD'er til harddisk (med god samvittighed) og tænker ikke over at ophavsretten brydes.

Jeg havde nok ikke self haft nosserne til at "melde mig selv" som du gør det - men tager bestemt hatten af for at du går hele vejen
Jeg tror dog selv den mest morgensure dommer vil kunne forstå at der er et eller andet galt i lovgivningen, men måske jeg tager fejl

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 April 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

- Jeg glæder mig i øvrigt meget til at høre deres reaktion, om end jeg blot tror du får en kort lidt afvisende e-mail tilbage.

Håber meget du holder os opdateret.

Pænt af dig at vise os andre din email.

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 April 2009 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

- Hvis det købte medie er stemplet med det officielle "Compact Disc Digital Audio" logo, og samtidig belagt med en eller flere kopi-beskyttelser, skal du blot henvende dig til IFPI, så SKAL de udlevere en ikke beskyttet kopi til dig, da kopibeskyttelse udover SCMS ( Serial Copy Management System ) ikke falder ind under CD Audio Red Book. En CD-Rom der er beskyttet udover SCMS må ikke stemples med "Compact Disc Digital Audio" logo'et, da den retteligt er en CD-Rom, ikke en lyd-CD.

Hensigten / virkemåden ved SCMS er, at det kun er muligt at oprette 1. generations kopi'er, der kan altså ikke oprettes digitale kopi'er af kopi'er. At bryde SCMS' systemet er ganske rigtig ikke lovligt, men det bør ikke være aktivt i dit tilfælde med kopiering EEN gang og derefter afspilning.

JBLfan  

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 April 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Jeg mener godt man må lave én digital kopi til sig selv og eget brug.
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 April 2009 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Sønnen skrev:
Jeg mener godt man må lave én digital kopi til sig selv og eget brug.

Humlen i erla's indlæg, og også det jeg har forstået, er at det denne ret tilsidesættes af paragrafen vedrørende "kopi-beskyttet" materiale. Som erla citerer i 1. post:

§ 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.

Tilføjet: I de tilfælde hvor §75 c ikke gælder, må man gerne lave så mange kopier man ønsker til privat brug, også pr. erla's 1. post.

vh Bjørn
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

quadmand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2008
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 21 April 2009 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Til erla

Godt gået.

Bare jeg kunne "formulere" mig lige så godt på skrift som dig.

Glæder mig til at høre mere.

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Sendt: 21 April 2009 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Hvad med at alle "os" squeezebox ejere meldte sig selv. Det vil rykke - også i pressen.
Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 21 April 2009 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
Lækkert at se et så velskrevet brev blive sendt afsted for at belyse netop dette problem. De fleste af os kopierer jo gladeligt
musik fra CD'er til harddisk (med god samvittighed) og tænker ikke over at ophavsretten brydes. Jeg havde nok ikke self haft nosserne til at "melde
mig selv" som du gør det - men tager bestemt hatten af for at du går hele vejen Jeg tror dog selv den mest morgensure dommer vil kunne
forstå at der er et eller andet galt i lovgivningen, men måske jeg tager fejl

En dommer skal ikke vurdere om loven er rigtig eller forkert, det skal politikerne .
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Sendt: 21 April 2009 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Dét der er et farligt spil at spille, i bedste fald vil APG vælge at overse din e-mail. Jeg syntes det er fint at nogle har nosser til at tage kampen op, de nye regler er helt håbløse. Skulle man efterleve dem fuldt ud ville det være meget meget begrænset hvad man ville kunne bruge sine mp3 afspillere og squeezeboxe til.

Jeg tror dog ikke APG er det rette sted at tage kampen op, deres interesser ligger ikke ude ved forbrugerne - medmindre de kan få lov til at nappe nogle penge fra os. Det er diverse politikere der burde sættes på skolebænken for at lære lidt om hvordan verdenen ser ud i dag.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

Strokes
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Januar 2009
Sendt: 21 April 2009 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:
Dennis Frie skrev:
Lækkert at se et så velskrevet brev blive sendt afsted for at belyse netop dette problem. De fleste af os kopierer jo gladeligt
musik fra CD'er til harddisk (med god samvittighed) og tænker ikke over at ophavsretten brydes. Jeg havde nok ikke self haft nosserne til at "melde
mig selv" som du gør det - men tager bestemt hatten af for at du går hele vejen Jeg tror dog selv den mest morgensure dommer vil kunne
forstå at der er et eller andet galt i lovgivningen, men måske jeg tager fejl

En dommer skal ikke vurdere om loven er rigtig eller forkert, det skal politikerne .

ok det vidste jeg ikke
Til top Vis Strokes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strokes

Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 April 2009 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Hatten af  Bliver interessant at følge med ...

Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 21 April 2009 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

§75 det er jo åbenlyst ikke en effektiv foranstaltning .
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Strokes
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Januar 2009
Sendt: 21 April 2009 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:
§75 det er jo åbenlyst ikke en effektiv foranstaltning .

Hehehehe ja ej kunne bare ikke lade vær med at drille.

Til top Vis Strokes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strokes

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 21 April 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hej erla.

Glimrende indlæg, og lækkert brev du har snedkereret til APG

Som flere andre glæder jeg mig usigeligt til at høre deres respons, hvis de da magter og tør give svar på tiltale.
Hvorvidt du i praksis har gjort dig selv til mere kriminel end du i forvejen er, ikke ved det afsendte brev, men ved baggrunden for din henvendelse, kan jeg kun gisne om.
Jeg er dog af den opfattelse, at du fortsat bør sove ganske blidt og roligt. Skillelinjen her må være, at uanset hvad der fremgår af lovteksten, vil der normalt skulle kunne anmeldes et krav for tabt indtægt/honorar/vederlag, førend en domstol overhovedet vil antage en evt. sag.... medmindre APG finder, at din helligbrøde er af en sådan art og karakter, at det simpelthen er den mest oplagte sag de nogensinde har forholdt sig til...

Hvis det omvendt viser sig, at dit tilfælde akkurat er det mest oplagte de nogensinde er stødt på, vil jeg straks følge op med en henvendesle til APG, hvor jeg angiver mig selv for, ved flere lejligheder, gratis at have modtaget kopier af ialt en håndfuld cd'er eller 2, oftets af mærket DataLife, samt ved 6 datobestemte lejligheder har tigget mig til gratis plader fra bands og musikanter, som derved har lidt et reelt indtægtstab! Se, sådan et lovbrud må da klart og med flere længder overgå de gange, hvor jeg har lagt film på min eksterne harddisk, med henblik på at se dem på den bærbare ved ophold i diverse feriehytter... hmmm... og hvad med dengang, jeg solgte en bil, hvori jeg havde efterladt en lille mappe med brændte cd'er? Måske jeg har en dom ventende for at have videregivet musikmateriale til personer, som ikke nødvendigvis har haft brugsret til samme. Damn, det griber om sig nu...

Summasummarum: Cool henvendelse, erla-buddy! Glæder mig til at høre hvordan føljetonen udarter sig.

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 April 2009 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hej Erla

Stort initiativ! Jeg følger spændt med i udviklingen.

Vi er jo nok rigitg mange som gerne vil se en afklaring omkring denne problematik. Ellers er langt størstedelen af os jo dybt kriminelle, på trods af at vi én gang har betalt for skiverne!

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 April 2009 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Andelen af kopisikrede cd'er er vel til at overse. Jeg har i hvert fald ikke stødt på nogen endnu. Men det er da irriterende, at man bryder loven, hvis man blot vil lave en digital kopi for egen sikkerhed/nemheds skyld. Men langt, langt de fleste cd'er er ikke kopisikrede, og så er det ganske lovligt at kopiere dem (1 gang til eget brug). I mange andre EU-lande er det f.eks. lovligt at lade andre rippe ens cd'er (ripping-service), men APG protesterer åbenbart i Danmark. Jeg ville f.eks. gerne betale mig fra at rippe min cd-samling, men næh nej - det kan jeg pænt gøre selv, mener APG.

Det er også irriterende, at man ikke får lossless download med i købet, når man køber vinyl. Har kun oplevet det en gang med en Jens Lekman-lp, hvor der lå kode til flac-download. Det er høj klasse! Personligt har jeg således ingen problemer med at downloade lossless-kopier af vinyler, jeg har købt.

Mens problemet med kopisikret musik ikke er voldsomt imo, så gætter jeg på, det er langt større, når det kommer til film. En eller anden dag skal musik- og filmindustrien nok indse, at det ikke hjælper en døjt. Det eneste, de får ud af det, er en kriminalisering af digitale frontløbere, der ikke gider betale for deres dyrt indkøbte film endnu en gang. Selvom musik- og filmindustrien står bag, så er det i første omgang de uduelige danske politikere, vi kan takke for den situation, vi (og især dig erla) står i. Selvfølgelig skal du kunne lave en digital kopi til eget brug - uanset om de vil det eller ej. Alternativet er sådan set bare, at vi gør det alligevel, som du pointerer.

Held og lykke :-)

Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum