Dette indlæg handler om ophavsret i den digitale verden.
Jeg vil godt starte med at slå fast, at jeg går ind for ophavsret og ikke er fortaler for legalisering af uautoriseret skadelig fildeling og "piratkopiering" generelt.
Jeg synes sådan set baggrunden for ophavsret er meget fornuftig, som den er beskrevet i ophavsrettens "grundlov", Berner-konventionen. En af grundstenene i ophavsret er rettighedshavers eneret til eksemplarfremstilling - også kaldet kopiering. En anden grundsten er, at ophavsretten er et politisk instrument der skal fremme udbredelsen af kunst og kultur til borgerne i samfundet. Derfor er rettighedshavers eneret ikke uindskrænket, men netop indskrænket af visse undtagelser.
I Bernerkonventionen hedder det om eksemplarfremstilling bl.a.:
Article 9
Right of Reproduction:
1. Generally; 2. Possible exceptions;
(1) Authors of literary and artistic works protected by this Convention shall have the exclusive right of authorizing the reproduction of these works, in any manner or form.
(2) It shall be a matter for legislation in the countries of the Union to permit the reproduction of such works in certain special cases, provided that such reproduction does not conflict with a normal exploitation of the work and does not unreasonably prejudice the legitimate interests of the author.
Berner-konventionen kan læses i sin helhed her.
Kulturministeriet skriver om ophavsretten generelt:
OPHAVSRET - Balancen mellem eneret og udbredelse
Den ophavsretlige regulering har to sider.
Den ene side er, at ophavsmænds og andres ophavsrettigheder ønskes tilgodeset. Det er i samfundets interesse at have et sæt regler, der sikrer rettighedshaverne vederlag for deres indsats, fordi dette er rimeligt og på afgørende vis giver de kreative kræfter tilskyndelse til ny produktion og ny udbredelse af værker.
Den anden side er, at der også er hensyn at tage til brugerne. Det er også i samfundets interesse, at eneretten ikke vanskeliggør eller umuliggør enhver disposition fra anden side over én gang skabte og udbredte værker. Derfor må man i ophavsretten søge at indkredse de tilfælde, hvor andre uden nævneværdig skade for rettighedshaverne på forskellig måde frit bør kunne tilegne sig eller nyttiggøre frugten af deres arbejde og, for så vidt dette ikke er tilfældet, anvise løsningsmuligheder med hensyn til den praktiske rettighedsklarering.
Lovgivningen om ophavsret skal således i lyset af den til enhver tid pågående tekniske udvikling søge at finde balancen mellem eneretten og undtagelserne fra denne.
Kulturministeriets opgave er at bidrage til at få ophavsretten til at fungere bedst muligt i praksis. Det sker med udgangspunkt i en nordisk retsenhed og inden for rammerne af EU-direktiver og internationale konventioner på området.
Læs mere her.
Ovenstående er jo efter min mening meget smukt, og er mht. undtagelser til eneretten til eksemplarfremstilling bl.a. implementeret i den danske ophavsretslov i §12:
Eksemplarfremstilling til privat brug
§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.
Så langt så godt...
Men så skete der noget...
I 2001 implementerede folketinget det såkaldte "Infosoc"-direktiv i dansk ophavsret. Det betyder, at §12 sættes ud af kraft, i de tilfælde, at der er tale om et digitalt distribueret værk, som er forsynet med "effektive tekniske foranstaltninger, der under deres normale funktion har til formål at beskytte værker og andre frembringelser m.v., som beskyttes i henhold til denne lov" - også kendt som "kopi-beskyttelse".
§ 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.
Det betyder i praksis, at den stadig voksende del af befolkningen, der benytter sig af en netværksafspiller til at afspille kopier af f.eks. musik eller film lagret på en server, ikke må kopiere CD'er, DVD'er eller Blu-ray-diske, til deres medieserver, i de tilfælde hvor det indebærer omgåelse af en "kopi-beskyttelse. Og dette uanset, om kopien laves af en lovligt indkøbt original-kopi.
Jeg er selv glad bruger af Squeezebox og har derfor i flere omgange rejst denne problemstilling i dette og andre forum. Det mest konstruktive svar jeg har fået er, at jeg bare skal rulle gardinerne ned, og ikke sige til nogen hvad det er jeg laver.
Dette synes jeg er en meget uholdbar retssituation for mig som lovlydig borger, der bruger 1-2.000,- om måneden på at købe film og musik.
Umiddelbart mener jeg, at min handling klart falder indenfor Bernerkonventionens §9 stk 2, da jeg ikke kan se den skader rettighedshavers legitime interesser væsentligt, og derfor mener jeg den bør være lovlig.
Men det er den ikke ifølge loven.
Direkte adspurgt om dette forhold, har kulturministeriet tidligere svaret, at det i sidste ende er op til domstolene at afgøre, hvordan lovteksten skal fortolkes.
Desværre er denne problemstilling aldrig blevet prøvet ved en dansk domstol, og indtil der falder en dom der går imod lovens tekst, må vi som forbrugere se os kriminaliseret når vi i privat øjemed indenfor vores egne fire vægge omgår tekniske foranstaltninger og fremstiller kopier af vores lovligt erhvervede original-kopier.
Det mener jeg ikke kan være rigtigt, og jeg har derfor anmeldt mig selv til APG (anti pirat gruppen), og opfordret dem til at stævne mig, så vi kan få en domstolsafgørelse på dette område.
Mit brev til APG:
En piratkopists bekendelser.
Valby d. 19/4 2009
Kære APG,
Jeg skal hermed anmelde mig selv for gentagne overtrædelser af ophavsretsloven i form af ulovlig kopiering af Deres klienters ophavsretsbeskyttede værker.
Sagen er den, at jeg for ca. et år siden, har anskaffet mig flere såkaldte netværksafspillere af mærket “Logitech Squeezebox”, og derfor er begyndt at tilegne mig min musik via en central musikserver placeret i mit hjem, og streamet herfra til mine Squeezeboxe. Dette foregår I praksis ved, at jeg “ripper” (kopierer) mine CD'er til filformatet FLAC, og lagrer disse filer på min server.
Problemet er, at et for mig ukendt antal af de CD'ere jeg har købt gennem tiden, er forsynet med såkaldte “effektive tekniske foranstaltninger beregnes til at forhindre digital kopiering”, og det derfor ikke er lovligt for mig, at fremstille permanente digitale kopier, jvnf. Ophavsretsloven §75.
En CD som jeg med sikkerhed ved er forsynet med en sådan “kopi-sikring”, er Hanne Boel / Beware of the dog. Hvor mange andre CD'ere jeg har kopieret uretmæssigt er jeg ikke klar over, da jeg ikke har nærstuderet mine indkøbte CD'eres covers, og iøvrigt synes det ofte er skrevet med meget små bogstaver, om der er tale om en “kopi-beskyttet” CD eller ej.
Desuden overvejer jeg nu at anskaffe mig en netværksafspiller til afspilning af film. Jeg er indehaver af en filmsamling på flere tusinde DVD-film og vel godt hundrede blu-ray film. Alle naturligvis erhvervet på lovlig vis som original-kopier solgt via autoriserede udsalgssteder.
Men efterhånden synes jeg, at alle disse film og deres covers fylder umanerligt meget i min stue, og jeg ser derfor en mulighed for at spare plads rent fysisk, ved at kopiere mine lovligt erhvervede original-kopier af film til en central server, og afspille dem herfra for derefter at stille original-kopierne på loftet.
Dette vil uomtvisteligt medføre omgåelse af tekniske foranstaltninger med henblik på fremstilling af permanente kopier, hvilket jo er ulovligt jvnf. Ophavsretslovens §75.
Jeg vil derfor genre på forhånd også anmelde mig selv for dette forhold.
Jeg er af den opfattelse, at rettighedshavere til musik og film selvfølgelig skal modtage et rimeligt vederlag for mit brug af deres værker, og mener at jeg har betalt et sådant, i og med at jeg har erhvervet originalkopierne på lovlig vis. Jeg mener således ikke, at jeg undsiger mig betaling til deres klienter, men ifølge loven er det jo ulovligt hvad jeg har gjort og har tænkt mig at gøre.
Jeg ser derfor frem til at modtage deres stævning vedr. ovenstående forhold, aå vi via en domstol kan få afgjort, hvor meget jeg evt. skal bøde for mine kriminelle handlinger – om noget.
Med venlig hilsen,.
Erik Lange
-oOo-
Jeg har i skrivende stund endnu ikke fået nogen reaktion, men vil naturligvis holde denne tråd opdateret når der sker nyt i sagen.